مالیات جواز کسب چه شرایطی دارد؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

برای شروع هر کسب و کاری حتما باید جواز کسب دریافت کنید و مالیات جواز کسب بپردازید. بین این که شما یک غرفه کوچک داشته باشید یا شرکت بزرگی افتتاح کنید، تفاوتی ندارد و حتما باید در شروع هر کاری پروانه کسب دریافت کنید. زمانی که پروانه کسب گرفتید، می بایست مالیات جوازی که گرفته اید را بپردازید. همانطور که می دانید مالیات روشی برای کسب درآمد دولت است و انواع مختلفی دارد که در این مقاله توضیحاتی در ارتباط با مالیات پروانه کسب به شما ارائه می دهیم.

جواز کسب به چه چیزی اطلاق می شود ؟

دولت ها برای این که به اشخاص حقوقی و حقیقی اجازه افتتاح شرکت و راه اندازی یک نوع فعالیت در محدوده مورد نظر خود بدهند، به آن ها پروانه کسب یا جواز کسب و کار می دهند. در واقع دولت با دادن جواز کسب، بیزینس و فعالیت شما را قانونی می کند. چنانچه در هر کسب و کاری مجوز یا پروانه وجود نداشته باشد، اجازه فعالیت ندارید و ممکن است دولت آن کسب و کار را تعطیل کند و یا از طریق قوه قضائیه دفتر یا مغازه شما را پلمپ کند. مجوز کسب به این دلیل اهمیت دارد که اغلب شرکت ها و اشخاص، مورد کنترل و ساماندهی قرار بگیرند.

جواز کسب به چه چیزی اطلاق می شود ؟

اگر به دنبال یک موسسه قابل اعتماد برای اخذ مشاوره مالیاتی می گردید، به شما توصیه می کنیم با رسانه مالیات مدیا در ارتباط باشید. اساتید و کارشناسان خبره و مجربی در این مجموعه گرد هم جمع شده اند تا رسانه ای توانا و متخصص برای حل مشکلات مالیاتی و کسب مشاوره مالیاتی افراد، ایجاد شود. شما می توانید با خیال راحت برای پاسخ به هر سوال مالیاتی که دارید، به مالیات مدیا مراجعه کنید.

دولت در جنبه های مختلفی به کنترل و سازمان دهی کسب و کار ها می پردازد :

  1. محیط زیست
  2. استاندارد سازی
  3. اجرای سیاست های مالیاتی

محیط زیست

کنترل دولت در این زمینه به این علت است که راه اندازی فعالیت ها و شرکت ها ممکن است دارای اثرات مخرب زیست محیطی باشند. اگر شرکتی برای راه اندازی فعالیت خود از دولت جواز دریافت کند، یعنی این که دولت تمامی توان اکولوژیک ناحیه و شرایط محیط زیستی آن جا را زیر نظر قرار داده است و بعد به شرکت اجازه فعالیت داده است.

برای مثال اگر در منطقه ای کارخانه ای ضرری به محیط زیست برساند، دولت به آن مجوز و کد اقتصادی نمی دهد.

استاندارد سازی

چنانچه کسب و کار ها در محصولات تولید شده و فرآیند تولیدشان، استاندارد های لازم صورت گرفته باشد، دولت به این کسب و کار جواز کسب می دهد.

استاندارد سازی

بنابراین کسب و کار ها برای اخذ مجوز باید فرآیند ها، محیط کار و محصولات خود را استاندارد کنند. این استاندارد ها حفظ کیفیت محصولات و توجه به ایمنی و سلامتی کارکنان را در بر می گیرد.

برای مطالعه مقالات بلاکچین، اینجا را کلیک فرمایید.

اجرای سیاست های مالیاتی

از اصلی ترین جنبه های اخذ مجوز که در این مقاله بیشتر مورد نظر ما است، دریافت مالیات جواز کسب است. چنانچه دولت به شما پروانه کسب برپا کردن فعالیت و کسب و کارتان را بدهد، می بایست مالیات آن را بپردازید. در حقیقت مالیات منبع اصلی کسب درآمد در کشور هایی مثل ایران است.

اهمیت اخذ مالیات جواز کسب در چیست ؟

دریافت مالیات جواز کسب به این دلیل اهمیت دارد که هر فردی که دارای کسب و کار است و فعالیت اقتصادی می کند، تضمینی برای پرداخت مالیات می دهد. به همین خاطر است که در قانون نظام صنفی تمامی فعالیت ها و کسب و کار ها می بایست پروانه کسب داشته باشند و به ثبت نام کد اقتصادی بپردازند.

 

در واقع یکی از مرحله های مهم اخذ جواز کسب در هر فعالیتی، این است که شرکت به اتاق معرفی شود و تسویه مالیات آن صورت گرفته باشد و به سازمان امور مالیاتی در هر شهر و استانی پرداخته شود. طی این روند، شرکت یا مغازه تحت عنوان یکی از مودیان و مشمولین مالیاتی اسمش در سیستم مالیاتی ثبت می شود و تشکیل پرونده مالیاتی می دهد. به این ترتیب می بایست هر سال مالی، مالیات کسب و کار خود و فعالیتی را که انجام داده است را به سازمان امور مالیاتی بپردازد.

پرداخت مالیات جواز کسب بیشتر از این جهت اهمیت دارد که سبب می شود دولت نیز قادر باشد مالیات ها را به صورت کامل از فعالیت های اقتصادی اخذ کند، همچنین دولت با مالیات جواز می تواند آماری از شرایط کسب درآمد و سایر فعالیت های کسب و کار ها به دست آورد.

بدهی مالیات جواز کسب از تمدید پروانه کسب ممانعت نمی کند !

طبق گفته مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران در ارتباط با مسائلی که حول ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم صورت گرفته، یکی از فاز های مهم اخذ مالیات جواز کسب یا تمدید پروانه کسب، این است که با استعلام پروانه کسب، بدهی مالیاتی فرد را از سازمان امور مالیاتی به دست بیاورند. از این رو با توجه به مسائل فراوانی که بیماری کرونا این روز ها برای افراد و کسب و کار ها و سایر فعالیت های اقتصادی ایجاد کرده و پیگیری های صورت گرفته توسط اتاق اصناف، ستاد ملی مدیریت کرونا به دلیل اجرای راحت تر مرحله پرداخت مالیات برنامه ها و مصوباتی را مشخص کرده است.

طبق این مصوبات همه صاحبان کسب و کار ها و کارآفرینانی که می بایست پروانه کسب خود را دریافت یا تمدید کنند و به استعلام گواهی پرداخت بدهی مالیات ( طبق ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم ) در سامانه سازمان امور مالیاتی بپردازد یا این که در سامانه اصناف ایرانیان ثبت نام کنند و دارای بدهی مالیاتی هستند، می توانند بدهی مالیاتی خود را عقب تر بیاندازند.

مطابق بند ۷ مصوبه چهل و پنجمین جلسه ستاد ملی کرونا، متقاضیانی که بدهی مالیاتی داشتند و می بایست با مراجعه به سازمان امور مالیاتی اقدام به تعیین تکلیف پرداخت بدهی مالیاتی کنند، تا انتهای سال ۱۳۹۹ برای تمدید جواز کسب یا صدور آن نیازی نیست که گواهی مالیات جواز کسب بدهند.

در نتیجه مالیات جواز کسب نوعی از مالیات است که توسط صاحبان کسب و کار انجام می شود و هر سال مالی می بایست پرداخت شود.

شما می توانید به منظور دریافت اطلاعات لازم در ارتباط با مالیات جواز کسب و اخذ مشاوره مالیاتی در این خصوص، به سایت رسانه اینترنتی مالیات مدیا مراجعه کنید و یا از طریق اینستاگرام با این رسانه در ارتباط باشید. به علاوه اگر علاقه به دریافت مشاوره دارید، می توانید فرم مشاوره مالیاتی را به صورت آنلاین پر کرده و منتظر تماس کارشناسان ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است