مالیات فروشگاه های اینترنتی چگونه محاسبه می شود؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

آیا شما هم یک فروشگاه آنلاین دارید و به مالیات فروشگاه های اینترنتی فکر می کنید؟! بر اساس قانون، هر شخص حقیقی یا شخص حقوقی در کشورمان می بایست مطابق درآمدی که به دست می آورد، درصدی را تحت عنوان مالیات به دولت بپردازد. حتی افرادی که اقدام به راه اندازی فروشگاه های اینترنتی می کنند از این قانون مستثنی نیستند، که البته بعضی از این فروشگاه چندان موافق این قانون نیستند. در این مقاله درباره این نوع مالیات بیشتر صحبت می کنیم.

اخذ مالیات فروشگاه های اینترنتی چگونه صورت می گیرد؟

از وقتی که فروشگاه های اینترنتی به روی کار آمدند و تعدادشان گسترش یافت، بحث مالیات فروشگاه های اینترنتی نیز آغاز شد. این روز ها اکثر مردم از این فروشگاه ها به صورت آنلاین کالا های مورد نیاز خود را خریداری می کنند. بعضی از این فروشگاه ها درآمد بالایی دارند، همچنین وجود این فروشگاه ها باعث کسادی بازار خیلی از فروشگاه های محلی شده است و فروش حضوری تا حدودی این روز ها کاهش پیدا کرده است.
با تمام این تفاسیر همه فروشگاه های اینترنتی درآمد یکسانی ندارند و ممکن فروشگاه اینترنتی به اندازه فروشگاهی که درآمد روزانه میلیونی داشته باشد، درآمد نداشته باشد، بنابراین مالیات فروشگاه های اینترنتی بر اساس درآمد این فروشگاه ها تعیین می شود و نرخ یکسانی ندارد. در واقع درصدی از درآمد فروشگاه ها به عنوان مالیات در نظر گرفته می شود.
اگر در ارتباط با پرداخت مالیات فروشگاه های اینترنتی، میزان مالیات فروشگاه های اینترنتی و نحوه محاسبه آن سوالاتی دارید، می توانید به سایت رسانه مالیات مدیا مراجعه کنید. شما می توانید با ارتباط برقرار کردن با مشاورین مجرب و متخصص مالیات مدیا جواب تمام سوالات خود را دریافت کنید.

برای اخذ مشاوره مالیاتی در این قسمت کلیک کنید.

چرا بعضی از فروشگاه های اینترنتی با پرداخت مالیات مخالفت می کنند؟

در رابطه با بحث فروشگاه اینترنتی و مالیات دارایی زمان اخذ نماد الکترونیکی فروشگاه های اینترنتی را مبنای گرفتن مالیات از فروشگاه های اینترنتی قرار داده است. در این بین یک سری فروشگاه های اینترنتی پر طرفدار با این قانون به مخالفت پرداخته اند. با این که درآمد این فروشگاه ها ممکن است حتی از درآمد یک پاساژ هم بالاتر باشد.
به هر حال گرفتن مالیات فروشگاه های اینترنتی امری است که به تصویب رسیده است و اجرایی شده است. با این که این موضوع مورد مخالفت خیلی از این فروشگاه ها قرار گرفته است، ولی طبقه گفته مسئول مرکز تجارت الکترونیک تمامی فروشگاه های اینترنتی ملزم به پرداخت مالیات هستند. در این ارتباط بعضی از فروشگاه ها اعلام کردند که نماد الکترونیک استفاده نمیکنند اما اداره دارایی افرادی جهت اخذ مالیات به این فروشگاه ها می فرستد. به علاوه نداشتن این نماد نیز باعث ایجاد مشکلاتی برای فروشگاه های اینترنتی می شود. جالب تر از همه که بعضی از فروشگاه های محلی نسبت به این که فروشگاه های اینترنتی هزینه های کمتری دارند و باید مالیات بیشتری پرداخت کنند، اعتراض دارند.
به طور کل طبق قانون مصوب فروشگاه اینترنتی مالیات دارد و باید بر اساس درآمد خود درصدی را به عنوان مالیات در نظر بگیرند و سازمان امور مالیات کشور پرداخت کنند.

فروشگاه های اینترنتی از چه تاریخی باید مالیات بپردازند؟

فروشگاه های اینترنتی از چه تاریخی باید مالیات بپردازند؟

افرادی که صاحب فروشگاه های اینترنتی هستند باید از تاریخی که نماد اعتماد اخذ می کنند، اقدام به پرداخت مالیات کنند. از جمله مالیات هایی که فروشگاه های اینترنتی می بایست بپردازند، مالیات بر ارزش افزوده است که پس از اخذ نماد الکترونیکی باید وصول شود. همانطور که گفته شد این فروشگاه ها باید مطابق درآمد خود مالیات بپردازند.

معافیت مالیاتی کسب و کار اینترنتی و نحوه محاسبه مالیات فروشگاه های اینترنتی چگونه است؟

همه کسب و کار ها و مشاغل می بایست در زمان مقرر خود مالیات را بپردازند. فرقی نمی کند که کسب و کار فروشش چگونه باشد یا درآمدش چقدر باشد یا این که این درآمد اینترنتی باشد یا حضوری باشد، در حقیقت این مسائل باعث معافیت مالیاتی کسب و کار اینترنتی نمی شود و همه باید بر اساس قانون مالیات کسب و کار خود را بپردازند. مثلا شما اگر از یک سایت معتبر خرید و فروش اینترنتی کالایی بخرید، مالیات بر ارزش افزوده آن نیز هنگام پرداخت هزینه کالا محسوب می شود.
حال شاید برایتان سوال باشد که نحوه محاسبه مالیات فروشگاه های اینترنتی به چه صورت است؟
در حقیقت در کسب و کار های اینترنتی اساس محاسبه مالیات فروشگاه های اینترنتی وابسته به مالکیت وب می باشد. چنانچه فروشنده خود صاحب و کارفرما یا تولید کننده باشد، می بایست مالیات بر ارزش افزوده را طبق نوع کالا و سیاست خود معین کند. در صورتی که فروشنده تنها فروش کالا یا خدمات را به عهده داشته باشد و خود به طور کل صاحب کسب و کار و تولید کننده نباشد و نحوه کسب درآمدش درصدی از فروش کالاها یا خدمات باشد، مبنای مالیات در حقیقت اساس خدماتی است که انجام می دهد.

اگر میخواهید بدانید که مالیات جواز کسب چه شرایطی دارد بر روی این لینک کلیک کنید.

تکالیف صاحبان فروشگاه های اینترنتی در قبال پرداخت مالیات:

تکالیف صاحبان فروشگاه های اینترنتی در قبال پرداخت مالیات

فروشندگان محلی برای پرداخت مالیات خود و تعیین نحوه محاسبه آن، می بایست تمامی دفاتر، مدارک، هزینه ها و درآمد خود در اظهارنامه مالیاتی تقدیم به سازمان امور مالیاتی کنند، اما کسب و کار های اینترنتی می بایست برای پرداخت مالیات فروشگاه های اینترنتی پنج مرحله را انجام دهند:

  1. در مرکز مالیاتی خود پرونده تشکیل دهند.
  2. اقدام به انجام ثبت نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده کنند.
  3. برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده در کالای های فروش رفته، صورتحساب تعیین کنند.
  4. تا ۱۰ روز اداری اسناد و مدارک خود را حفظ کنند.
  5. در انتهای هر دوره، مشمولین می بایست تا ۱۵ روز اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهند و سایر عوارض و مالیات های خود را بپردازند.

مجازات کسانی که از پرداخت مالیات سرباز می زنند، چیست؟

چنانچه صاحبان مشاغل اینترنتی مطابق قانون، مالیات مربوطه را پرداخت نکنند هم، دیگر معافیت ها و بخشودگی ها به آن تعلق نمی گیرد و هم می بایست جریمه عدم پرداخت مالیات را پرداخت کنند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم شما مخاطبان عزیز را تا حدودی با مالیات های فروشگاه های اینترنتی که این روز ها خیلی سر و صدا ایجاد کرده است، آشنا کنیم. از آنجا که بحث مالیات، بحثی مفصل و پیچیده است، نیاز به کسب اطلاعات و جزئیات بیشتری دارد. ما به شما پیشنهاد می کنیم، در صورتی که قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی و اخذ نماد اعتماد برای آن را دارید، حتما از قبل با مشاورین مجرب مالیات مدیا در ارتباط با مالیات های مربوط در تماس باشید و مشاوره مالیاتی از ایشان دریافت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است