دریافت مالیات اینفلوئنسرها در قرن جدید

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حتما شما هم تا به امروز خبرهایی مبنی بر دریافت مالیات اینفلوئنسرها و بلاگرها را شنیده‌اید. مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا اعلام کرد که امسال در تلاشیم تا هم از بلاگرها و اینفلوئنسرها و هم از صفحات خرید و فروش کالا و خدمات در فضای مجازی بر اساس درآمدهایی که دارند، مالیات بگیریم. او همچنین اضافه کرد که فعالیت افراد دارای فالوورهای بالا در فضای مجازی را از چند جنبه و در چند بحث از لحاظ اقدامات و رویدادهای اقتصادی و تجاری در مقاطع زمانی مختلف را پیگیری می‌کنیم و سامانه مالیاتی فضای مجازی راه‌اندازی می‌شود. او ادامه داد: داده‌‌‌ها و دیتاهایی که از سوی مراجع مختلفی رصد و ثبت می‌شود و به دست سازمان امور مالیاتی می‌‌‌رسانند را بر اساس الگوریتم‌‌‌هایی که وجود دارد، استوری تبلیغاتی این افراد در اینستاگرام و همچنین تیزرهای تبلیغاتی که منتشر می‌کنند ‌‌‌ و نیز کسب و کارهایی که به صورت مجازی خدمات تبلیغاتی ارائه می‌دهند، ‌‌‌مورد بررسی قرار می‌‌‌دهیم.

اینفوگرافیک دریافت مالیات اینفلوئنسرها در قرن جدید

آغاز دریافت مالیات اینفلوئنسرها از امسال

طبق گزارش خبرگزاری ایلنا، جهانگیر رحیمی مدیر دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی، تاکید کرد که تمام داده‌‌‌ها و اطلاعات از مراجع ناظر دریافت شده و اقدامات لازم انجام شده است.

 

 

او همچنین در خصوص این نکته را متذکر شد که نرخ تبلیغات بلاگرها و اینفلوئنسرها متفاوت است و اطلاعات مراجع ناظر بر اساس نرخ‌های مختلف تبلیغات این افراد و عملکرد آن‌ها می‌باشد و با این اطلاعات سازمان امور مالیاتی به تعیین پایه‌‌‌های مالیاتی می‌‌‌رسد.

رحیمی افزود: برای تعریف‌‌‌ نرخ مالیات اینفلوئنسر و بلاگر پس از تعیین پایه مالیاتی، ثبت‌‌‌نام و اظهارنامه مالیاتی افراد و معاف شدن یا نشدن آن‌ها اعلام خواهد شد.

جهانگیر رحیمی با بیان اینکه فعالیت بلاگرها و اینفلوئنسرها نشان می‌دهد که گزارش درستی از فعالیت خود ارائه می‌دهند یا نه، گفت: سازمان امور مالیاتی ناظر این فعالیت این افراد در فضای مجازی نیست و دیتاها و داده‌‌‌ها از مراجع ناظر که فضای مجازی را به صورت گسترده و دقیق رصد می‌کنند، به دست می‌‌‌آید.

مراجع ناظر بر اساس فعالیت این افراد، آنها را دسته‌بندی می‌کنند و سازمان امور مالیاتی بر اساس قواعد مالیاتی، درآمد مالیاتی را تعیین و پیاده‌سازی می‌کند و به طور قطع رفتار مؤدیان بر اینکه مشمول معافیت‌‌‌های مالیاتی می‌‌‌شوند یا نه، موثر خواهد شد. مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی با اشاره به تعیین‌تکلیف صفحات فضای مجازی که محلی برای ارائه خدمات یا فروش کالایی هستند، اظهار کرد: کسب و کار عده‌‌‌ای از فعالان اقتصادی در فضای مجازی ایجاد شده است یعنی ادمین یا مالک این صفحات اینفلوئنسر نیستند. ممکن است افراد مغازه‌‌‌ای برای کالاهای خود داشته باشند و در فضای مجازی هم نسبت به فروش آن کالا فعال باشند. این دسته هم مشمول پیگیری در سامانه مالیاتی فضای مجازی می‌‌‌شوند.

او در پاسخ به این سوال که تا به امروز چند اینفلوئنسر و بلاگر مشمول دریافت مالیات شناسایی شده‌‌‌اند، گفت: در مرحله اول این فرآیند، اینفلوئنسرها و بلاگرها شناسایی شده‌‌‌اند و مرحله دوم ‌‌‌دریافت اطلاعات فعالیت تجاری و اقتصادی این افراد در فضای مجازی است.

شاخ‌های اینستاگرامی مالیات می‌دهند!

بر اساس تصمیم‌گیری‌های دولت جدید افراد اینفلوئنسر و بلاگر که از صفحات مجازی خود کسب درآمد دارند، مشمول پرداخت مالیات  می‌شوند، اما زمانی می‌توان آمار دقیق از اینفلوئنسر‌های مشمول مالیات ارائه داد که مطمئن شویم این افراد فعالیت اقتصادی هم داشته‌اند که درآمد مالیاتی آن‌ها تعیین شود.

بر اساس طرحی که مجلس اواخر سال گذشته برای مالیات اینفلوئنسرها تصویب ‌کرد، اگر فردی بالای ۵۰۰ هزار فالوور داشته باشد، اینفلوئنسر یا بلاگر محسوب می‌شود و مشمول پرداخت مالیات اینفلوئنسرها است اما این بحث در همین حد و در همین نقطه تمام شد و بعد از آن هیچ ساز و کاری در خصوص این مالیات گرفتن و مشاوره مالیاتی ۱۴۰۱ مشخص نشد.

طبق مصاحبه خبرگزاری دانا با یکی از نماینده‌های کمیسیون فرهنگی، به نظر می‌رسد که بهارستان دستورالعمل اجرایی این کار را ۲۶ تیرماه امسال ابلاغ و برای اجرا به ادارات مالیاتی صادر کرده است. اما سوال اینجاست که این اینفلوئنسرها که تعدادشان هم کم نیست، چطور شناسایی می‌شوند؟ محمد مسیحی در رابطه با این سوال اعلام کرد که قرار است سازمان امور مالیاتی با سازمان‌های مختلفی مکاتبه داشته باشد تا اموال این اشخاص را ارزیابی کند. سازمان‌هایی مانند معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران، سازمان فناوری اطلاعات ایران، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، پلیس امنیت اقتصادی ناجا و پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا در همین رابطه باید با سازمان امور مالیاتی همکاری داشته باشند.

طی جلسات برگزار شده با معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقرر شده است، اطلاعات هویتی کامل فعالان فضای مجازی کاربر محور (اینفلوئنسرها) و میزان دقیق درآمدهای آن‌ها به این سازمان ارسال شود. نکته دیگر این است که وزارت ارشاد این لیستی ۲۶۰ نفری را در جهت مالیات اینفلوئنسر ها برای سازمان امور مالیاتی فرستاده اما این سازمان خودش هم لیستی هزار نفره از شاخ‌های اینستاگرامی درست کرده است و وقتی نهایی شود نام آنها را در سایت خود منتشر خواهد کرد!

و اما شیوه ردیابی فعالیت‌های مالی این اینفلوئنسرها چگونه خواهد بود؟ آیا این سازمان‌ها به اظهارات خود افراد بسنده می‌کنند؟ می‌دانیم که برای فرار از مالیات بر حساب‌های بانکی روش‌های متعددی وجود دارد از جمله ریختن پول‌ها به حساب بستگان. اما به هرحال هنوز شیوه کم‌دردسری برای سازمان مالیاتی است. شیوه محکم‌تر اما رصد کردن پست‌ها و استوری‌های تبلیغاتی اینفلوئنسرها است که در ادامه توضیحاتی را در این باره خواهیم داد.

جزئیات مالیات اینفلوئنسرها در سال ۱۴۰۱

جهانگیر رحیمی در خصوص جزئیات دریافت مالیات اینفلوئنسرها اعلام کرد که داده‌ها و دیتا‌هایی که از سوی مراجع مختلفی رصد و ثبت می‌شود و به دست سازمان امور مالیاتی می‌رسانند را براساس الگوریتم‌هایی که وجود دارد، استوری تبلیغاتی این افراد در اینستاگرام و همچنین تیزر‌های تبلیغاتی که منتشر می‌کنند و نیز کسب و کار‌هایی که به صورت مجازی خدمات تبلیغاتی ارایه می‌دهند، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایند‌های مالیاتی با اشاره به تعیین تکلیف صفحات فضای مجازی که محلی برای ارائه خدمات یا فروش کالایی هستند، اظهار داشت: کسب و کار عده‌ای از فعالان اقتصادی در فضای مجازی ایجاد شده است یعنی ادمین یا مالک این صفحات اینفلوئنسر نبوده و مشمول مالیات اینفلوئنسرها نیستند. ممکن است افراد مغازه‌ای برای فروش کالا‌های خود داشته باشند و در فضای مجازی نسبت به فروش آن کالا فعال باشند. این دسته نیز مشمول پیگیری در سامانه مالیاتی فضای مجازی خواهند شد.

جهانگیر رحیمی همچنان اضافه کرد: باید توجه داشت که شناسایی افراد در فضای مجازی که دارای فالوور بالایی هستند، کافی نیست زیرا برخی از افراد به دلیل وجه اجتماعی و یا مشاغل و حرفه خود بیش از ۵۰۰ هزار نفر فالوور دارند، اما بر اساس اطلاعاتی که دریافت کردیم این افراد فعالیت اقتصادی و تجاری ندارند یعنی تبلیغاتی در صفحه خود نداشته‌اند.

نتیجه‌گیری

تاکنون خبرهای مختلفی در رابطه با موضوع مالیات بلاگرها مطرح شده اما هنوز هیچ اقدام عملی در این راستا صورت نگرفته است. طبق سخنان مسئولین مربوطه زمانی می‌توان آمار دقیق از اینفلوئنسرهای مشمول مالیات ارائه داد که این اطمینان حاصل شود که این افراد فعالیت اقتصادی هم داشته‌‌‌اند و درآمد مالیاتی آنها تعیین شود.

او با تاکید بر اینکه با بلاگرهایی مواجه هستیم که در ماه درآمدهای بسیار بالا و قابل‌توجه داشتند، گفت: برخی از این افراد بدون اینکه تخصصی داشته باشند تنها با انتشار عکس و فیلم خانوادگی یا سرگرم‌‌‌کننده صاحب درآمدهای بالایی با ارائه تبلیغات در صفحه خود شده‌‌‌اند.

در هر صورت این موضوع هم‌اکنون در دست تحقیقات سازمان‌های مربوطه است و توصیه می‌شود افرادی که کسب و کارشان به نحوی با صفحات مجازی مرتبط است و درآمدشان از طریق تبلیغات است نسبت به مشاوره مالیاتی با کارشناسان و متخصصان در زمینه مالیاتی اقدام کنند. گروه مشاوره مالیات مدیا یکی از معتبرترین گروه‌ها در زمینه مشاوره مالیاتی در زمینه ‌های مختلف است که افراد با توجه به مسائل و موارد مختلف می‌توانند از مشاوران مالیاتی حرفه‌ای و کاربلد این مجموعه مشاوره بگیرند و بهترین تصمیمات را با راهنمایی مشاوران مالیات مدیا اخذ کنند. امیدواریم که مطالب ارائه شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

سوالات متداول دریافت مالیات اینفلوئنسرها در قرن جدید

 

منابع

دنیای اقتصاد

همشهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است