مالیات قرارداد مشاوره چگونه محاسبه می شود؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

یکی از انواع مالیات های بحث برانگیز در کشورمان مالیات قرارداد مشاوره است. همانطور که می دانید قرارداد یعنی میان یک یا چند نفر توافقی صورت بگیرد، به تعریفی دیگر در قرارداد یک یا چند نفر در برابر یک یا چند نفر دیگر بر یک امری تعهد کنند که مورد قبول طرفین باشد. قرارداد مشاوره هم یک نوع قرارداد است که طبق آن یک کسب و کار از خدمات مشاوره بهره مند شده است و شخص حقوقی یا یک شخص حقیقی آن را به کار می برد. در این مقاله می خواهیم در ارتباط با مالیات قرارداد مشاوره و اخذ مشاوره مالیاتی در این مورد بیشتر توضیح دهیم.

قرارداد مشاوره به چیزی اطلاق می شود؟

امروزه در هر قسمتی از کسب و کار ها افرادی تحت عنوان مشاور آماده خدمات رسانی به افراد هستند. یکی از معروف ترین مشاوران در حوزه کسب و کار، مشاوران بازاریابی و مشاوران مالی و حسابداری هستند. این مشاوران زمانی که می خواهند به افراد و صاحبین کسب و کار خدمات مشاوره ای ارائه دهند، با آنها قرارداد می بندند و مطابق آن قرارداد شروطی بین طرفین برقرار می شود.

 

به طور کل قرارداد مشاوره‌ ای قراردادی است که یک کسب‌وکار در زمانی معین از تخصص و تجربه یک فرد حقیقی یا حقوقی استفاده می‌کند و در عوض آن مشاوره، به آن شخص دستمزد معینی پرداخت می شود.
در این قرارداد تعهداتی بین طرفین می باشد که باید از قبل در قرارداد درج شده باشد. در حقیقت این قرارداد ها دارای ویژگی های خاصی می باشند که مهمترین آن ها شامل موارد زیر هستند:

  •  دو طرف قرارداد: مشخصات هویتی مهم و اقامتگاه طرفین قرارداد حتما باید به طور دقیق بیان شود وگرنه قرارداد مابین دو طرف بی اعتبار خواهد بود. مشخصات طرفین قرارداد می بایست در ابتدای کار درج شود.
  • مدت زمان: از موارد مهم دیگر در عقد قرارداد های مشاوره ‌ای، مدت زمان قرارداد است. این زمان باید به طور دقیق در قرارداد درج شود.
  • تعهدات دو طرف: و حالا میرسیم به اصلی‌ ترین قسمت قرارداد های مشاوره ای! این بخش شامل تعهدات طرفین می شود که باید خیلی دقیق و مفصل بیان گردد و وظایف و حقوق طرفین باید کاملا روشن شود.
  • چگونگی پرداخت: نیاز است که نحوه پرداخت حق ‌الزحمه مشاوره به صورت دقیق در قرارداد بیان شود تا در آینده اختلالی در روند کار به وجود نیاید.

انواع قرارداد مشاوره ای

  1. قرارداد مشاوره ای ساعتی: یکی از مرسوم ترین قرارداد ها، قرارداد مشاوره ای ساعتی می باشد. طبق این قرارداد، فرد مشاور می بایست طبق ساعاتی معین، به افراد و صاحبان کسب و کار خدمات مشاوره ای ارائه کنند. قانون وزارت کار شامل حال مشاورین این نوع قرارداد است؛ به این معنی که مشاورین ساعتی تمامی حقوق خود مانند حق بیمه، حق مسکن و پاداش خود را می توانند دریافت می کنند.
  2. قرداد مشاوره ای پیمانکاری: در این مشاوره فرد مشاور نسبت به این که در ساعاتی معین مشاوره بدهد، تعهدی ندارد. طبق این قرارداد این فرد باید کار های خود را در مدت زمانی معین شده همراه با اهداف تعیین شده به انجام برساند. این قرارداد بلند مدت تر از قرارداد مشاوره ساعتی است و تحت حمایت ماده قانون ۳۸ تامین اجتماعی قرار می گیرد.

انواع قرارداد مشاوره ای

مالیات قرارداد مشاوره چیست؟

مالیات قرارداد مشاوره، مالیاتی است که به قرارداد مشاوره تعلق می گیرد. اگر نحوه محاسبه مالیات قرارداد مشاوره را نمی دانید، باید بگوییم درصد مالیات قرارداد مشاوره به اندازه ۱۰ درصد می باشد. یعنی به میزان ده درصد از میزان کل مبلغی که در قرارداد قید می شود، باید تحت عنوان مالیات به سازمان امور مالیاتی داده شود. لازم به ذکر است که مالیات قرارداد مشاوره را کارفرما می پردازد. کارفرما و صاحب کسب و کار باید در آخر هر ماه همه مدارک مربوط به مالیات را به اداره مالیات بفرستد و حق بیمه را پرداخت کند.
اگر شما به دنبال به دست آوردن اطلاعات کافی در ارتباط با مالیات قرارداد مشاوره هستید و یا در ارتباط با بیمه و مالیات قرارداد مشاوره ای سوالاتی دارید، به شما پیشنهاد می کنیم که سری به سایت مجله مالیات مدیا بزنید. با مراجعه به مالیات مدیا، علاوه بر کسب اطلاعات بیشتر و پاسخ به سوال هایتان، می توانید مشاوره مالیاتی مناسبی اخذ کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجب نحوه محاسبه مالیات خودروهای لوکس کلیک کنید.

مالیات قرارداد مشاوره چیست؟

نحوه تعلق گرفتن مالیات به قرارداد مشاوره

حال شاید برای شما سوال باشد که امکانش است به قرارداد مشاوره، مالیات تعلق بگیرید؟
بیشتر کسب و کار ها مجبور می شوند تا در امور خود از خدمات مشاوره بهره ببرند و مزایای آن شامل حالشان شود. با این وجود مالیات بر قرارداد مشاوره و نحوه پرداخت آن، همواره برای کارفرما ها ممکن است سوال باشد.
همانطور که مطلع هستید اکثر کارفرما ها تمایل دارند تا طی مقاطع زمانی گوناگون در سال با مشاوران حرفه ای مشورت داشته باشند تا در کسب و کار خود رونق ایجاد کنند. بنابراین قرارداد مشاوره مابین خود و مشاورین خواهند بست. اگر این قرارداد بسته نشود و خدمات مشاوره بدون وجود قرارداد ارائه شود، ممکن است که طرفین خسارت هایی ببینند. عقد قرارداد مشاوره مابین کارفرما ها و مشاورین سبب تضمین و حفظ حقوق طرفین می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجب نحوه محاسبه مالیات اینفلوئنسر ها کلیک کنید.

حقیقتا بین انواع گوناگون مشاوره، مالیات قرارداد مشاوره تفاوتی ندارد و همه مشاوره ها می بایست یک میزان مالیات پرداخت کنند. مطابق ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم که به موضوع مالیات قرارداد مشاوره پرداخته است، این مالیات قسمتی از مالیات بر حقوق است و پرداخت کنندگان آن وظیفه دارند که زمان پرداخت تمامی حقوق، مالیات آن را نیز بر اساس ماده ۸۵ پرداخت کنند و تا انتهای ماه بعدی یک فهرست از تمامی مشخصات حقوق بگیران و نرخ حقوق آن ها را به سازمان امور مالیات تحویل دهند و در ماه های دیگر تنها اصلاحات و تغییرات را درج کنند.

تبصره ۱ ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم

پرداخت کنندگان می بایست در ارتباط با پرداخت هایی که از پرداخت کننده اصلی حقوق به اشخاص حقیقی پرداخت نمی شود، باید مالیات را با در نظر گرفتن تمامی معافیت های حقوقی به استثنای معافیت ماده ۸۴ این قانون، به میزان معین ده درصد محاسبه کنند و آن مالیات را از حقوق کم کنند. آن ها می بایست تا انتهای ماه بعدی لیستی از تمامی مشخصات شامل نام و نشانی دریافت کنندگان حقوق را به سازمان امور مالیات تحویل بدهند. چنانچه از پرداخت این امور تخلف کنند، می بایست جریمه آن را پرداخت کنند.

نتیجه گیری

در آخر می بایست بگوییم که ما طی این مقاله به مسائل مهمی در ارتباط با مالیات مشاوره و جزئیات آن پرداختیم. ولی به هر حال امکان دارد شما نیاز به کسب اطلاعات جامع تری در این موضوع و مشاوره مالیاتی داشته باشید. بنابراین با مراجعه به سایت مالیات مدیا و اخذ مشاوره مالیاتی می توانید جواب سوالات خود را بیابید و اطلاعات بیشتری کسب کنید.شما می توانید برای حل مشکلات دعاوی مالیاتی و اخذ مشاوره مالیاتی از طریق اینستاگرام مجموعه نیز اقدام کنید.

۲ دیدگاه دربارهٔ «مالیات قرارداد مشاوره چگونه محاسبه می شود؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است