نرخ مالیات بر ارزش افزوده سیگار سال ۱۴۰۱ اعلام شد

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

بحث مالیات بر ارزش افزوده همیشه بر سر زبان‌ها بوده و جزو مسائلی است که همیشه خبرهای جدیدی درباره آن می‌شنویم. یکی از مباحثی که امروزه جزو خبرهای جنجال برانگیز رسانه‌ها شده، بحث مالیات بر ارزش افزوده سیگار است. در این مقاله ابتدا قصد داریم تا توضیحاتی درباره معنا و مفهوم مالیات بر ارزش افزوده ارائه دهیم و سپس اخبار جدید و مباحث پیرامون موضوع مالیات بر ارزش افزوده سیگار را همراه شما عزیزان بررسی کنیم. با ما تا انتهای این مطلب در مالیات مدیا همراه باشید.

اینفوگرافیک نرخ مالیات بر ارزش افزوده سیگار سال ۱۴۰۱ اعلام شد

تغییر نرخ مالیات بر ارزش افزوده سیگار در سال ۱۴۰۱

ابتدا معنی عبارت “ارزش افزوده” را با هم بررسی می‌کنیم. ارزش افزوده به مبلغی گفته می‌شود که در طی مراحل تولید یک کالا به  قیمت اصلی آن محصول اضافه می‌شود. در واقع ارزش افزوده یعنی مبلغی که طی مراحل تولید به هزینه اولیه مواد خام افزوده  می‌شود و با قیمت اصلی مواد اولیه جمع می‌شود که نهایتا قیمت اصلی یک کالا برای خریدار را مشخص می‌کند.

 

 

از طرف دیگر یکی از اصلی‌ترین راه‌های کسب درآمد دولت‌ها اخذ مالیات می‌باشد که هدف از وضع آن ارائه خدمات به شهروندان است. به طور کلی مالیات‌هایی که توسط دولت اخذ می‌شود را به دو نوع مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده یا VAT مخفف کلمه‌ «value added tax» است و جزو مالیات‌های غیر مستقیم محسوب می‌شود که مصرف‌کننده‌ آن را به بهای خرید کالا و یا خدمات به فروشنده می‌‍‍‍پردازد و فروشنده موظف است که مقدار مالیات دریافتی را به خزانه‌ی دولت واریز کند.

به بیان ساده‌تر مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که از تفاوت ارزش بین کالا و خدماتِ عرضه‌شده با ارزش کالا و خدمات خریداری‌شده در دوره‌ای مشخص گرفته می‌شود. این نوع مالیات چند مرحله‌ای است و در هر یک از مراحل تولید تا مصرف نهایی بر حسب ارزش افزوده گرفته می‌شود .

مالیات بر ارزش افزوده سیگار چقدر شده است؟

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان امور مالیاتی، محمدتقی پاکدامن با بیان اینکه بر اساس قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده که از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ لازم الاجرا شده است، نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده محصولات دخانی و کالاهای نفتی تغییر کرده است، افزود:

به منظور ابراز صحیح مبلغ مالیات و عوارض خرید و فروش کالاهای مذکور در اظهارنامه دوره زمستان سال ۱۴۰۰، مودیان می‌بایست اظهارنامه را بر اساس مقررات مربوط تکمیل کنند.

وی با تاکید بر اینکه محاسبات سیستمی نمایش داده شده در سامانه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، بر اساس نرخ‌های قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده انجام می‌شود، تصریح کرد:

برای درج صحیح مبلغ مالیات خرید و فروش کالاهای مذکور در اظهارنامه؛ فارغ از نرخ و مبلغ مالیات و عوارض خرید و فروش نمایش داده شده در سامانه اظهارنامه؛ ضروری است مبلغ صحیح ارقام مذکور (با محاسبه دستی مجموع مبلغ مالیات و عوارض ارزش افزوده مربوط به دوره زمانی ۱۴۰۰/۱۰/۰۱ لغایت ۱۴۰۰/۱۰/۱۲ و دوره زمانی ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ لغایت پایان سال ۱۴۰۰) در محل مربوط در اظهارنامه درج شود.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد:

با توجه به اینکه از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ ماده (۷۳) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور منسوخ شده است، کلیه تولید کنندگان و واردکنندگان سیگار و تنباکو مکلفند صرفاً برای بازه زمانی ۱۴۰۰/۱۰/۰۱ لغایت ۱۴۰۰/۱۰/۱۲، اظهارنامه مالیاتی موضوع ماده (۷۳) قانون مذکور را به طور جداگانه، تسلیم و مالیات مربوط را پرداخت کنند.

تمامی افرادی که به نحوی شامل مودیان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده سیگار و انواع تنباکو و دخانیات می‌باشند، می‌توانند برای دریافت مشاوره مالیاتی ۱۴۰۱ به مراجع معتبری که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد، مراجعه کنند.

میزان افزایش مالیات بر ارزش افزوده سیگار، توتون و تنباکو

پیرو ابلاغ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ١۴٠٠ طی بخشنامه شماره ۵٣٢٨٩۴/١۴٠٠ مورخ ٢٢/۴/١۴٠٠ ،به پیوست تصویر نامه سازمان امور مالیاتی به شماره ١۶۵٩۴/٢٠٠/ص مورخ ٢٣/١١/١۴٠٠مبنی بر افزایش پنج درصدی نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده محصولات دخانی در سال ١۴٠١ بر اساس مفاد تبصره (١)بند (ت) ماده (٢۶) قانون مورد اشاره به شرح جدول ذیل ارسال می‌گردد. خاطرنشان می‌سازد نرخ‌های اعلامی از ابتدای سال ١۴٠١ اجرایی بوده و تا پایان سال ١۴٠٠ جهت سیگار، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی(۶۵%) ، توتون خام وارداتی(١٠%) ، توتون فرآوری شده(خرمن آماده) به میزان (٣۵%) می‌باشد.

ردیف شرح نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده
۱ سیگار، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی ۷۰٪
۲ توتون خام وارداتی ۱۵٪
۳ توتون فرآوری شده (خرمن توتون) ۴۰٪

نتیجه‌گیری

طبق اخبار موثقی که به نقل از خبرگزاری‌های مختلف به دستمان رسیده، حکم افزایش مالیات بر ارزش افزوده دخانیات در سال ۱۴۰۰ صادر شده و از شروع سال ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد. توصیه می‌شود افرادی که کسب و کارشان به نحوی با خرید و فروش توتون، تنباکو و دخانیات مرتبط است نسبت به مشاوره مالیاتی با کارشناسان و متخصصان در زمینه مالیاتی اقدام کنند. گروه مشاوره مالیات مدیا یکی از معتبرترین گروه‌ها در زمینه مشاوره مالیاتی در زمینه ‌های مختلف است که افراد با توجه به مسائل و موارد مختلف می‌توانند از مشاوران مالیاتی حرفه‌ای و کاربلد این مجموعه مشاوره بگیرند و بهترین تصمیمات را با راهنمایی مشاوران مالیات مدیا اخذ کنند. امیدواریم که مطالب ارائه شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

سوالات متداول نرخ مالیات بر ارزش افزوده سیگار سال ۱۴۰۱ اعلام شد

 

منابع

mehrnews

eghtesadonline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است