مالیات هنرمندان با درخواست مساعدت تهیه کنندگان به کجا میرسد!

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مالیات همیشه به عنوان یکی از مسائل مهم روز بوده و در تمامی جمع‌ها بحث‌های مختلفی بر سر این قضیه بوده و هست. در تمامی جوامع، دولت‌ها برای تامین بودجه و رفع بخش عظیمی از نیازهای اقتصادی دولت به دریافت مالیات اتکا می‌کنند. اما یکی از داغ‌ترین و پیچیده‌ترین موضوعات بر سر مالیات هنرمندان بوده که دولت مدت زیادی است برای تصمیم‌گیری در مورد آن دچار سردرگمی شده! در مقالات قبلی مالیات مدیا در مورد مسائل مختلفی در این حوزه از قبیل مشمولیت هنرمندان برای پرداخت مالیات یا اینکه آیا بلاگرها هم باید مالیات پرداخت کنند یا نه صحبت کرده‌ایم. در این مقاله نیز می‌خواهیم در مورد درخواست مساعدت تهیه کنندگان در خصوص مالیات هنرمندان صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

 

بحث مالیات هنرمندان به کجا رسید؟

همانطور که در مطالب قبلی در خصوص مسائل مربوط به اخذ مالیات از بازیگران و بلاگرها به آن اشاره کردیم، قانون آخر مالیات از این قشر طی سال‌های مختلف دستخوش تغییرات زیادی شد و بعد از گذشت دو سال و با روی کار آمدن دولت جدید، در طی بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی، معافیت هنرمندان از پرداخت مالیات حذف شده است ولیکن این حذف به‌ معنای تصویب قطعی نبوده و با وجود اینکه این تغییر قانون در کمیسیون تلفیق رخ داده است، اما در صحن علنی مجلس ممکن است تصمیم‌های دیگری درباره این موضوع گرفته و قبل از ابلاغ نهایی، با تغییراتی مواجه شود.

اینفلوئنسرها بر چه اساسی مشمول مالیات می‌شوند؟

با این حال به‌نظر می‌رسد مجلس مصمم است که از هنرمندان تحت شرایط مشخصی، مالیات دریافت کند.

اینفلوئنسرها و بلاگرها هم مالیات خواهند داد؟

با توجه به اهمیت محاسبه مالیات هنرمندان در بودجه سال ۱۴۰۱ برای دولت، هر شخص ایرانی یا خارجی که طی فعالیتی در ایران درآمدی به دست بیاورد، مشمول پرداخت مالیات است و باید مالیات بر درآمد را پرداخت کند. اخذ مالیات از اینفلوئنسر ها نیز به همین دلیل است.

کدام دسته از افراد مشمول پرداخت مالیات هستند؟

اینفلوئنسر‌ها افرادی هستند که بر اساس نوع محتوا و فعالیت‌های مختلف در فضای مجازی به شهرت رسیده‌اند و سپس از طریق اعتماد و علاقه دنبال کنندگان خود اقدام به تبلیغات و درآمدزایی کرده‌اند. پس بدیهی است که این افراد نیز مانند دیگر افراد جامعه باید مالیات بر درآمد پرداخت کنند. طبق قانونی که در مورد آن صحبت شده افرادی که بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده داشته باشند، مشمول پرداخت مالیات هنرمندان به صورت سالانه هستند.

ارتقای فرهنگ مالیاتی با مشارکت اهالی فرهنگ و هنر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان امور مالیاتی، داوود منظور در نشست جمعی از تهیه کنندگان برجسته سینما و تلویزیون اظهار داشت:

درصدد هستیم تا با توسعه زیرساخت‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی و همچنین بهره‌گیری مؤثر از اطلاعات جامع و اجرای فرآیندهای اثربخش، در کنار اصلاح و شفافیت قوانین و مقررات و ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی، بستر لازم برای تحقق اقتصاد پویا و بالنده با تکیه بر نهادینه‌سازی فرهنگ مالیاتی در سطح جامعه را فراهم کنیم که این امر به عدالت اقتصادی و اجتماعی و انجام وعده‌های دولت در خدمت رسانی به مردم کمک شایانی می‌نماید.

وی در ادامه به لزوم ارتقای فرهنگ مالیاتی در سطح جامعه و تغییر نگرش مردم نسبت به مقوله حذف مالیات هنرمندان پرداخت و گفت:

در کنار برنامه‌ریزی‌ها و اهتمام سازمان امور مالیاتی کشور با رویکرد تحول آفرینی، نیاز است تا با زبان و شیوه‌های دیگر و توسط شخصیت‌هایی که با جامعه ارتباط نزدیک‌تر و تنگاتنگی دارند، نوع نگاه به مالیات تغییر یابد و این امر بدون شک با مساعدت اهالی فرهنگ و هنر بویژه تهیه کنندگان و کارگردانان سینما و تلویزیون بهبود می‌یابد.

کدام گروه‌های هنری معاف از مالیات هستند؟

درخواست مساعدت تهیه‌کنندگان سینما از سازمان امور مالیاتی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان امور مالیاتی، در جلسه هم اندیشی، داوود منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور که با حضور جمعی از فرهیختگان سینما و تلویزیون به مدت بیش از ۳ ساعت برگزار شد، اقدامات صورت گرفته در حوزه تحول آفرینی نظام مالیاتی نظیر درصد مالیات هنرمندان تشریح و راهکارهای کمک جامعه هنری به بهبود مشارکت عموم جامعه در پرداخت مالیات هنرمندان مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه تهیه کنندگان عرصه هنر هفتم، آقایان سید غلامرضا موسوی، سید محمود رضوی، منوچهر محمدی، مرتضی شایسته، سید جمال ساداتیان، سید ضیا هاشمی، محمد حسین فرحبخش، مهدی مختاری، امیرحسین خرمشاهی، احسان نیلی، مهدی کوهیان، محمد رضا شفیعی، محسن شیرازی و محمد احمدی حضور داشته و در سخنانی با اشاره به اهمیت وصول مالیات جهت اداره کشور و مقایسه نحوه وصول مالیات در ایران و کشورهای دیگر به بیان راهکارهای ایجاد جلب مشارکت حداکثری جامعه پرداختند.

نتیجه‌گیری

مالیات هنرمندان همواره از دولت گذشته جزو تصمیماتی است که اختلاف نظر بر سر آن زیاد بوده و در دولت جدید نیز هنوز مصوبه معینی برای آن اجرا نشده و هنوز در مرحله بحث و پیگیری است. ما در مالیات مدیا در تلاشیم تا با بهره‌گیری از آخرین اطلاعات و اخبار در زمینه مسائل مالیاتی و با کمک مشاوران خبره و کاربلد به شما عزیزان کمک کنیم تا بهترین تصمیمات را در مورد مسائل خود در زمینه‌های مالیاتی اخذ کنید. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

 

منابع

ارتقای فرهنگ مالیاتی

درخواست مساعدت تهیه کنندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است