مهریه و نکات مالیات مهریه

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مالیات مهریه تصمیمی است که قانون اساسی برای ایجاد حفظ کانون خانواده و همچنین کاهش میزان طلاق در نظر گرفته است. از آنجایی که خانواده مهمترین رکن یک جامعه محسوب می شود، اما با افزایش میزان طلاق دولت و مجلس تصمیم گرفتند با اعمال مالیات مهریه میزان طلاق را تا حدودی کاهش دهند بنابراین به حفظ پایداری خانواده و البته جامعه ای سالم تر کمک کنند.

طبق دیدگاه فقها، زن آزاد است تا هر میزان و هر نوع مهریه را برای خود مشخص کند. اما دولت برای محکم نگه داشتن نظام خانواده و جلوگیری از آسیب های مهریه های بسیار بالا و نامتعارف، سعی می کند تا اقداماتی را به انجام برساند. با توجه به تورم اقتصادی و افزایش نرخ طلا و سکه امروزه شاهد مشکلات زیادی در پرداخت مهریه توسط خانواده ها هستیم؛ اما موضوعی که این روزها برای برخی از افراد مورد ابهام است، موضوع مالیات بر مهریه می باشد که موسسه مشاوره مالیاتی توسط اساتید مالیات مدیا شما را در این زمینه آگاه و راهنمایی میکنند.

ما نیز در این مقاله سعی داریم این موضوع را بررسی کرده شما را با مشاورین مالیات مدیا بیشتر آشنا کنیم.

تفاوت مالیات سکه و مالیات مهریه

رابطه و تفاوت هایی بین مالیات مهریه و سکه وجود دارد، از جمله:

 

1. مالیات سکه براساس قانون، جزء مالیات‌های مستقیم است ولی پرداخت مهریه مشمول مالیات سکه مهریه نیست.
2. اگر سکه بابت پرداخت مهریه باشد، مشمول مالیات نمی شود.
3. افرادی که سکه دریافتی بابت مهریه را نفروخته باشند مالیاتی نباید پرداخت کنند. اما در صورتی که خانمی مهریه خود را دریافت کند و آن را بفروشد باید مالیات آن را بدهد.

سقف مهریه

از آنجایی که مهریه های نامتعارف و بسیار بالا در آینده مشکلاتی را به وجود می آورد دولت تصمیم گرفته است که لایحه ای در خصوص حمایت از خانواده تصویب کند. که در این طرح ملاک مهریه ۱۱۰ سکه بهار آزادی می باشد. در واقع در این طرح شما میتوانید هر میزان مهریه را تعیین کنید اما فقط ۱۱۰ سکه دارای ضمانت کیفری خواهد بود که این امر نیز به وضع مالی مرد بستگی دارد. و در صورت عدم امکان پرداخت بالای ۱۱۰ سکه توسط مرد، زن نمی تواند حکم جلب بگیرد.

زمان محاسبه مالیات مهریه

طبق ماده ۲۵ تعیین زمان وصول این مالیات اینگونه است که مهریه اگر چه عندالمطالبه است اما معمولا‌ کسی هنگام ثبت ازدواج آن را از همسر خود طلب نمی‌کند ، اما اگر زن بخواهد مهریه خود را به صورت سکه دریافت کند نیازی به پرداخت مالیات ندارد. اما اگر بخواهد سکه ها را بفروشد، طبق تفاوت قیمت حاصله که نوعی درآمد محسوب می شود باید از فروش سکه مالیاتی را بپردازد.

پرداخت مالیات بر مهریه توسط مردها

هدف ارائه این طرح پایبند کردن افراد نسبت به تعهدات خود در امر ازدواج است.

پرداخت مالیات بر مهریه توسط مردها

به همین دلیل پذیرفتن مهریه بالا توسط مرد ها با توجه به مسائل اقتصادی کشور و وضعیت زوجین هنگام ثبت ازدواج،یعنی توانایی در پرداخت مالیات آن. البته قابل به ذکر است که این لایحه هنوز در دست بررسی است و به تصویب مجلس نرسیده است.

فوت زن یا شوهر چه تاثیری در پرداخت مهریه دارد؟

بسیاری از افراد بر این باورند که بعد از فوت شوهر هیچ مهریه ای به زن تعلق نمیگیرد؛ اما توجه داشته باشید که مهریه یکی از مطالبات زن است و حتی بعد از فوت شوهر، حق دریافت آن را دارد. همچنین اگر زن زودتر از مرد فوت کند هم مرد باید آن را به وارث زن پرداخت کند. بنابراین اگر شوهر قبل از پرداخت مهریه به زن فوت کند، زن می تواند با مراجعه به دادگاه و تنظیم دادخواست برای تحویل مهریه خود اقدام کند.

از آن جایی که مهریه، طلب زن از مرد است و نه ارث باقی مانده از مرد، دریافت آن شامل مالیات بر ارث نخواهد بود و به این ترتیب لازم نیست زن یا وکیل او در این مورد به سازمان امور مالیاتی مراجعه نموده یا اظهارنامه ای ارسال کنند.

اما در صورتی که زن قبل از دریافت مهریه و زودتر از شوهر فوت کند، وراث می توانند نسبت به پرداخت مهریه و مطالبه زن از شوهر اقدام کنند؛ و از آن جایی که مهریه بدهکاری شوهر به زن و از اموال زن محسوب می شود باید بین وراث تقسیم شود. اما دقت داشته باشید که وارثین در این شرایط باید مالیات بر ارث پرداخت کنند چون مهریه به عنوان ارث از متوفی به آن ها رسیده است.

اخیرا” یکی از نمایندگان دادگستری عضو هیات حل اختلاف مالیاتی با استناد به مفاد مصوبه شماره ۷۰۸ مورخ ۹/۴/۱۳۶۴ کمیسیون استفتاء شورای عالی قضائی چنین اظهار نظر نموده است که بدهی باید به قیمت حین الاداء مورد ارزیابی و محاسبه قرار گیرد .

مالیات بخشش مهریه

بخشش مهریه شامل مالیات نمی شود. در این حالت بهتر است زوجین همزمان به یک دفترخانه مراجعه کنند که در این صورت آنجا دو سند تنظیم می شود؛ یک سند برای بخشش مهریه و یک سند برای وکالت بلاعزل زوج به زوجه برای انجام کارهای طلاق.

اولین جلسه رسیدگی مهریه

جلسه اول دادگاه بسیار مهم است. اگر طالب مهریه خود هستید حتما در جلسه اول دادگاه مهریه حضور پیدا کنید.

اولین جلسه رسیدگی مهریه

البته توجه داشته باشید که اگر جلسه دادگاه تشکیل شد و اما شما نتوانستید دلایل مخصوص خود را ارائه کنید نگران نباشید چون هنوز در جلسه های دیگری فرصتی را برای دفاع خواهید داشت .

مالیات بر ارث مهریه چگونه و برای چه کسانی اجرا می شود؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم مهریه بدهی مرد به زن محسوب می شود و اگر زن بخواهد مهریه خود را از اموال شوهر بگیرد هیچگونه مالیاتی به آن تعلق نمی گیرد؛ اما اگر زن پس از درخواست دریافت مالیات فوت کند، مهریه زن به وارثان او خواهد رسید. البته در این صورت وارثان باید مالیات بر ارث را پرداخت کنند چون مهریه زن فوت شده به صورت ارث به آنها رسیده است.

مشاوره مالیاتی

پیشنهاد ما به شما این است که قبل از شروع هر گونه انجام کار حقوقی ابتدا با تیم مشاوره مالیاتی مدیا ارتباط برقرار کنید تا از قوانین و لوایح تصویب شده جدید آگاه شوید و کارهای قانونی تان با سرعت و بدون مشکل انجام شود. همچنین می توانید تنظیم اوراق قضایی خود مانند دادخواست را نیز به این مشاورین بسپارید. مشاوره مالیاتی مالیات مدیا را میتوانید از طریق وب سایت و اینستاگرام دنبال کنید.

نتیجه گیری

مهریه حقی است که در هنگام عقد از طرف مرد به زن تعلق می گیرد و در واقع مطالبه زن از مرد است. بسیاری از زنان این سوال را دارند که آیا باید برای سکه هایی که به عنوان مهریه دریافت می کنند مالیات مهریه پرداخت کنند یا خیر؟
پاسخ این است که دریافت مهریه شامل مالیات نمی شود اما اگر زن پس از مدتی سکه ها را به فروش برساند باید مالیات آن را پرداخت کند. شما میتوانید جهت اطلاعات بیشتر و رفع ابهامات در این زمینه و همچنین بستن پرونده مهریه با مشاوره مالیاتی مدیا در اینستاگرام و یا ایمیل info@maliatmedia.com در ارتباط باشید.

سوالات متداول

  1. چرا باید زن مالیات مهریه را هنگام ثبت ازدواج پرداخت کند؟

زیرا این کار باعث می‌شود زن مهریه را به محض عقد طلب کند که در این صورت عملا‌ وضعیت را پیچیده ‌تر و ازدواج را دشوارتر می‌کند.

  1. آیا بر جهیزیه مالیات تعلق میگیرد؟

هر فردی که در کشور بر اموال یا املا‌کی مالکیت دارد مشمول پرداخت مالیات است و مهریه نیز جز اموال زن محسوب می شود پس طبعا مالیات بر آن تعلق می‌گیرد.
اما بنا بر مصالحی این مال از مالیات معاف شده است. اما در لا‌یحه جدید این معافیت مالیاتی محدودتر شده است. و وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف به تعیین سقف معافیت مالیاتی مهریه شده است.

  1. امکان گرفتن معافیت مالیاتی مهریه در چه شرایطی وجود دارد؟

قانون معافیت از پرداخت نیم عشر مالیات برای مهریه در تاریخ ‌۷۹/۱۱/۲۶ به تصویب رسید و عنوان می‌کند که در قانون بودجه‌ سال ‌١٣٨٠ – تبصره‌ی ‌٣٢ بند«هـ» معافیت زنان از پرداخت نیم عشر مالیات بر مهریه لحاظ شده است.

در بند «هـ» این قانون آمده است:چنانچه زوجه پس از صدور اجراییه، در خصوص وصول مهریه و لازم الاجرا شدن (اعم از اجراییه شدن اسناد رسمی و آرای محاکم و مراجع قضایی) به هر علت از ادامه‌ی عملیات اجرایی منصرف شود، از پرداخت نیم عشر دولتی معاف خواهند بود.

حکم این بند از قانون در سال ‌١٣٨٠ لازم‌الاجرا شده و در پرونده‌های اجرایی سابق که مختومه شده‌اند و نیم عشر دولتی آن‌ها وصول نشده، نیز تسری می‌یابد طبق عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ‌١٣ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ‌١۵ سال شمسی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح منوط است.

قانون معافیت از پرداخت نیم عشر مالیات بر مهریه در تاریخ ‌۸۱/۴/۱ با اصلاحات در عنوان و متن به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است.چنانچه جهت به جریان انداختن پرونده خانواده خود نیاز به مشورت با وکیل مجرب در امور دعاوی خانواده، وکیل مهریه در تهران دارید لطفا با وکلا مشاوره مالیاتی مدیا تماس حاصل فرمایید. در این موسسه جمعی از وکلای مجرب خانواده خانم و آقا با داشتن بیش از ۱۸ سال تجربه در امور خانواده، آماده خدمت به شما هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است