ماهیت اصلی تصمیمات سرمایه گذاری از صفر تا ۱۰۰

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در این متن در خصوص ماهیت اصلی تصمیم گیری در سرمایه گذاری مطالبی ارائه شده است. از جمله آن که عوامل مهم در این مسیر، توجه به میزان سود و بازدهی است که سرمایه گذار در ذهن خود پرورانده است. همچنین توجه به موضوع عدم اطمینان نیز به میزان مختصری شرح داده است.

ماهیت اصلی تصمیمات سرمایه گذاری

به نظر شما چرا یک نفر سعی می کند تا سرمایه گذاری کند؟ دلایل متعددی را می توان بر شمرد. اما در حالت کلی در هر تصمیم که در این زمینه گرفته می شود، دو نکته مورد توجه است.

  • اول آنکه سود بیشتری کسب نماییم.
  • دوم آنکه تا آنجا که ممکن است ضرر را به حداقل برسانیم.

به حداقل رساندن ضرر یعنی این که در مقابل انواع ریسکی که ممکن است در سر راهمان باشد، مقاومت نماییم. برخی اوقات افراد از ریسک گریزان هستند. حتی یک درصد هم برایشان زیاد است. لذا در بخشی سرمایه گذاری می کنند که فقط سود دهی داشته باشد. مثلا پول خود را در بانک دپو می کنند. اما این افراد باید بدانند که سود بدون ریسک تقریبا پایین ترین سود ممکن است.

برای دریافت سود بیشتر باید ریسک نمود. اما این بدان مفهوم نیست که تا آنجا که جا دارد ریسک را به شدت بالا ببریم تا سود ده ها برابر شود. بر اساس نظریه نوین پرتفوی مارکویتز، همواره بین ریسک و بازده یک رابطه غیرخطی وجود دارد که البته این رابطه صعودی است.

یعنی برای کسب بازده بیشتر باید ریسک بیشتری را متحمل شد اما این رابطه به صورت خطی رشد نمی کند بلکه روند رشد ریسک نسبت به سود کمی تندتر است. یعنی به جایی خواهیم رسید که هر اندازه ریسک را افزایش دهیم، میزان سود به اندازه ناچیزی افزایش می یابد. در تصویر زیر این موضوع دیده شده است.

ماهیت اصلی تصمیمات سرمایه گذاری

در نتیجه تصور آنکه افزایش ریسک همواره با افزایش سود همراه است یک تصور نادرست است. لذا باید با توجه به خواسته سرمایه گذار، میزان ریسک و بازده محاسبه و در خصوص آنها تصمیم گیری شود. این موضوع اشاره به آن دارد که سرمایه گذاران به دنبال حداکثر کردن مطلوبیت خود هستند.

اگر سرمایه گذار سرمایه خود را در بخشی سرمایه گذاری کند که بدون ریسک است در طول زمان با نابودی سرمایه مواجه خواهد شد. این موضوع به معنای آن است که تحولات یک جامعه به شکلی خواهد بود که ممکن است ارزش سرمایه ای فرد به شدت کاهش یابد.

لذا باید به روش پویا اقدام نمود. یعنی تحلیل کرد و در جایی که منافع فرد در آن بیشتر تامین می شود، حضوری پر رنگ داشت. چرا این کاهش ارزش رخ می دهد؟ زیرا همواره تورم وجود دارد. شرایط اجتماعی و بین المللی بر رخدادهای یک کشور تاثیر مستقیم دارد.

سلطه گری کشورها و تغییرات نرخ ارز باعث خواهد شد تا کشور قویتر از اعتبار بیشتری برخوردار باشد. همه این موارد یعنی رسیدن به این که اگر فرد در تصمیم گیری خود به راه غلطی قدم بگذارد، شاید ضربه جبران ناپذیری را متحمل شود که بازگشت به قبل نشدنی خواهد بود.

تمام این موارد بیان شد تا به این نکته برسیم که برای سرمایه گذاری راه های متنوعی وجود دارد. دپو کردن پول در بانک، ورود به بورس، خرید ملک و آپارتمان و زمین، خرید طلا، سکه و ارز، خرید ارز دیجیتال، مشارکت در تولید و دریافت سود و موارد متعدد دیگر. اما راه صحیح انتخاب کردن و تصمیم گیری مناسب نیازمند دانش و استفاده از تجربه افراد گوناگون است.

همانطور که در ابتدا بیان شد، باید در جایی سرمایه گذاری کرد که حتی اگر انواع اقدامات حاکمیتی و بین المللی بر شرایط سیاسی و اقتصادی یک کشور تاثیرگذار شد، کمترین ضرر به شخص وارد شود. پس تصمیم گیری باید بر اساس بازده و ریسک، تحولات مرتبط با این دو مفهوم و اطلاعات و دانش خبرگان باشد.

برای مطالعه مقالات بلاکچین، کلیک فرماید.

مرز کارا چیست؟

از آنجایی که سرمایه گذاران عموما ریسک گریز هستند و برخی از آنها هرگز به پذیرش ریسک نمی باشند، به طور علمی در خصوص رابطه میان ریسک و بازده، مطالعات گسترده ای صورت پذیرفته است. در این مطالعات که برگرفته از نظریه نوین پرتفوی مارکویتز است، رابطه ای میان ریسک و بازده وجود دارد.

اگر فرد بخواهد بر اساس تعداد از سهام چند شرکت، برای خود پرتفویی تشکیل دهد، بهتر است این راه علمی را سرلوحه کار خود قرار دهد و به یک تصمیم گیری منطقی دست بزند.

در این مسیر، به ازای هر میزان ریسک خواسته شده از سوی سرمایه گذار که پرتفوی خاصی را تشکیل داده است، میزان بازدهی که از تشکیل پرتفوی برای او حاصل خواهد شد، محاسبه می گردد.

مرز کارا چیست؟

همچنین میزان وزن خریداری سهام از شرکتها را نیز مشخص می گردد. تمام این موارد به نوعی تصمیم گیری در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش این نحو از تشکیل پرتفوی و در معنای وسیع تر آن سرمایه گذاری است. پس به این نتیجه می رسیم که برای تصمیم گیری موفق حتما باید بر علوم مختلفی اشراف داشت و اقدام به انجام رفتارهای هیجانی نداشته باشیم.
بدون استفاده از دانش و تجربه خبرگان هرگز در این مسیر موفق نخواهیم بود چنانچه بسیاری از افراد بعد از گذشت چند ماه از سرمایه گذاری در بورس، از آن خارج شده و هرگز به آن برنگشتند و حتی به دیگران نیز پیشنهاد حضور در این مکان معاملاتی را ندادند.

با کارگذاری بورس بیشتر آشنا شوید.

عاملی که باعث می شود موفقیت ها نوسان داشته باشند، چیست؟

آیا دانش و عقل بشری به جایی رسیده است که بتواند حتی لحظه ی بعد را پیشگویی کند؟ آیا زمانی که تصمیم می گیریم تا سرمایه گذاری کنیم، مطمئن هستیم که سود در نظر گرفته شده در ذهنمان محقق میشود؟ آیا روشهای مختلف برای حداکثرسازی سود و کاهش ریسک را به طور کامل پیش روی خود قرار داده و نقشه راه را ترسیم نموده ایم؟ جواب همه این سوالها هرگز به طور قطع داده نخواهد شد. زیرا عاملی وجود دارد که همواره مانع می شود تا با یقین به این پرسشها پاسخ بگوییم و آن عدم اطمینان است. دانش بشر کافی نیست. عقل بشر نیز تا اندازه ای که باید به تکامل واقعی خود نرسیده است. در نتیجه پیشگویی محقق نخواهد شد.

عاملی که باعث می شود موفقیت ها نوسان داشته باشند، چیست؟

پس به واسطه این عدم اطمینان، نه سودی که در ذهن داریم محقق می شود و نه تمام عواملی که بر سر راه سرمایه گذاری موفق مانع ایجاد می کنند، شناخته می شود. پس همواره باید این عامل را نیز در تصمیم گیری ها در ذهن داشته باشیم.

 

منابع
Investment Decisions

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است