آموزش جامع سرمایه گذاری در دیفای

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 6 دقیقه

سرمایه گذاری در دیفای یکی از بهترین روش های سرمایه گذاریه که این روز ها خیلی طرفدار پیدا کرده چرا که روشی امن و راحته که تا به امروز سوددهی خیلی خوبی داشته. در واقع دیفای مجموعه ای از برنامه های غیر متمرکزه که ما رو از حضور واسطه ها مثل بانک ها و سازمان های دولتی بی نیاز کرده.
اگه شما هم علاقه مند به این دانش هستین و سوالاتی مثل اینکه اصلا دیفای چیه، این پلتفرم ها چه ویژگی هایی دارن، یا انواع روش های سرمایه گذاری در دیفای چیا هستن، ذهنتون رو درگیر کرده، تا انتها این مقاله همراه ما باشید تا جواب همه سوال هاتون رو پیدا کنید.

سرمایه‌گذاری در دیفای چیه ؟

دیفای یا همان ( Decentralized Finance ) به معنای امور مالی غیرمتمرکز هست و در واقع به مجموعه‌ ای از برنامه‌ های کاربردی اشاره داره که امکان انجام امور مالی مهم مثل دریافت وام و معاملات مالی رو به‌ صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به حضور واسطه ها فراهم کردن.
به طور کلی باید بگیم که دیفای یه اکوسیستم و مجموعه ای از صد ها پروژه مختلفه که همه شون خدمات مالی غیرمتمرکز رو به کاربران ارائه میدن.
سیستم مالی و اقتصادی ما طوریه که برای انجام امور مالی یه یک واسطه مثل بانک ها یا نهاد ها و سازمان های مختلف نیاز داریم، اما با ظهور defi همه چی عوض شده و یه تحول بزرگ و چشمگیر در سازوکار امور مالی متمرکز ایجاد شده.

 

به بیان ساده تر، همه امور پولی و مالی که تا به امروز توسط سازمان‌ های متمرکز مثل دولت‌ ها، بانک‌ ها، شرکت‌ های بیمه و کارگزاری‌ ها انجام میشد، حالا دیگه در اختیار همه مردم دنیا قرار داره بدون هیچ واسطه ای !
به همین دلیل خیلی از مردم تمایل دارن که سرمایه‌ گذاری در دیفای رو امتحان کنن چون بستری قابل اعتماد برای پس‌ انداز کردن دارایی، پرداخت، سرمایه‌ گذاری، وام‌ دهی و اعتبار‌ دهی، تجارت و تبادل، بیمه و بازار مشتقات مالی رو فراهم کرده.
به شما پیشنهاد میکنیم حتما از قبل از سرمایه گذاری در بازار رمز ارز ها، مقاله ارز های دیجیتال مناسب برای سرمایه گذاری را مطالعه نمایید.

با ویژگی های اصلی پلتفرم‌ های دیفای آشنا شید

پلتفرم های دیفای یه سری ویژگی های خاص دارن که باعث تمایز اون ها با سیستم مالی سنتی و قدیمی میشه.
در ادامه تصمیم داریم شما رو با این ویژگی ها آشنا کنیم :

۱- این پلتفرم ها غیر امانی هستن

یکی از ویژگی های خوب این سیستم اینه که شما می تونین همه دارایی های خودتون رو در کیف پول شخصی تون نگه دارین. در واقع دیگه نیازی نیست که کنترل و نگهداری از دارایی تون رو به شخص دیگه ای بسپارید. به این ویژگی اصلاحا غیر کاستدی ( non-custodial ) یا غیر امانی گفته میشه.

۲- در این سیستم شما هیچ محدودیتی ندارید و کاملا آزاد هستید

شبکه دیفای یه شبکه جهانیه و همه مرز ها و محدودیت ها رو از بین برده. به بیان ساده تر باید بگیم که همه افراد از هر نقطه جغرافیایی و در هر زمانی می‌ تونن به راحتی از پلتفرم های defi استفاده کنن. این پلتفرم ها برخلاف بانک ها، موسسات و غیره هیچ وقت تعطیل نمی شن و شما می تونین همیشه به اون ها دسترسی داشته باشید.
عملکرد defi دقیقا مثل اینترنت بدون محدودیت هست و امکان انتقال پول به طور آزاد در سراسر جهان رو برای کاربران فراهم می کنه. این کار را در مورد پول انجام می‌ دهند. به همین دلیل خیلی ها از عنوان اینترنت ارزش ( internet of value ) برای دیفای استفاده می کنن.

۳- قابلیت ترکیب‌ پذیری

پلتفرم‌ های دیفای از کد متن‌ باز استفاده می کنن که خیلی خوبه و این امکان رو برای توسعه‌ دهندگان فراهم می کنه که از برنامه‌ های بقیه استفاده کنن و خلاقیت و نوآوری بیشتری داشته باشن.
در واقع هرکدوم از پلتفرم‌ های این شبکه مکمل همدیگه هستن و می تونن از ارزش هم استفاده کنن و کد هاشون رو کپی کنن. به همین دلیل اصطلاح « لِگوی پولی » برای پلتفرم‌ ها استفاده میشه.

۴- بهره مندی از شبکه های غیرمتمرکز

پروتکل‌ های دیفای بر مبنای بلاک چین‌ های عمومی طراحی شدن که این بلاک چین ها توسط هزاران نود در سراسر جهان اداره می شن. به همین دلیل متوقف کردن یا دستکاری کردن اون ها تقریبا غیر ممکنه !

بهره مندی از شبکه های غیرمتمرکز

همه فعالیت های شبکه defi به صورت غیر متمرکز انجام میشه و کاربران تصمیم گیرنده اصلی هستن. در واقع شما به عنوان یه کاربر میتونین با ارائه پیشنهادات و انتقادات و همچنین شرکت در رای گیری های شبکه، تصمیم های خیلی مهمی برای فرآِیند عملکرد این پلتفرم ها بگیرید.
توی این سیستم دیگه خبری از واسطه ها و نهاد ها و سازمان های مختلف نیست که بخواد اداره امور رو کنترل کنه یا روی فعالیت ها نظارت داشته باشه. همه چی به طور آزادانه و توسط خود کاربران انجام میشه.

انواع روش‌ های سرمایه‌ گذاری در دیفای کدامند ؟

روش های سرمایه‌گذاری در دیفای مختلف هستن و شما میتونین از راه های مختلفی در این شبکه سرمایه گذاری کنین و سود بدست بیارید.

انواع روش‌های سرمایه‌ گذاری در دیفای کدامند ؟

در ادامه شما رو با این روش ها آشنا می کنیم.

۱- خرید‌ و‌ فروش توکن‌ های defi

یکی از رایج ترین روش های سرمایه گذاری در دیفای، خرید و فروش توکن‌ های defi هست که همون دارایی‌ های بومی پلتفرم‌ های این شبکه هستن و هرکدومشون یه کاربرد مشخص دارن.
برای این کار می تونین از امکانات صرافی های مختلف مثل صرافی کوینکس و صرافی شیبا سواپ استفاده کنید.

۲- استخراج نقدینگی یا همان ( Liquidity Mining )

استخراج نقدینگی یعنی تزریق کردن نقدینگی به پلتفرم‌ های دیفای که توسط افراد داوطلب انجام میشه.

برای مشاهده ویدیو آموزشی آشنایی با برترین بازی های NFT، اینجا را کلیک فرمایید.

این افراد نقدینگی مورد نیاز برای پلتفرم‌ های وام‌ دهی یا صرافی‌ های غیرمتمرکز رو از طریق استخر های نقدینگی ( liquidity pool ) تامین می کنن و در عوض بخشی از کارمزد های جمع‌آوری‌ شده رو به عنوان پاداش دریافت می‌ کنن. به این افراد اصطلاحا تأمین‌ کننده نقدینگی گفته میشه.

۳- کشت سود ( Yield Farming )

کشت سود یا یلد فارمینگ یه چیزی شبیه استخراج نقدینگیه با این تفاوت که در این روش، افراد به ‌جای سهام‌ گذاری دارایی‌ هاشون در یک پروتکل واحد، کل سرمایه رو به مجموعه‌ ای از پلتفرم‌ ها با بیشترین میزان بازدهی اختصاص میدن.
از معروف ترین نمونه های کشت سود، میتونیم به یرن فایننس ( yearn.finance ) اشاره کنیم.

۴- آربیتراژ

آربیتراژ یعنی از اختلاف قیمت‌ های موجود در بازار استفاده کنید و با این روش سود بدست بیارید. با توجه به اینکه خیلی از صرافی‌ های غیرمتمرکز شبکه defi از الگوریتم‌ های بازارساز خودکار یا AMM استفاده می‌ کنن، زمانی که قیمت ارز های دیجیتال مناسب برای سرمایه گذاری دچار نوسان شدید باشه، ارزش اون ارز ها در صرافی‌ های غیرمتمرکز تا حدودی با بازار های دیگه تفاوت خواهد داشت.
به همین دلیل افراد میتونن از این فرصت عالی استفاده کنن و زمانی که یک ارز با افزایش ناگهانی قیمت مواجه شد، اون رو با قیمت پایین تری از صرافی های غیرمتمرکز بخرن و با قیمتی بیشتر در صرافی دیگه ای بفروشن و سود کنن !

سوالات متداول

۱- دیفای چیست ؟

دیفای یه نرم افزار یا پروژه نیست، بلکه یه اکوسیستم شامل مجموعه ای از شبکه های غیرمتمرکز برای انجام امور مالی هست.

۲- پلتفرم های defi چه مزایایی دارند ؟

از ویژگی های اصلی این پلتفرم ها میتونیم به غیر متمرکز بودن، غیر امانی بودن، قابلیت ترکیب پذیری و همچنین رهایی از محدودیت ها اشاره کنیم.

۳- چه روش هایی برای سرمایه گذاری در دیفای وجود داره ؟

خرید و فروش توکن، استخراج نقدینگی، کشت سود و آربیتراژ از روش های سرمایه گذاری در این شبکه هستن.

۴- دیفای چه فرقی با سیستم مالی فعلی داره ؟

این شبکه کاملا غیر متمرکز هست و توسط هیچ دولت و سازمانی کنترل نمیشه و کاربران همه کاره هستن.

نتیجه گیری

Defi مجموعه ای است از پلتفرم های غیرمتمرکز که در حوزه امور مالی فعالیت می کنن. امروزه خیلی از افراد به سرمایه گذاری در دیفای روی آوردن چرا که از مزایای خیلی زیادی برخورداره.
توی این شبکه کاربران می تونن هم دارایی هاشون رو در کیف پول دیجیتال شخصی شون نگهداری کنن و دیگه خبری از واسطه ها مثل بانک ها، موسسات مالی و غیره نیست.
شما می تونین از طریق روش های مختلف مثل خرید و فروش توکن، استخراج نقدینگی، کشت سود و آربیتراژ در این شبکه سرمایه گذاری کنید و کسب سود داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است