مشاوره مالیاتی مالیات شرکت های بورسی توسط متخصصین

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مالیات در تمامی کشور های دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است. ما در تلاش هستیم تا شما را با فواید پرداخت مالیات و انواع آن بیشتر آشنا کنیم. تمامی مشاغل ملزم به پرداخت مالیات هستند تا نقش کوچکی در آبادانی کشور و کمک به زیرساخت ها داشته باشند. حتما در سال های اخیر در مورد بورس و سرمایه گذاری در این بازار سرمایه چیز هایی شنیده اید. در این بخش به مالیات شرکت های بورسی، انواع شرکت های بورسی معاف از مالیات و … خواهیم پرداخت.

مالیات یک بحث تخصصی است و نیاز به دانش کافی دارد. در این مقاله سعی داریم تا به زبان ساده از بورس و مالیات برای شما صحبت کنیم. اگر در شرکت های بورسی فعال هستید و یا به این موضوع علاقه دارید، حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. همچنین برای کسب اطلاعات تکمیلی می توانید با متخصصین ما در شرکت مالیات مدیا در تماس باشید.

همه چیز درباره مالیات شرکت های بورسی

بازار بورس یکی از مهم ترین بازار های سرمایه گذاری است که در سال های اخیر بسیاری از افراد به سمت آن گرایش پیدا کرده اند. با سرمایه گذاری در این بازار، پول و سرمایه خود را مورد معامله قرار خواهید داد. از جمله فعالیت های انجام شده در بازار های بورسی می توان به مدیریت انتقال ریسک، ایجاد بازار رقابتی، تعیین قیمت، ایجاد پس انداز و … اشاره کرد.

 

سرمایه گذاری در بورس در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از این رو ما در این بخش در مورد مالیات شرکت های بورسی صحبت می کنیم. اگر ابهامی در مورد این بازار سرمایه گذاری و نحوه محاسبه مالیات آن دارید، در این بخش با ما همراه شوید.

برای مشاهده ویدیو آموزشی مالیات پوشاک و مالیات ارزش افزوده سال ۱۴۰۰، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

سرمایه گذاری در بازار بورس در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از این رو در این سال ها توجه ویژه ای به شرکت های بورسی شده و معافیت های مالی متعددی نیز برای این شرکت ها در مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته شده است. مالیات شرکت های بورسی و نحوه محاسبه آن را در این بخش بررسی خواهیم کرد.

مالیات شرکت های بورسی و ماده ۱۴۳ قانون مالیات های مستقیم

با توضیح در مورد ماده ۱۴۳ قانون مالیات های مستقیم و تبصره های آن، همه چیز در مورد معافیت مالیات شرکت های بورسی برای شما روشن خواهد شد.

برای مشاهده فیلم آموزشی نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۴۰۰، اینجا را کلیک نمایید.

طبق این ماده، شرکت های بورسی در این شرایط شامل بخشش و عفو مالیاتی خواهند شد :

  • به میزان ۱۰ درصد از مالیات بر درآمدی که از فروش کالا های پذیرفته شده و به فروش رسیده در بورس است.
  • به میزان ۱۰ درصد از مالیات بر درآمد مربوط به شرکت هایی که سهام آن ها در بازار های بورسی داخل و خارج خرید و فروش می شود.
  • به میزان ۵ درصد از مالیات بر درآمد حاصل از خرید و فروش سهام شرکت ها در بازار های معاملاتی خارج از بورس.
  • از نخستین سال پذیرش این سازمان ها به عنوان شرکت های بورسی تا سالی که هر یک از این شرکت ها از فهرست شرکت های رسمی و به ثبت رسیده بورسی حذف شوند.

میزان تخفیف در مالیات شرکت های بورسی و فرابورسی

در صورتی که این شرکت های بورسی، سهام خود را برای انجام معاملات بورسی داخلی یا خارجی و یا حتی معاملات خارج از بازار بورس سرمایه گذاری کنند و این موضوع به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار برسد که این شرکت ها دارای حداقل بیست درصد سهام آزاد هستند، برای دو برابر معافیت مالیاتی یا بخشودگی مالیاتی واجد شرایط می باشند.

میزان تخفیف در مالیات شرکت های بورسی و فرابورسی

البته این بند دارای دو تبصره نیز می باشد که باید به آن ها نیز توجه کنید. نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانون معافیت مالیاتی برای شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس را به تناسب با میزان رعایت سهم شناور آزاد آن ها تصویب کرده اند. البته برای این قانون نیز لایحه دیگری به عنوان لایحه سوم به تصویب رسیده است. جهت کسب اطلاعات تکمیلی با مشاوران ما در مالیات مدیا در تماس باشید.

برای آشنایی با دادستانی انتظامی مالیاتی و وظایف و اختیارات آن، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

میزان تخفیفی که برای مالیات شرکت های فرابورسی در نظر گرفته شده است، نصف تخفیف مالیات شرکت های بورسی می باشد. یعنی شرکت های فرابورسی باید ۲۳.۷۵ درصد از سود خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند. همچنین شرکت های فرابورسی که دارای سهام آزاد شناور بیش از ۲۰ درصد سهام کل باشند، موظف به پرداخت ۲۲.۵ درصد از سود پیش از کسر مالیات هستند.

سود ناشی از سرمایه گذاری

سود ناشی از سرمایه گذاری در سهام به این دلیل معاف از مالیات است که از اخذ مالیات مضاعف جلوگیری شود. زیرا شرکت های سهامی پیش از این که سود خود را تقسیم کنند، مالیات آن را پرداخت کرده اند. از این رو دیگر لازم نیست سهامداران شرکت ها نیز مالیات مضاعفی در این زمینه پرداخت کنند.

سود ناشی از سرمایه گذاری

برای نقل و انتقال سهام در شرکت های بورسی نیز مالیات تعیین شده است. نقل و انتقال سهام همچون نقل و انتقال دارایی مشمول مالیات مقطوع می باشد.

برای مطالعه مقاله مالیات مهریه چگونه محاسبه می شود، اینجا را کلیک فرمایید.

سهامداران حقیقی و حقوقی تا پیش از بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی ملزم بودند تا به ازای نقل و انتقال سهام، مالیاتی معادل ۰.۵ درصد از ارزش معامله را پرداخت کنند. اما طی بخشنامه جدید، سهامداران باید بابت افزایش ارزش دارایی های سهامی، مالیاتی جدیدی را پرداخت کنند.

نتیجه گیری

برای ورود به بازار بورس و سرمایه نیاز به دانش و سرمایه کافی دارید. از این رو باید با متخصصان در این زمینه مشورت کنید. همچنین برای مالیات شرکت های بورسی و نحوه محاسبه و پرداخت آن ها نیز بهتر است از متخصص کمک گرفته و با کارشناسان مشورت کنید.

در این مقاله شما را با انواع مالیات این شرکت ها، معافیت مالیاتی، نحوه محاسبه مالیات های شرکت های بورسی و … آشنا کردیم. البته مباحث بورس و مالیات مباحث بسیار گسترده ای هستند اما سعی کردیم تا با توضیحات ساده و شفاف بخشی از ابهامات شما در این زمینه ها را برطرف کنیم.

برای مطالعه مقاله مالیات بر واردات چیست، اینجا را کلیک فرمایید.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد و نیز جهت اخذ مشاوره تخصصی از سوی متخصصان و کارشناسان ما در شرکت مشاوره مالیات مدیا، با ما در تماس باشید. با در دست داشتن اطلاعات کافی، مشکلی برای کسب و کار شما ایجاد نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است