مشمولین مالیات بر ارزش افزوده چه اشخاصی می ‌باشند؟ (بخش اول)

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حتما تا به حال از خود پرسیده مالیات بر ارزش افزوده چیست و به چه کسانی تعلق دارد ؟ در پاسخ باید گفت ارزش افزوده تفاوتی مابین قیمت کالا یا خدماتی که عرضه می ‌شود با قیمت کالا یا خدماتی که خریداری می‌ شود، است که در یک مدت زمان مشخصی صورت می ‌گیرد.

بنابراین ارزش افزوده اختلافی است میان قیمت آنچه به خرید رسیده است و آنچه به فروش رسیده است. مطابق قانون، چنانچه کالا یا خدماتی تولید یا خریداری شود و در دفاتر به ثبت برسد، عرضه کالا خود به حساب می‌ رسد و مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌ شود.

بنابراین افراد باید کلیه مالیات بر ارزش افزوده خود در تاریخ مربوطه محاسبه کنند و به حساب سازمان امور مالیاتی بریزند. مالیات بر ارزش افزوده شامل همه خدمات و کالا هایی است که در مقابل وجه نقد در درون کشور معامله می‌ شود. در این مقاله در ارتباط با مشمولان ارزش افزوده و مراحل ثبت نام سیستم پرداخت مالیات، با شما صحبت می ‌کنیم.

مشمولان ارزش افزوده چه اشخاصی می ‌باشند؟

همانطور که گفته شد افرادی به صورت حقیقی یا حقوقی که وظیفه ثبت نام و انجام قانون مالیات بر ارزش افزوده را دارند، طبق فراخوان ‌های مالیاتی صورت گرفته که به وسیله سازمان امور مالیاتی انجام می‌گیرد، بایستی مطابق زمانی که در فراخوان اعلام کرده اند، اقدام به ثبت نام و اجرای وظایف تعیین شده کنند.

مشمولان ارزش افزوده چه اشخاصی می ‌باشند؟

باید توجه داشته باشید که بسته به نوع حرفه و فعالیت و میزان فروشی که انجام می ‌گیرد، که شامل معیار های با اهمیت در معین کردن مرحله مشمولیت افراد یا مؤدیان است.

برای مطالعه مقالات بلاک چین، اینجا را کلیک فرمایید.

مراحل کلی ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده

  • معین کردن مشمولیت یا مشمول نبودن مؤدیان در انجام و به اجرا درآوردن قانون مالیات بر ارزش افزوده.
  • معین کردن مرحله مشمول بودن مؤدی در صورتی که فرد مشمول پرداخت مالیات است.
  • انجام مرحله پیش ثبت نام که در سامانه ارزش افزوده قرار دارد.
  • انجام ثبت نام نهایی در سامانه مربوط به ارزش افزوده توسط مودی.
  • در سازمان امور مالیاتی پرونده فیزیکی تشکیل می ‌شود.
  • اخذ مدرک یا گواهی که نشان می ‌دهد در سامانه مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده اید.

بعضی از افراد در آغاز، مرحله پیش ثبت نام را به ثبت می ‌رسانند و بعد از آن اقدام به تعیین مرحله مشمولیت یا عدم مشمولیت می‌ کنند. مشاوره مالیات مدیا به شما پیشنهاد می ‌کند که ابتدا تاریخ ثبت شرکت، شروع فعالیت و یا سایر موارد را در در مرحله مشمولیت انجام می ‌شود را مشخص و چک کنید و چنانچه در مرحله مشمولیت قرار گرفتید، به سایر مراحل ثبت نامی مراجعه کنید.

مراحل کلی ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده

به یاد داشته باشید که مراحل ثبت نامی که در این مقاله برای شما شرح داده می ‌شود، فرایند تکمیلی اجرای ثبت نام است. ممکن است بعضی از مؤدیان به دلایلی همه مراحل ثبت نامی را انجام نداده باشند، مثلا یک شرکت امکان دارد تنها مرحله پیش ثبت نام را طی کرده باشد و بعد به دلیل فقدان یا در دسترس نبودن سایر مدارک، بقیه مراحل را انجام نداده باشد و یا اینکه فرد تمامی مراحل مربوطه را انجام داده ولی هنوز مرحله پایانی که مربوط اخذ گواهی ثبت نامی در سامانه است را انجام نداده است.

شرح کامل مراحل ثبت نام

مرحله اول : تشخیص مشمول بودن یا مشمول نبودن برای انجام قانون مالیات.

شرح کامل مراحل ثبت نام

در آغاز باید تعیین کنید که آیا شما مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستید یا نه؟ در ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده، لیست افراد حقیقی و حقوقی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند، بیان شده است که در ذیل ذکر می‌کنیم.

موارد غیر مشمول
  1. محصولات کشاورزی فراوری نشده.
  2. دام و طیور زنده، آبزیان، زنبور عسل و نوغان یا کرم ابریشم.
  3. انواع کود، سم، بذر و نهال.
  4. آرد خبازی، نان، گوشت، قند، شکر، برنج، حبوبات و سویا، شیر، پنیر، روغن نباتی و شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان.
  5. کتاب، مطبوعات، دفاتر تحریر و کاغذ های چاپ.
  6. کالایی که به شکل بلاعوض به سازمان‌ های دولتی، وزارتخانه‌ ها و نهاد های عمومی غیر دولتی اهدا شده اند که دارای تأیید هیئت وزیران، حوزه‌ های علمیه و سایر حوزه‌ های گیرنده هدایا هستند.
  7. محصولات و کالا هایی که مسافران برای کاربرد شخصی در حد معافیت مقرر شده صادرات و واردات، وارد کشور می‌ کنند. اگر بیشتر از حد مشخص شده باشد، براساس مقررات مشمول قانون مالیات است.
  8. اموال و دارایی ‌های غیر منقول.
  9. انواع دارو ها و خدمات درمانی، لوازم مربوط به درمان، خدمات درمانی که مربوط به انسان، حیوان و گیاه می ‌شود، سایر خدمات توان بخشی و حمایتی.
  10. خدماتی که مشمول مالیات بر درآمد حقوق می‌ شود به عنوان مقررات مالیات ‌های مستقیم.
  11. خدمات مربوط به بانک و خدمات اعتباری بانک ‌ها، مؤسسات و تعاونی ‌ها، صندوق‌ های قرض‌ الحسنه، مؤسسات معامله‌ ها و تسویه اوراق بهادار، کالا در بورس و بازار خارج از بورس، صندوق حمایت از تحقیقات و صنایع الکترونیک، صنایع دریایی، بیمه سرمایه گذاری فعالیت ‌های معدنی و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری کشاورزی.
  12. خدمات مربوط به بخش حمل و نقل عمومی و مسافربری درون و برون شهری جاده ‌ای، ریلی، هوایی و دریایی.
  13. فرش دستباف.
  14. تمامی خدمات پژوهشی و آموزشی که براساس آئین‌ نامه ‌های پیشنهاد مشترک وزارتخانه ‌های علوم تحقیقات و فناوری، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و کار و امور اجتماعی در مدت شش ماه از زمان به تصویب رسیدن این قانون به تصویب هیئت وزیران می ‌رسد.
  15. خوراک دام و طیور.
  16. رادار ها و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی مخصوص فرودگاه ‌ها مطابق لیستی که به پیشنهاد مشترک وزارت راه و ترابری و وزارت امور اقتصادی و دارایی تدوین می ‌شود و در بازه زمانی شش ماه از تاریخ به تصویب رسیدن این قانون به تصویب هیئت وزیران می ‌رسد.
  17. کالا ها یا اقلام که به منظور دفاعی و امنیتی مصرف می ‌شوند که طبق فهرستی که به پیشنهاد مشترک وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح و وزارت امور اقتصادی و دارایی تدوین شده و به تصویت هیئت وزیران می ‌رسد. لیست ذکر شده از آغازین مرحله مالیاتی بعد از تصویب هیئت وزیران قابل انجام و اجرا است.

موارد غیر مشمول

چنانچه شغل و فعالیت شما بر اساس هر کدام از مواردی که گفته شد، باشد، مشمول مالیات بر ارزش افزوده نخواهید بود و احتیاجی نیست که اقدام به ثبت نام کنید ولی اگر حتی یک مورد از موارد بالا در زمینه فعالیتتان باشد که معاف نباشد، بایستی طبق شیوه‌ ها و مراحلی که گفته شد و در مقالات بعدی بیشتر توضیح می‌دهیم، مالیات پرداخت کنید.

برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر و کسب مشاوره ‌های مالیاتی با کارشناسان ما در مجموعه مالیات مدیا در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است