آشنایی با اصطلاحات بورسی لازمه شروع به کار در بورس

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در این متن در خصوص اصطلاحاتی که در بورس مورد استفاده هستند مطالبی ارائه شده است. اصطلاحات رایج در بورس باید آموخته شوند تا افراد بتوانند با استفاده از این اصطلاحات بورسی در انجام معاملات خود موفقیت خود را دوچندان نمایند.

با توجه به این که اصطلاحات دارای تعدد و تنوع هستند، در این مقاله به برخی از اصطلاحات با اهمیت تر اشاره شده است.

بورس شامل چه اصطلاحاتی است؟

شاید بتوان گفت که جزء ابتدایی ترین و مهمترین آموزش هایی که در دوره آموزشی بورس با آن مواجه هستیم، اصطلاحات بورسی است. در این بخش در خصوص انواع اطلاعات و اصطلاحات رایج در بورس مطالبی بیان می نماییم.

با داشتن دانش در خصوص اصطلاحات بورسی می توان تحلیل ها را پخته کرد و با استفاده از مفاهیم رایج در اصطلاحات، نتایجی را کسب نمود که باعث افزایش سودآوری گردد. از سوی دیگر بدون داشتن دانش در خصوص این اصطلاحات نیز نخواهیم توانست در بورس موفق باشیم.

بورس شامل چه اصطلاحاتی است؟

در ادامه اصطلاحات رایج را که به عنوان پایه های آشنایی با بورس است، مورد بررسی و مطالعه قرار خواهیم داد.

برای آشنایی با بلاکچین، به مجله مالیات مدیا مراجعه فرمایید.

اصطلاحات بورسی

شاید بسیار شنیده باشید که وقتی سخن از سهام یک شرکت به میان می آید، نماد یکی از پرکاربرد ترین اصطلاحات بورسی مورد استفاده است. با استفاده از نماد هم به صورت اختصاری با شرکت مورد نظر آشنا خواهیم شد و هم حوزه کاری آن شرکت را متوجه می شویم.

مثلا اگر با نماد «دسبحا» را شنیده باشید متوجه می شوید که این شرکت در زمینه دارویی فعالیت دارد و نام آن سبحان است. در مثالی دیگر نماد «خساپا» همان معرف شرکت خودروساز سایپا می باشد. این نحوه معرفی شرکت ها می تواند تاثیر مناسبی داشته باشد و با خلاصه سازی به این نحو می توان اطلاعات گسترده تری را در قالب مفاهیم ریزتر ارائه نمود.

اصطلاحات بورسی

حال با توجه به اصطلاح نماد باید اشاره کرد که برخی از شرکت های بورسی به دلایل متعدد متوقف شده اند و یا در بورس به فعالیت مشغول می باشند. در حالتی که شرکت فعالیت ندارد، ممکن است توقف نماد روی داده باشد که در این حالت فعالیت شرکت متوقف شده است.

چرا برای یک شرکت این حالت اتفاق می افتد؟ آیا توقف نکته ای منفی است؟ از واژگان این اصطلاح تقریبا موج منفی صادر می شود اما دقیقا برعکس می باشد و زمانی که برای شرکتی رخدادی با اهمیتی روی داده باشد، توقف نماد خواهیم داشت. در این حالت تغییرات قیمتی مثبت یا منفی شدیدی برای سهام شرکت رخ می دهد.

برای مطالعه مقالات سرمایه گذاری، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

مجمع شرکت های پذیرفته در بورس چیست؟

سهامدارانی که سهام آن زیاد باشد و یا ارزش بالایی داشته باشد و مدیران شرکت ها در برخی موارد جهت تصمیم گیری و تبادل نظر گردهمایی تشکیل می دهند که به مجمع معروف است. به منظور ایجاد مجمع حتما ۱۰ روز قبل در روزنامه رسمی نشر آگهی می شود و در سایت کدال نیز اطلاع رسانی صورت می پذیرد.

مجمع شرکت های پذیرفته در بورس چیست؟

همین مجمع گاهی جهت ارائه گزارش به سهامداران و میزان سهام تقسیمی و با حضور سهامداران در سال یکبار برگزار می شود که آن را مجمع عمومی نامند. در مقابل نیز در صورت نیاز مجمع های موردی برگزار می شود که آن را فوق العاده نامند و در آن افزایش سرمایه، تغییر نام و موارد مهم تصمیم گیری می شود که آن را مجمع فوق العاده نامند.

برای آشنایی با کارگذاری بورس، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

اصطلاحات بورسی دیگر

سهامداران در یک دوره مالی که آن را سال مالی نامند و عموما یکساله است سهام ها را رصد می نمایند. با پایان یافتن سال مالی مجمع سالانه شکل می گیرد و گزارش شرکت توسط هیات مدیره بیان می گردد. حداکثر زمان برگزاری مجمع سالانه تا چهار ماه بعد از سال مالی است.

اصطلاحات بورسی دیگر

سهامداران به دنبال کسب سود بیشتر هستند. سود و زیان را می توان در صورت های مالی شرکت ها مشاهده نمود. در پایان سال مالی نیز یکی از گزارش های ارائه شده همین سود و زیان شرکت و عملکرد آن است.

از سوی دیگر می توان گزارش های مورد نیاز را نیز از طریق ترازنامه کسب و منتشر کرد. دارایی و بدهی های شرکت نیز دارای اهمیت بوده که این موارد در ترازنامه منعکس است.

برای آشنایی با مالیات بر ارزش افزوده، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

اصطلاحات تخصصی مالی

صورت جریان وجوه نقد یکی دیگر از اصطلاحات بورسی است که در آن سودآوری شرکت با توجه به توان آن مورد ارزیابی قرار می گیرد. یعنی در فاصله سال های مالی، تغییرات وجوه نقد چگونه بوده است.

در ادامه با توجه به عبارت سودآوری، به سود هر سهم یا EPS اشاره می نماییم که از تقسیم کل سود پس از کسر مالیات بر تعداد سهام منتشره اشاره دارد و لذا سود هر سهم به دست خواهد آمد.

اما ممکن است تمام سودی که از سهام شرکت به دست می آید میان سهامداران تقسیم نشود بلکه قسمتی از سود برای اقدامات توسعه ای در اختیار شرکت مانده که البته این میزان نیز در گزارشات سالیانه موجود و به نظر سهامداران خواهد رسید.

اصطلاحات تخصصی مالی

این سود تقسیمی که بخش اعظمی از سود حاصله است و میان سهامداران تقسیم می شود را DPS نامند. تفاوت این سود با سود قبل در آن است که EPS میزان سود هر سهم را مشخص می کند اما DPS سود تقسیم شده به سهامداران را مشخص می کند. EPS مشخص شده ممکن است بین سهامداران تقسیم نشود.

در هر حال برنامه های توسعه ای شرکت نیز بخشی از سودآوری است زیرا شرکت ها به واسطه این موارد رشد می کنند و می توانند به سهامداران سود ارائه کنند. از سوی دیگر سود تقسیمی در برگزاری مجمع به سهامداران تعلق می گیرد و اگر قبل از آغاز مجمع سهام فروخته شود، دیگر سود تقسیمی به فرد تعلق نخواهد گرفت.

حداکثر زمان پرداخت این سود به سهامداران ۸ ماه است. نکته مهم در این قضیه آن است که میزان سود تقسیمی از بخشی از سود تا تمام آن به شرکت وابسته است و تصمیم گیران شرکت و سهامداران آن در این خصوص نظر خواهند داد.

در نهایت باید گفت که هر شرکت باید اهداف خود را در ابتدای سال مالی یا انتهای سال مالی قبل، پیش بینی نماید و میزان رشد و پیش بینی سود خود را اعلام کند. تمام این موارد باعث می شود تا با اعلام گزارش ها، سهامداران تمایل بیشتری به انتخاب شرکت های پر بازده داشته باشند. در مقالات بعدی با اصطلاحات بیشتری آشنا خواهیم شد.

 

منابع

سازمان بورس و اوراق بهادار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است