با مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی بیشتر آشنا شوید (بخش سوم)

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

همانطور که می‌ دانید مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی یکی از اصلی ‌ترین مالیات‌ هایی است که در همه نقاط دنیا مورد بررسی قرار می‌ گیرد. مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی در واقع مالیات بر درآمد شرکت ‌ها است که توسط دولت از آن ها اخذ می‌ شود. مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی از اساسی ‌ترین منابع درآمدی دولت است. در مقالات پیشین مباحثی را در ارتباط با مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی با شما در میان گذاشتیم، در این مقاله نیز قصد داریم که به ادامه شرح مواد قانون مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و تبصره ‌های بپردازیم.

شما می ‌توانید سایر مقالات مربوطه را از قسمت مقالات مجله مالیات مدیا مطالعه کنید.

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

ماده ۱۱۳ قانون مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

مطابق این ماده مالیاتی که شرکت ‌های کشتیرانی و هواپیمایی خارجی جهت حمل و نقل مسافر و کالا باید بپردازند، به میزان پنج درصد از همه وجوهی که به دست می ‌آورند است که این وجوه یا در راه از ایشان اخذ می‌ شود و یا در مقصد.

ماده 113 قانون مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

نمایندگی ‌های شرکت ‌هایی که ذکر شد در ایران وظیفه دارند که تا تاریخ بیستم هر ماه صورتحساب ماه پیشین را به اداره مالیات محل خود ارائه دهند و مالیات مربوطه را پرداخت کنند. شرکت ‌هایی که ذکر گردید جهت این درآمد ها مالیات دیگری نمی ‌پردازند. اگر نمایندگی‌ ها صورت مالیاتی را به موقع تسلیم و پرداخت نکنند یا صورت ارسالی آنان صحیح نباشد،‌ مالیات مطابق تعداد مسافر و حجم کالا ها تعیین میشود.

تبصره

زمانی که مالیات تعلق گرفته شرکت ‌های حمل و نقل کشتیرانی یا هواپیمایی در سایر کشور ها بیشتر از پنج درصد کرایه باشد، وزارت اقتصاد و دارایی باید مالیات شرکت ‌های کشتیرانی و هواپیمایی را همانند دیگر کشور ها و تابع همان مقدار افزایش دهد.

برای مطالعه مقالات بلاکچین، اینجا را کلیک فرمایید.

ماده ۱۱۴ قانون مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

به موجب این ماده مدیران شرکت وظیفه دارند که پیش از تاریخ ایجاد مجمع عمومی که برای اتخاذ تصمیم درباره منحل شدن شخص حقوقی تشکیل می‌ شوند، اظهارنامه ‌ای شامل تمامی صورت دارایی‌ ها و بدهی‌ های شخص حقوقی بر طبق نمونه‌ ای سازمان امور مالیاتی برای این قبیل امور تهیه کرده است، درج کنند و تسلیم این سازمان کنند.

ماده 114 قانون مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

این اظهارنامه باید دارای امضا های مجاز، مهر شرکت مطابق اساسنامه شخص حقوقی باشد که دارای درجه اعتبار باشد.

برای مطالعه مقاله مالیات بر درآمد حقوق چیست و چگونه محاسبه می شود، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

ماده ۱۱۵ قانون مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

منابعی که مالیات آخرین دوره فعالیت ‌های اشخاص حقوقی که انحلال می ‌یابند از آن ها محاسبه می‌ شود،‌ در واقع ارزش و میزان دارایی‌ های شخص حقوقی می ‌باشد که از آن بدهی ‌ها و سرمایه پرداخت شده، سپرده‌ ها و مانده سود هایی که مالیات آن قبلا وصول گردیده است، کسر شده است.

ماده 115 قانون مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

تبصره ۱

میزان دارایی شخص حقوقی در برابر چیزی که پیش ‌تر به فروش رفته است،‌ مطابق ارزش فروش و نسبت به سایرین مطابق ارزش روز منحل شدن مشخص می ‌شود.

تبصره ۲

اگر در میان دارایی ‌ها شخص حقوقی که انحلال یافته است، دارایی ‌های فصل اول باب سوم این قانون و حق تقدم سهام شرکت‌ ها باشد و این دارایی به دلیل نقل و انتقال قطعی مشمول قوانین ماده ۵۹ و تبصره ۱ ماده ۱۴۳ و ماده ۱۴۳ مکرر این ماده باشد، در مشخص کردن منابع حساب کردن مالیات آخرین دوره فعالیت ‌های اشخاص حقوقی که منحل شده است،‌ ارزش دفتری دارایی‌ های ذکر شده در بین موارد دارایی ‌های شخص حقوقی انحلال یافته منظور نمی‌ شود و بر حسب همان ارزش دفتری از مجموع بدهی‌ ها و سرمایه‌ ها کم می ‌شود.

برای مطالعه مقاله روش ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده چگونه است، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

تبصره ۳

آن بخش از دارایی ‌های اشخاص حقوقی که انحلال یافته است، مطابق قوانین که گفته شد در زمان انحلال مشمول مالیات ماده ۵۹،‌ تبصره ۱ ماده ۱۴۳ و ماده ۱۴۳ مکرر این قانون هستند که در اولین نقل و انتقال پس از تاریخ انحلال مشمول مالیات می ‌شوند.

ماده ۱۱۶ قانون مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

آخرین مدیرانی که تصفیه کرده ‌اند باید به مدت شش ماه بعد زمان منحل شدن شرکت، اظهارنامه مالیاتی خود را به تاریخ آخرین دوره فعالیت‌ های شرکت یا شخص حقوقی مطابق ماده ۱۱۵ تهیه کنند و اداره مالیات تسلیم و پرداخت کنند.

ماده 116 قانون مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

تبصره

مالیات آخرین دوره فعالیت شرکت‌ هایی که انحلال می ‌یابند با در نظر گرفتن تبصره ۲ ماده ۱۱۵ این قانون به میزانی که در ماده ۱۰۵ ذکر شد، در این قانون به حساب می ‌آیند.

ماده ۱۱۷ قانون مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

اداره مالیات وظیفه دارد که مطابق قوانین این ماده به اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی مرتبط با آخرین دوره فعالیت اشخاص حقوقی خارج از زمان مربوطه بررسی کند و چنانچه به اظهارنامه مالیاتی شرکت‌ های مشمول مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی اعتراضی داشته باشد، به مدت یک سال بعد از تاریخ ارائه اظهارنامه،‌ مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی تشخیص داده شده را بر حسب برگ تشخیص معین کند، در غیر این صورت مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی تعلق گرفته به اظهارنامه‌ ای که اشخاص حقوقی تسلیم کرده اند، توسط مدیران تصفیه قطعی در نظر گرفته خواهد شد.

ماده 117 قانون مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

چنانچه بعدتر مشخص شود که مواردی از دارایی ‌های شرکت در اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی مذکور نشده است بر حسب آن بخش که در اظهارنامه درج نشده است، در زمان مشخص شده تبصره ماده ۱۱۸ مالیات تعلق می ‌گیرد.

برای مطالعه مقالات بورس، اینجا را کلیک کنید.

ماده ۱۱۸ قانون مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

بخش ‌بندی دارایی اشخاص حقوقی که انحلال یافته‌ اند پیش از دسترسی به حساب مالیاتی یا بدون سپردن و تأمین کردن معادل نرخ مالیات مورد قبول و مجاز نخواهد بود.

تبصره

آخرین مدیران شرکت یا شخص حقوقی چنانچه اظهارنامه ماده ۱۱۴ را تسلیم نکنند یا اظهارنامه با واقعیت مغایرت داشته باشد و مدیران قوانین ماده ۱۱۶ را رعایت نکرده باشند و ضامن ‌های شرکت یا شرکای ضامن و همه سهامداران شخص حقوقی که سهمی بین آن تقسیم شده است بر حسب سهمی که به آن ها تعلق گرفته شده باید مالیات بپردازند و پرداخت جریمه‌ های شخص حقوقی یا شرکت نیز بر عهده آنان خواهد بود.

تبصره

اگر به تازگی شرکتی تأسیس کرده‌ اید و در دسته اشخاص حقوقی که مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی به آن ها تعلق می ‌گیرد، قرار گرفته اید، حتما سؤالاتی در ارتباط با مالیات مربوطه، ماده‌ ها،‌ قوانین و تبصره‌ های مالیاتی در ذهن دارید. شما میتوانید با مراجعه به مشاورین متخصص مجله مالیات مدیا اطلاعات جامعی در ارتباط با مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است