افراد مشمول مالیات، چه افرادی هستند؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

در این متن، در خصوص کسانی که مشمول مالیات هستند مطالبی ارائه شده است. مشمول مالیات به معنای آن است که بر اساس قانون به میزانی مشخص باید درصدی از درآمد کسب شده را به دولت پرداخت نماید.

این میزان پرداخت شده جهت آبادانی و عمران کشور و به نفع مصالح جامعه خرج خواهد شد و مسئول جمع آوری آن نیز سازمان امور مالیاتی کشور خواهد بود. سایر افراد غیر مشمول را معاف از مالیات گویند که در این خصوص نیز مطالبی ارائه شده است. با ما همراه باشید.

چه کسانی مشمول مالیات می شوند؟

مالیات، درآمد دولت است که برای مخارج مختلف از سوی دولت هزینه می شود. در واقع افراد به واسطه این که دولت برای آن ها شرایطی را فراهم آورده تا بتوانند کسب درآمد کنند یا اندوخته ای برای خود مهیا سازند، باید به دولت مبلغ مشخص قانونی را پرداخت نمایند که مالیات نام دارد.

مالیات برای هزینه های جاری کشور مصرف می شود. لذا این موضوع که افراد به مالیات برای عمران و آبادانی در کشور توجه نمایند، باید در جامعه تقویت شود. در گذشته سلاطین مالیات را به عنوان یک اهرم فشار بر جامعه جهت باج و خراج در نظر می گرفتند و این نگاه در جامعه ایجاد می شد که از این هزینه ایجاد شده، فرار نمایند.

همین موضوع تسری یافته و در طول زمان هنوز تصور این که مالیات ابزاری برای آبادانی و رونق است، در جامعه ایجاد نشده است و برخی از افراد هنوز از مالیات فرار می کنند که آن را فرار مالیاتی نامیده اند. سازمان مالیاتی با توجه به شرایط اجتماع برخی از افراد را مشمول پرداخت مالیات و برخی دیگر را معاف از مالیات دانسته و بر اساس قانون، پرداخت مالیات دارای محدوده ای است که با عبور از آن، افراد مشمول مالیات خواهند بود.

چه کسانی مشمول مالیات می شوند؟

این محدوده هر ساله توسط سازمان امور مالیاتی و بر اساس قوانین و مقررات وضع شده اطلاع رسانی می شود و میزان آن بر اساس تورم و برخی متغیرهای دیگر مرتبط هر ساله تغییر می یابد.

نکته جالب آن است که بر اساس نقل تاریخی، افراد مرفه به واسطه قدرتی که داشتند، از پرداخت مالیات معاف می شدند.

اما امروزه با توجه به طبقه قوی و ضعیف، دریافت مالیات به صورت پلکانی بوده و افرادی که درآمد بیشتری کسب می کنند و یا از امکانات بیشتری برخوردار هستند، باید مالیات مربوطه را بیشتر از سایرین پرداخت نمایند.

از سوی دیگر برخی از مناطق کشور نیز به لحاظ حاصلخیزی و یا شرایط اقلیمی ممکن است که همواره درآمدزا نباشند. لذا طبق قانون در برخی اوقات که چنین مشکلاتی ایجاد می شود، معافیت مالیاتی بر اساس استانداردهای محاسبه شده مشمول آنها نیز خواهد شد.

مشمولین مالیات و افرادی که از مالیات معاف هستند

مالیات بر دو دسته بزرگ تقسیم بندی می شود. مالیات های مستقیم و مالیات های غیرمستقیم. هر گروه زیر مجموعه هایی دارد.

  1. مالیات مستقیم شامل مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد می باشد که این دو بخش نیز تقسیم بندی های متعددی را شامل می شوند.
  2. از سوی دیگر مالیات های غیرمستقیم نیز به مالیات های گمرکی، مالیات بر مصرف و ارزش افزوده تقسیم بندی می شود.

در این صورت با توجه به این تقسیم بندی، تمام افرادی که به صورت حقیقی و حقوقی در یکی از این رده ها قرار گیرند، مشمول مالیات خواهند بود. لذا تمام کسانی که ورثه یک فرد باشند، در جامعه به هر طریق درآمدی کسب نمایند اعم از کارمند، انواع مشاغل، درآمد از طریق ملک، کشاورزی و سرمایه گذاری و موارد مشابه آن ها به عنوان مشمولین مالیات های مستقیم به شمار می روند.

مشمولین مالیات و افرادی که از مالیات معاف هستند

همچنین تمامی تجار، مصرف کنندگان محصولات که می توان گفت شامل همه افراد جامعه می شود و فروشندگان نیز به عنوان مشمولین مالیات های غیر مستقیم خواهند بود. در قانون برای هر رده میزان پرداخت مالیات مشخص شده و افراد حقیقی و حقوقی با توجه به این که در کدام رده قرار دارند، باید مالیات مربوط به خود را پرداخت نمایند.

البته برخی از افراد اشاره شده در فوق، به صورت سیستماتیک مالیات از آن ها کسر می شود. اما برخی از افراد باید از طریق خوداظهاری و مراجعه به شعب مختلف سازمان امور مالیاتی به پرداخت مالیات اقدام نمایند.

در بخش خوداظهاری به افراد خوش حساب و کسانی که نهایت همکاری را با سازمان امور مالیاتی داشته باشند، مساعدت های خوش حسابی تعلق خواهد گرفت.

برای مطالعه مقالات بلاکچین، کلیک نمایید.

مالیات بر درآمد چقدر است؟

سالانه بر اساس قانون بودجه تنظیم شده از سوی دولت و تصویب شده از سوی مجلس شورای اسلامی، میزان معافیت مالیاتی و جدول پرداخت مالیات درآمد های مستقیم طی بخشنامه هایی ارائه شده و برای افراد مشمول قابل اجرا می باشد.

در سال ۱۳۹۹ و بر اساس جزء ۲ بند (الف) تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کشور و بر اساس بخشنامه ۱۰/۹۹/۲۱۰ مورخ ۲۶/۱/۱۳۹۹ معافیت سالانه حقوق و همچنین نرخ مالیات بر درآمد حقوق به شرح ذیل اعلام شده است. از آنجایی که تعیین مالیات به صورت سالانه اعلام می شود لذا اطلاعات سالانه بوده و برای دریافت ماهانه آن باید عدد مربوطه بر ۱۲ تقسیم شود.

  • سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم در سال ۱۳۹۹ سالانه مبلغ ۳۶۰۰۰۰۰۰۰ ریال تعیین می شود. این مبلغ معادل سی و شش میلیون تومان سالانه و برابر معافیت ۳ میلیون تومان در ماه است. لذا درآمدهای کمتر از ۳ میلیون تومان از مالیات معاف و سایر افراد بر اساس جدول مالیاتی مشمول مالیات حقوق خواهند بود.

درآمد مشمول مالیات حقوق (ریال) سال ۹۹

نرخ مالیات

از

تا

نسبت به مازاد

۱

۳۶۰،۰۰۰،۰۰۰

——

معاف

۳۶۰،۰۰۰،۰۰۱

۹۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ۳۶۰،۰۰۰،۰۰۰

۱۰%

۹۰۰،۰۰۰،۰۰۱

۱،۲۶۰،۰۰۰،۰۰۰ ۹۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ۱۵%
۱،۲۶۰،۰۰۰،۰۰۱ ۱،۸۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ۱،۲۶۰،۰۰۰،۰۰۰

۲۰%

نسبت به مازاد ۱،۸۰۰،۰۰۰،۰۰۰

۲۵%

این جدول هر ساله تغییر می کند و چند سالی است که جهت ارتقای عدالت اجتماعی به صورت پلکانی تصویب می شود و درآمدهای بیشتر، مالیات بیشتر پرداخت می نمایند. از سوی دیگر مقادیر مختلف مالیات نیز برای انواع مشمولین فوق الذکر در قانون مشخص شده و هر کدام جداول مربوط به خود را دارند.

مالیات بر درآمد چقدر است؟

در خصوص مباحث مالیاتی و هر نوع مشاوره در این زمینه می توانید با استارتاپ مالیات مدیا همراه باشید و با مراجعه به وب سایت این مجموعه پویا، مشکلات خود را مرتفع سازید. همراه همیشگی شما، مالیات مدیا.

 

منابع

بخشنامه: ۲۱۰/۹۹/۱۰

مالیات در کجاها مصرف می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است