عضویت در بورس، مجوز شعب و رویه دریافت آن چگونه است؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در این متن در خصوص چگونگی عضویت در بورس و دریافت انواع مجوز و شرایط مرتبط با آن مطالبی ارائه شده است. همچنین رویه های دریافت مجوز نیز شرح داده شده است.

عضویت در بورس و مجوز شعب و رویه دریافت آن

قانون و مقررات بورس اعلام می دارد که کارگزاری ها و تمام نهاد های وابسته بورس که در زمینه مالی فعالیت دارند و به سهامداران خدمات ارائه می نمایند باید برای هر خدمت خود مجوز دریافت نمایند. یعنی موسسات و شرکت هایی که عضویت در بورس شامل حال آن ها شده و توانسته اند یکی از اعضای این ساختار بزرگ باشند، باید مجوز های لازم برای ادامه فعالیت و ارائه خدمت را از سازمان بورس دریافت کنند.

مثلا یک کارگزاری که مجوز ارائه خدمت در بورس اوراق بهادار را دارد، نمی تواند بدون مجوز به سهامداران در خصوص بورس کالا ارائه خدمت نماید. در نتیجه تمام این موارد منوط به رعایت قانون اعلام شده بورس است. به گروه هایی که به عضویت در بورس اشتغال دارند، دستورالعمل های مختلفی داده می شود که بر اساس آن مقررات و قوانین مربوطه متذکر می شود.

عضویت در بورس و مجوز شعب و رویه دریافت آن

همچنین عضویت در بورس به معنای رعایت قانون و منع تخطی از آن است. در صورت مشاهده هر گونه تخلف حتی ابطال مجوز های ارائه شده نیز صادر خواهد شد. اما برای عضویت در بورس چه مدارکی لازم است؟

ما در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

مدارک مورد نیاز برای عضویت در بورس

هر موسسه یا شرکتی که موفق به عضویت در بورس می شود لازم است تا مدارکی را داشته باشد تا بر مبنای آن شناخته شده باشد. اساسنامه، آگهی روزنامه، آگهی تاسیس، درخواست عضویت، صورت حساب مالی، موافقت سازمان و در نهایت اطلاعات و مشخصات مدیران که بر اساس این اطلاعات شفافیت برای سهامداران نیز ایجاد گردد.

بورس فضایی است که در آن باید شفافیت حرف اول را بزند. در غیر این صورت مکانی برای دلالی است. دلالان این عرصه بسیار متفاوت تر از دلالان عادی بازار هستند. اما زمانی که شفافیت بر اساس اطلاعات درست ایجاد شد می توان گفت موسسه یا شرکت که می تواند کارگزاری نیز باشد، مجوز فعالیت خود را به دست آورده است.

مدارک مورد نیاز برای عضویت در بورس

از سوی دیگر هر کارگزاری در شهرستان های مختلف نیز برای جذب نیرو نیازمند آن است تا دفاتری تاسیس کند و مشتریان را از طریق محلی و بومی جذب نماید. اما باید دانست که اگر کارگزاری یا هر شرکت وابسته به سازمان بورس، مجوزهایی را دریافت می کند، یکی از اهداف دریافت مجوز، تاسیس همین شعب و موسسات وابسته برای انجام فعالیت است.

در نتیجه دریافت مجوز فقط به معنای دریافت مجوز ساده برای فعالیت یک دفتر کارگزاری نیست بلکه می تواند برای تسری دادن آن برای تمام دفاتر کارگزاری نیز مورد استفاده قرار گیرد.

شاید بتوان گفت که کوچکترین موسسه یا شرکت بورسی یک شعبه معاملاتی است که این فضا یک محیط ۱۹ متری است. ۱۰ متر از این فضا متعلق به ارباب رجوع است. برای پذیرش افراد نیز باید یک فضای ۵ متری در نظر گرفته شود و مابقی فضا نیز ایستگاه معاملاتی است.

این فضا باید مجهز به تابلوی نمایشگر قیمت آنلاین، تجهیزات ایمنی ساختمان مانند آتشنشانی، آب سرد کن و امکانات مورد نیاز برای خدمات رسانی و تکریم ارباب رجوع باشد. اما فضاهای دیگری نیز برای ارائه خدمات و دریافت مجوز وجود دارد که یکی از آن ها تالار اختصاصی است.

برای مطالعه مقالات بلاکچین، کلیک فرمایید.

دفتر پذیرش چیست؟

هر کارگزاری نیاز دارد تا مکان های مختلفی را برای ارائه خدمات به سهامداران و مشتریان در تملک خود داشته باشد که البته این فضا ها می توانند اجاره ای نیز باشند. یکی از این فضا ها، دفتر پذیرش است که حداقل امکانات این دفتر باید به مانند یک شعبه معاملاتی باشد.

دفتر پذیرش چیست؟

در تمام بخش هایی که در تملک کارگزاری قرار دارد، امکانات آنلاین خدمات رسانی می باشد. فقط باید توجه داشت که نمایندگی ها و دفاتر پذیرش فاقد ایستگاه معاملاتی هستند. اما سیستم برخط گروهی وجود دارد و از این طریق امکان خدمات رسانی وجود خواهد داشت.

برای مطالعه مقالات مالیات، کلیک فرمایید.

دفتر مرکزی کارگزاری

در این دفتر بخش های مهمی از کارگزاری مستقر است که سهامداران و مشتریان می توانند به امکانات جامع تری دست یابند. یکی از این امکانات اتاق معاملات است. در این اتاق باید حداقل ۴۰ مترمربع باشد، انجام معاملات وجود داشته و سهامداران می توانند با استفاده از کارشناسانی که در این فضا حاضر هستند به انجام معامله بپردازند.

دفتر مرکزی کارگزاری

تمام امکانات رفاهی، اینترنتی، تجهیزات مهم ساختمانی، نمایشگرهای تغییر قیمت و وسایل ایمنی جهت رفاه حال سهامداران تدارک دیده شده است و مجهزترین بخش دفتر مرکزی کارگزاری می باشد.

برای آشنایی با نهادهای مالی، کلیک فرمایید.

رویه دریافت مجوز چگونه است؟

زمانی که کارگزاری و یا موسسه ای به عضویت در بورس توفیق می یابد یعنی استاندارد های لازم برای دریافت مجوز های قانونی در بورس را به دست می آورد، فعالیت ها آغاز می شود.

اما دریافت مجوزها مراحل مختلفی دارد. برای دریافت مجوز باید کارگزاری درخواست و نوع مجوز خود را به سازمان معرفی نماید. این درخواست الکترونیکی است و از طریق سامانه به سازمان ارسال می شود. مستندات مورد نیاز بر اساس مقررات و مطالب گفته شده در خصوص شرایط مکان که در سطرهای بالا به آن ها اشاره شد، ضمیمه درخواست ارسال می گردد.

پس از دریافت نامه و بررسی، پاسخ سازمان از طریق نامه ای با عنوان تجهیز عودت داده شده و بیان می شود که ناظر برای بازدید ارسال خواهد شد. اگر ناظر و بازرس ارسالی از سوی سازمان تمام مستندات و مکان مورد نظر را تایید نماید، مجوز خواسته شده، به کارگزاری داده می شود.

رویه دریافت مجوز چگونه است؟

بر اساس این مجوزهای اعطایی می توان مکان را تجهیز نمود و از امکانات بیشتری که سازمان در اختیار کارگزاری قرار می دهد، بهره برد. این گونه مجوز شعب صادر می شود.

برای آشنایی با تاریخچه بورس در ایران و جهان، کلیک فرمایید.

نکته پایانی

کارگزاری و هر شرکتی که به عنوان شاخه ای از بورس به ارائه خدمت به سهامداران و مشتریان می پردازد، به عنوان یک رابط بین سازمان بورس و سهامداران است. این به معنای آن است که افراد حقیقی و حقوقی این شرکت ها را به عنوان نمایندگان سازمان بورس می شناسند.

لذا هر گونه تخطی و انحراف و نقض قانون از سوی این زیر مجموعه ها، به طور مستقیم به مثابه انجام تخلف از سوی سازمان بورس تلقی شده و در نتیجه این بخش ها به عنوان بخش های مهم و پر ارزش در بورس مورد توجه هستند.

نکته پایانی

از سوی دیگر تمام سهامداران بدون توجه به رضایت یا عدم رضایت آن ها از عملکرد کارگزاری و ادارات وابسته به آنها، اعتماد نموده اند و سرمایه خود را برای انجام معامله در اختیار آن ها قرار داده اند. در نتیجه هر نوع کوتاهی از سوی این بخش ها، نوعی بی اعتمادی به سازمان بورس را به همراه خواهد داشت.

لذا اعطای مجوز به معنای اعطای اعتبار از سازمان بورس به این زیرمجموعه ها می باشد.

 

منابع

سازمان بورس و اوراق بهادار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است