مالیات بر درآمد حقوق چیست و چگونه محاسبه می شود؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

درآمدی که شخص حقیقی در ازای خدمت به شخص دیگری اعم از حقیقی یا حقوقی دریافت می کند، مشمول مالیات بر درآمد حقوق می شود.

امروزه هر کسی که شاغل است و حقوق و دستمزد به او پرداخت می شود، باید با مفهوم مالیات و انواع آن آشنا باشد. مالیات بر درآمد حقوق، از مالیات های مهم است که کارفرمایان و کارمندان باید آن را بدانند و محاسبه کنند.

مالیات بر درآمد حقوق برای چه کسانی اعمال می شود؟

مالیات بر دستمزد به عنوان مالیات اجباری و مستقیم طبقه بندی می شود. پرداخت مالیات یک وظیفه است و کارفرمایان، مسئول محاسبه و پرداخت مالیات کارکنان خود هستند و این مالیات گروهی از مالیات مستقیم است زیرا مستقیماً از درآمد شخصی حاصل می شود.

طبق ماده ۸۲ قانون، مالیات بر درآمد حقوق مالیاتی است که شخص حقیقی در ازای انتقال نیروی کار خود برای کار در ایران به خدمت شخص دیگری، پول نقد یا پول غیر نقد می پردازد. این ماده قانونی براساس اصلاحات سال ۱۳۹۴ اعلام شده است.

مالیات بر درآمد حقوق برای چه کسانی اعمال می شود؟

مالیات حقوق و دستمزد در واقع مربوط به افرادی است که حقوق دارند و تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند. در این حالت، کارفرمایان باید مبلغ مالیات بر درآمد حقوق را محاسبه کرده و این مبلغ را به حساب وزارت اقتصاد و دارایی واریز کنند.

به خاطر داشته باشید، مالیات حقوق و دستمزد براساس درآمد کارکنان است، اما هر ساله عواملی مانند تورم، شرایط اقتصادی، وضعیت اشتغال و میزان تولید، بر میزان مالیات حقوق تأثیر می گذارد.

میزان معافیت مالیات حقوق و دستمزد در سال ۱۳۹۸

برای تعیین میزان مالیات حقوق و دستمزد، ابتدا لازم است که میزان معافیت مالیاتی هر ساله را بدانید. در سال ۱۳۹۸، طبق بند الف تبصره ۶ قانون مالی، میزان معافیت مالیاتی دستمزد کارگران و کارمندان ۳۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در سال و ۲۷.۵۰۰.۰۰۰ ریال در ماه اعلام شد.

میزان معافیت مالیات حقوق و دستمزد در سال 1398

به عبارت دیگر، اگر میزان حقوق فردی در ماه کمتر از ۲.۷۵۰.۰۰۰ تومان باشد، وی نیازی به پرداخت مالیات خود ندارد.

برای مطالعه مقالات بلاکچین، به مجله مالیات مدیا مراجعه فرمایید.

مالیات حقوق و دستمزد چگونه محاسبه می شود

وقتی حقوق و دستمزد دریافتی توسط شخصی از ۲.۷۵۰.۰۰۰ تومان بیشتر شود، مشمول مالیات حقوق می شوند. نرخ این مالیات بسته به تعداد دفعاتی که از نرخ معافیت فراتر می رود، متفاوت خواهد بود.

مالیات حقوق و دستمزد چگونه محاسبه می شود

مطابق ذیل :

  • افرادی که حقوق آن ها بین ۳۳.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان تا ۸۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان در سال است، ملزم به پرداخت ۱۰٪ از حقوق خود به عنوان مالیات هستند.
  • اگر حقوق سالانه فردی بین ۸۲.۵۰۰.۰۰۰ تا ۱۱۵.۵۰۰.۰۰۰ تومان باشد، ۱۵٪ حقوق آن شخص باید به عنوان مالیات پرداخت شود.
  • افرادی که حقوق آن ها بین ۱۱۵.۵۰۰.۰۰۰ تومان تا ۱۶۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان در سال است، باید ۲۰٪ حقوق خود را بابت مالیات به حساب دولت پرداخت کنند.
  • اگر دستمزد افراد بین ۱۶۵.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان و ۲۳۱.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان باشد، ۲۵٪ از سهم مالیات حقوق و دستمزد را می بایست پرداخت کند.
  • اگر فرد بیش از ۲۳۱ میلیون تومان حقوق بگیرد، در این صورت باید ۳۵٪ حقوق را برای مالیات خود بپردازند.

برای مطالعه مقالات بورس، اینجا را کلیک فرمایید.

برخی از نکات مهم که باید در هنگام پرداخت مالیات بر حقوق به خاطر بسپارید.

  • درآمد، شامل حقوق، حقوق بازنشستگی، حقوق پایه و مزایای حاشیه ای، مشمول مالیات حقوق و دستمزد می شود.
  • اگر کارفرمایان حقوق خود را در زمان تعیین شده پرداخت نکنند، مطابق با بند ۱۹۷، آن ها باید دو درصد از حقوق را به عنوان جریمه پرداخت کنند.
  • اطلاعات مالیات بر حقوق و دستمزد می بایست به اداره مالیات ارسال گردد. در همین راستا، سازمان امور مالی سامانه ای را در سایت tax.gov.ir ایجاد کرده است تا افراد بتوانند به راحتی اطلاعات دریافت کنندگان حقوق و میزان حقوق خود را در این سیستم ثبت کنند.
  • عواید و درآمد ها از قبیل خانه های سازمانی، حقوق بازنشستگی، عیدی سالانه، حقوق سربازان و نیروی انتظامی، جانبازان و آزادگان و … از هزینه های اجتماعی و مالیات معاف هستند.
  • مطابق مقررات بند الف تبصره ۶ قانون، اداره ملی امور مالیاتی به افرادی که به آن ها مالیات تعلق می گیرد و کارفرمایان پرداخت کنندگان اطلاع می دهد. آخرین اطلاعیه این بخشنامه به تاریخ ۱۳۹۸.۰۱.۲۴ برمی گردد.

اظهارات نهایی

در این مقاله، ما یکی از مهمترین منابع مالیاتی در کشور، یعنی مالیات حقوق را توضیح داده ایم. طبق قانون مالیات مستقیم، پرداخت کنندگان و کارفرمایان باید حقوق کارمندان خود را که حقوق آن ها بیش از ۲.۷۵۰.۰۰۰ تومان است، محاسبه و پرداخت کنند.

اظهارات نهایی

اگر اطلاعات لازم در مورد محاسبه دقیق این مالیات و پرداخت آن به سازمان امور مالیاتی را نداشته باشید، این فرایند طولانی خواهد بود و ضرر های مالی غیر قابل پیش بینی را به شما تحمیل می کند.

مجموعه مالیات مدیا به عنوان بزرگترین رسانه مالیاتی ایران، مجموعه مقالات آموزشی در زمینه مالیات، حسابداری و نیز ارز های دیجیتال فراهم آورد. به منظور مشاوره مالیاتی از مجموعه مالیات مدیا با شماره ۰۹۱۹۳۳۷۰۲۸۳ تماس حاصل نمایید.

 

منابع

مالیات بر درآمد حقوق
مالیات حقوق و دستمزد چیست؟ برای کسب‌وکار خود ملزم به پرداخت آن هستیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است