آموزش کامل ساخت NFT

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 15 دقیقه

ساخت NFT   این روزها خیلی رایج شده و خیلی از افراد علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و فناوری‌های جدید، به دنبال ساخت و فروش این توکن‌های غیرقابل تعویض در دنیای دیجیتالی هستند. با حضور افراد مشهور در فضای متاورس و شروع فعالیت‌های دیجیتالی در این بستر، خیلی از افراد عادی هم تمایل پیدا کردن تا با این جهان سه‌بعدی مجازی آشنا بشن و از فرصت‌هایی که فراهم کرده، استفاده کنن.

اگه شما هم می‌خواین بدونین که اصلا NFT چیه؟ چطوری می‌تونیم NFT بسازیم و اون‌ها رو بفروشیم؟ تا انتهای این مقاله با مالیات مدیا همراه باشید تا جواب همه سوالات‌تون رو در این زمینه، پیدا کنید.

اینفوگرافیک آموزش کامل ساخت NFT

قبل از ساخت NFT، با ماهیت این توکن‌های غیر قابل معاوضه آشنا بشید!

توکن غیر قابل تعویض (Non-fungible token) که به‌اختصار NFT نام داره، نوعی دارایی دیجیتال منحصربه‌فرد محسوب می‌شه که برخلاف رمز ارزهایی مثل بیت کوین، اتریوم و غیره که واحدهای تعویض‌پذیر دارن، هر واحد NFT دارای ویژگی‌های خاص خودشه که اون رو از واحدهای دیگه متمایز می‌کنه.

 

 

شاید در قدم اول اینطور به نظر برسه که ساخت  NFT‌ها یک فناوری جدیده ، اما اگه کمی بیشتر دقت کنید، متوجه می‌شید که خیلی با این توکن‌ها غریبه نیستیم و از قبل باهاشون آشنا بودیم. توکن‌های غیر قابل تعویض، با توجه به ویژگی‌های خاص خودشون ارزش پیدا می‌کنن اما باید در نظر داشته باشید که این توکن‌ها مجازی هستن و شما نمی‌تونید اون‌ها رو لمس کنید.

دقیقا مثل ارزهای دیجیتالی، شما می‌تونید  NFT رو ذخیره کنید و یا منتقلش کنید، با این تفاوت که هر واحد از توکن‌های غیر قابل تعویض، ویژگی منحصربه‌فردی داره و ارزشش با واحد دیگه، یکسان و برابر نیست.

NFT ها چه فرقی با ارزهای دیجیتالی دارن؟

خرید ارزهای دیجیتال، از مدت‌ها پیش رواج پیدا کرده و افراد بسیاری وارد این مسیر شدن. اما امروزه، سرمایه‌گذاری در متاورس بسیار داغ شده و نظر سرما‌یه‌گذاران رو به سمت خودش جلب کرده. شاید این سوال برای شما هم پیش بیاد که ارزهای دیجیتال چه فرقی با NFT ها دارن؟  ارزهای دیجیتال، یک نوع واحد پولی محسوب می‌شن و به‌عنوان ذخیره ارزش، واسط تبادل و واحد محاسبه مورد استفاده قرار می‌گیرن.

نکته مهم اینجاست که رمز ارزها، مثلی (Fungible) هستن، به این معنی که در صورت عادی‌بودن شرایط، ارزش یک بیت کوین با بیت کوین دیگه برابر و یکسانه. اما این موضوع درباره NFT ها صدق نمی‌کنه. یعنی در شرایط عادی، یک واحد توکن غیر مثلی با یک واحد توکن غیر مثلی دیگه برابر نیست!

مهم‌ترین وجه تمایز NFT با سایر دارایی‌های دیجیتال اینه که مالکیت این توکن روی بلاک چین ثبت می‌شه و هیچ‌کس نمی‌تونه این مالکیت رو نقض کنه. علاوه بر‌این، NFT‌ها دقیقا مثل ارزهای دیجیتال در کیف پول مالک ذخیره می‌شن و شما می‌تونید اون‌ها رو با یک تراکنش ساده در عرض چند ثانیه انتقال بدین.

چند نکته مهم درباره ساخت NFT و فروش این توکن

اگه شما هم هنوز  برای ساخت NFT تردید دارید، در این بخش با مالیات مدیا همراه باشید تا با بعضی از ویژگی‌های این توکن غیر مثلی آشنا بشید. اولین و مهم‌ترین نکته، به کارمزد تراکنش محسوب می‌شه. جالبه بدونید که امروزه، پلتفرم‌هایی راه‌اندازی شدن که به شما امکان رو می‌دن تا به صورت رایگان، NFT بسازید و در نهایت نسبت به فروش اون‌ها اقدام کنید.

لازمه بدونید که بیشتر‌NFT ها در بلاک چین اتریوم فروخته می‌شن و انجام هر تراکنشی در بلاک چین اتریوم، مشمول هزینه‌هایی می‌شه  که توسط ماینرها پرداخت می‌شه. مقدار کارمزدی که برای هر تراکنش باید پرداخت کنید ممکنه متفاوت باشه. هر فعالیتی که در بستر بلاک‌چین انجام می‌دین، از ساخت یک NFT گرفته تا انتقال آن به شخص دیگه و پیشنهاد خرید اون، به پرداخت کارمزد نیاز داره.

این نکته رو در نظر بگیرید که پرداخت هزینه نمی‌تونه به طور صد در صد، انتقال و تراکنش شما رو تضمین کنه. شما می‌تونید هزینه بیشتری بپردازید تا شانس بیشتری داشته باشید اما هیچوقت اطمینان ۱۰۰% حاصل نمی‌شه. بنابراین، به این موضوع دقت داشته باشید که اگه اتفاقی بیفته و به هر دلیلی تراکنش شما تکمیل نشه، دیگه امکان پس گرفتن هزینه‌های پرداخت شده وجود نداره.

یکی دیگه از مهم‌ترین مزایای NFT‌ها که منجر‌به محبوبیت اون‌ها شده، جنبه زیست محیطی این توکن‌ها هست. اگه NFT های شما در بستر اتریوم ساخته شده باشن، اثرات کربنی زیادی به همراه خواهند داشت. اما بلاک چین‌هایی وجود دارند که از سیستم‌های جایگزین استفاده می‌کنن که انرژی زیادی مصرف نمی‌کنن! پلتفرم اتریوم هم در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از یک سیستم کارآمدتر در آینده‌ست.

از چه بازار و پلتفرمی برای فروش NFT استفاده کنیم؟

انتخاب یک پلتفرم، از مهم‌ترین نکات فرآیند ساخت و فروش NFT هست و انتخاب درست شما به عوامل گوناگونی از جمله انواع خاصی از بلاک چین، استانداردها و فرمت‌های پشتیبانی شده، دسترسی و قیمت ساخت NFT بستگی داره.

اولین استاندارد برای نمایش توکن‌های غیر قابل معاوضه در بلاک چین اتریوم، ERC-721 نام داشت و استاندارد ERC-1155 هم به ماهیت تعویض‌پذیری مربوط می‌شه. برخلاف ERC-721 که شناسه منحصربه‌فرد یک دارایی رو نشون می‌ده، شناسه منحصربه‌فرد توکن ERC-1155، میزان سطح کامل از دارایی‌های قابل تعویض رو نشون می‌ده که کاربر می‌تونه هر تعدادی از اون‌ها رو به بقیه انتقال بده. اجزای مبتنی بر استاندارد ERC-998 هم شامل الگوهایی می‌شه که بر اساس اون‌ها،  ‌NFTها به  دارایی‌های غیرقابل تعویض یا قابل تعویض تبدیل می‌شن.

لازم به ذکر هست که اکثر پلتفرم‌ها، مبتنی بر شبکه اتریوم هستن و بقیه بازارهای NFT غیر از اتریوم به اکوسیستم‌های بلاک چین مانند  Cosmos، Polkadot   یا بایننس Smart Chain تعلق دارن. به این نکته توجه داشته باشید که هر کدوم از بازارهای  NFT، قوانین و دستورالعمل‌های خاص خودشون رو دارن و مزایا و معایب گوناگونی رو شامل می‌شن. ساخت NFT در برخی از پلتفرم‌ها نسب به بقیه کمی ارزون‌تر تموم می‌شه اما باید این رو هم در نظر بگیرید که بعضی از این پلتفرم‌ها، از فرمت‌های فایل خاصی پشتیبانی نمی‌کنن. بعضی از پلتفرم‌ها نزد کاربران محبوبیت زیادی دارن ولی بعضی‌ها دارای یک رابط کاربری پیچیده (UI) هستن که استفاده از اون‌ها برای کاربران جدید و تاره‌کار خیلی سخته. به همین دلیل موقع انتخاب پلتفرم و بازار ساخت و فروش NFT باید دقت کنید.

با پلتفرم‌های رایج و محبوب ساخت NFT آشنا بشید

در حال حاضر، بازارها و پلتفرم‌های NFT زیادی در فضای کریپتو وجود دارن که شما می‌تونید ازشون استفاده کنید. در حال حاضر، پلتفرم‌های غیر مدیریتی به‌عنوان یک جایگزین ایده‌آل و مناسب برای پلتفرم‌های انتخاب‌شده محسوب می‌شن، چرا‌که امکان دسترسی رایگان رو برای همه فراهم می‌کنن. برای آپلود NFT ها روی این پلتفرم‌ها،  فقط کافیه که ثبت نام کنید و هزینه‎‌های مربوط به انجام تراکنش برای ساخت یک توکن رو پرداخت کنید.

یکی از  معروف‌ترین و بهترین پلتفرم‌های غیر مدیریتی، OpenSea نام داره که امکان ایجاد و معامله  NFT‌ها رو برای کاربران فراهم می‌کنه و داده‌ها و آمار مربوط به تراکنش‌ها رو نمایش می‌ده. پلتفرم OpenSea در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد و از برترین بازی های NFT  و مجموعه‌های هنری رمزنگاری و غیره پشتیبانی می‌کنه. این پلتفرم، رابط کاربری ساده‌ای داره و به همین دلیل مور استقبال کاربران قرار گرفته و این امکان رو به شما می‌ده که در سریع‌ترین زمان ممکن یک توکن غیرقابل تعویض به صورت رایگان ایجاد کنید.

از دیگر بازارهای انبوه در این زمینه، می‌تونیم به Rarible اشاره کنیم که یک پلتفرم سلف سرویس محسوب می‌شه و با OpenSea  هم ارتباط داره. فرآیند ساخت NFT در پلتفرم Rarible بسیار شبیه OpenSea هست اما عملکردش کمی متفاوت‌تره. تعداد قالب‌های این بازار محدود‌تر بوده و اندازه آثار هنری پشتیبانی شده هم کوچکتر هست. با این وجود،   Rarible از ترافیک بسیار خوبی برخورداره و به کاربرانش این امکان رو می‌ده که توکن‌ها رو قبل از فروش، ضرب کنند. این در حالی هست که پلتفرم OpenSea  توکن رو موقع فروش می‌سازه. OpenSea و هم Rarible ، هر دو به شما اجازه می‌دن تا بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای، NFT ها رو بر روی شبکه اتریوم ایجاد کنید.

برعکس پلتفرم‌های مدیریتی، پلتفرم‌های انتخاب‌شده در مورد سازندگان کمی گزینشی‌تر عمل می‌کنن. به عنوان مثال، برای فروش NFT یا محتوای دیجیتال در SuperRare یا Nifty Gateway، کاربران باید فرم درخواستی رو با معیارهای انتخاب دقیق و یک دوره انتظار طولانی برای تصمیم کارشناسان ارسال کنن.

اولین قدم برای ساخت NFT اینه که یک کیف پول ایجاد کنید!

تبادلات و انجام تراکنش‌های NFT از طریق کیف پول کاربران انجام می‌شه. کیف پول‌های دیجیتال، برنامه‌هایی هستن که برای ذخیره ارزهای رمزنگاری شده و همچنین، NFT هایی که استخراج می‌کنید یا می‌خرید، مورد استفاده قرار می‌گیرن.  در واقع، وقتی که شما می‌خواین یک NFT بسازید یا بخرید، این توکن‌ها در کیف پول شما ذخیره می‌شن. به همین دلیل، برای کار کردن با سایت‌هایی که این حوزه فعالیت می‌کنن، قبل از هر چیزی باید کیف پول دیجیتال داشته باشید.

همون‌طور که قبلا اشاره کردیم، بیشتر تراکنش‌های NFT روی شبکه اتریوم انجام می‌شن و بهتره بدونید که بهترین کیف پول در شبکه اتریوم برای تعامل با برنامه‌های غیر متمرکز، کیف پول رایگان متامسک Metamask  هست. این کیف پول دیجیتالی، به شکل یک افزونه روی مرورگرهای کروم و فایرفاکس نصب می‌شه و شما می‌تونید به‌راحتی ازش برای تبادل اتریوم و توکن‌های مبتنی بر این شبکه، استفاده کنید. بنابراین، اولین قدم اینه که کیف پول متامسک رو برای مرورگری که ازش استفاده می‌کنید، دانلود کنید و یک حساب اتریوم روی اون بسازید.

  • با جزییات کیف پول MetaMask و Coinbase Wallet آشنا بشید

کیف پول MetaMask یکی از کیف پول‌هایی محسوب می‌شه که به طور گسترده توسط برنامه‌های مبتنی بر اتریوم مانند OpenSea، Foundation و سایر برنامه‌ها، پشتیبانی میشه و می‌تونه به عنوان افزونه کروم، فایرفاکس یا به عنوان یک برنامه   iOS / Android  مورد استفاده قرار بگیره. جالبه بدونید که Coinbase هم کیف پول مخصوص به خودش رو داره که می‌تونید ازش به عنوان یک افزونه یا برنامه استفاده کنید و توسط اکثر پلتفرم‌ها پشتیبانی می‌شه.

فرآیندهای راه‌اندازی MetaMask و Coinbase Wallet مشابه هم هستن. هنگامی که برنامه رو نصب کردید، به یک نام کاربری نیاز دارید و باید رمز عبور تون رو تعیین کنید.

در نهایت، MetaMask و Coinbase هر دو یک عبارت تحت عنوان seed رو به شما می‌دن که شامل ۱۲ کاراکتر هست. این عبارت خیلی مهمه و باید اون رو به یاد داشته باشید که موقع نصب مجدد کیف پول یا استفاده از کیف پول در یک دستگاه جدید، با مشکل مواجه نشید. پیشنهاد می‌کنیم این کد ۱۲ حرفی و رمز عبور‌تون رو یادداشت کنید و یا یک جای مطمئن کپی کنید.

یادتون باشه اگه رمز عبور و یا عبارت امنیتی‌تون رو  گم کنید، دیگه نمی‌تونید به  MetaMask و Coinbase Wallet دسترسی داشته باشید و هیچ کدوم از این شرکت‌ها نمی‌تونن کاری برای کمک به شما انجام بدن. یعنی دیگه هیچ دسترسی ارزهای دیجیتال یا NFT های ذخیره شده در آن کیف پول و همچنین، حساب‌هایی که با استفاده از اون راه‌اندازی کردید، نخواهید داشت. بنابراین حفظ و نگهداری از رمز عبور و عبارت امنیتی رو جدی بگیرید!

موقع ساخت NFT باید مقداری ارز دیجیتال برای پرداخت هزینه‌ها داشته باشید

NFT ها کاربرد زیادی دارن که از جمله اون‌ها می‌تونیم به پلتفرم موزیک NFT  اشاره کنیم. یادتون باشه که برای ساخت NFT باید هزینه‌هایی رو پرداخت کنید که کارمزد پلتفرم و کارمزد شبکه می‌شه. مقدار کارمزد پلتفرم به سایتی که ازش  برای ساخت NFT استفاده می‌کنید بستگی داره و کارمزد شبکه هم به وضعیت شبکه‌ای بستگی داره که پلتفرم NFT روی اون فعالیت می‌کنه.

در نظر داشته باشید که در حال حاضر، کارمزدهای شبکه اتریوم زیاده و این موضوع به خاطر شلوغی شبکه در مقطع فعلی هست. بخش عمده‌ای از هزینه‌‌های شما به کارمزدها مربوط می‌شه. در پلتفرم‌هایی که روی بلاک چین‌های دیگه‌ای مثل بایننس چین ایجاد شده باشن، مبلغ کارمزدها به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کنه.

چطوری کیف پول‌مون رو به بازار NFT وصل کنیم؟

بعد از اینکه کیف پول مورد نظرتون رو نصب و راه‌اندازی کردین، باید اون رو  به بازار NFT که در نظر دارید، متصل کنید.  پلتفرم‌های OpenSea و Rarible این کار رو برای شما راحت می‌کنن.  کافیه طبق عکس زیر، در قسمت بالا سمت چپ روی دکمه Create کلیک کنید و در ادامه از شما خواسته می‌شه که کیف پول‌تون رو متصل کنید. سپس لیستی از کیف‌پول‌های سازگار نمایش داده می‌شه و شما باید کیف پول رو انتخاب کنید و ادامه فرآیند اتصال رو طی کنید.

چطوری کیف پول‌مون رو به بازار NFT وصل کنیم؟

اگه افزونه Metamask یا Coinbase را نصب کرده باشید، از شما سوال پرسیده می‌شه که آیا می‌خواین کیف پول‌تون رو نصب کنید یا خیر؟ و جالبه بدونید که این کار فقط با چند کلیک ساده انجام می‌شه. اگه از برنامه کیف پول کوین بیس استفاده می‌کنید، می توانید با استفاده از اسکنر کد QR ، کیف پول رو به به بازار متصل کنید.

به این نکته توجه کنید که کلاهبردارها همیشه در کمین هستن! پس اگه درخواست برای اتصال به کیف پول رو در زمانی که انتظارش رو ندارید مشاهده کردید، مراقب باشید چرا‌که ممکنه کلاهبرداران در حال تلاش برای دسترسی به وجوه یا NFT های شما باشن. پیشنهاد می‌کنیم که از سایت‌های قابل اعتماد استفاده کنید تا با چنین مشکلاتی مواجه نشید. اگه یک سایت ناشناس درخواست اتصال به کیف پول رو از شما داشت، باید به این موضوع شک کنید و به هیچ عنوان اعتماد نکنید.

  • اتصال کیف پول به بازار NFT از طریق وب‌سایت Rarible

همونطور که می‌دونید، بعد از آماده کردن کیف پول، وقت اینه که یک وب‌سایت مطمئن برای ساخت و فروش NFT انتخاب کنید. اگه شما هم تازه کار هستید، وب‌سایت Rarible رو بهتون پیشنهاد می‌کنیم، چرا‌که همیشه راحت‌ترین مسیر رو به شما ارائه می‌کنه. برای اتصال کیف پول به Rarible ، ابتدا باید وارد وب‌سایت بشید و از قسمت گوشه‌ی سمت راست صفحه، گزینه Connect رو انتخاب کنید.

در صفحه‌ی بعدی، اگه از رین‌بو یا متامسک استفاده می‌کنید، باید گزینه‌ WalletConnect رو انتخاب کنید و اگه از   Coinbase  استفاده می‌کنید، باید روی گزینه WalletLink کلیک کنید. خیلی از والت‌ها و کیف پول‌های دیگه هم از همین گزینه استفاده می‌کنن.

فرقی نمی‌کنه که از چه کیف پولی استفاده می‌کنید؛ مرحله بعدی برای همه یکسانه! بعد از انتخاب گزینه‌ اتصال، یک کد QR روی صفحه‌نمایش مشاهده می‌کنید که با استفاده از اپلیکیشن کیف پول می‌تونید این کد رو اسکن کنید. بعد از انجام اسکن، اتصال کیف پول به Rarible رو تایید کنید.

این اتصال از امنیت بالایی برخورداره و  سایت Rarible  هر دفعه بعد از انجام هر تراکنش، از شما می‌خواد که خریدهاتون رو تأیید کنید. بعد از اتصال والت، حساب شما در  این وب‌سایت ساخته می‌شه و تمام ابزارهای مورد نیاز برای ساخت و ضرب و فروش اولین NFT در اختیار شما قرار می‌گیره.

قالب و محتوای NFT شما چیه؟

قبل از هر چیزی، برای ساخت NFT شما باید قالب مورد نظرتون رو انتخاب کنید. شما این امکان رو دارید که یک توکن غیرقابل تعویض از هر فایل چندرسانه‌ای تولید کنید. در واقع، NFT شما می‌تونه یک نقاشی دیجیتال، یک عکس، یک متن، یک فایل صوتی یا یک ویدیو و غیره باشه. حتی محصولات دیگه‌ای از جمله کلکسیون‌های رمزنگاری، آیتم‌های مجازی برای بازی‌های ویدیویی مانند آواتارها، سلاح‌ها و ارز، و همچنین سرزمین مجازی در متاورس‌ها نیز به عنوان NFT  فروخته می‌شن.

نکته جالب اینجاست که در مورد قالب، سازندگان با آزادی انتخاب کامل مواجه هستن و می‌تونن با توجه به موضوع آثار هنری و تخیل‌شون، قالب‌های مختلفی رو انتخاب کنن.

بعد از اینکه تصمیم گرفتید چه نوع محتوایی رو می‌خواین در چه قالبی به‌عنوان یک NFT نشان بدین، باید اون رو به یک نوع فایل مناسب تبدیل کنید. در بیشتر اوقات با فایل‌های گرافیکی شبکه قابل حمل PNG  یا فایل‌های با فرمت تبادل گرافیکی GIF مواجه هستیم. متن‌ها نیز به طور معمول در قالب سند قابل حمل PDF  در دسترس هستن و فایل‌های صوتی و موسیقی هم به صورت MP3 و ویدیوها به صورت MP4 ذخیره می‌شن.

با فرآیند ساخت NFT آشنا بشید

همونطور که قبلا اشاره کردیم، شما می‌تونید از پلتفرم‌های مختلفی استفاده کنید و باید در نظر داشته باشید که هر بازار NFT دارای دستورالعمل‌های خاص خودشه که سازندگان باید برای ایجاد یک توکن غیرقابل تعویض باید از این قوانین پیروی کنند. در قدم اول شما باید فایلی که می‌خواین به NFT تبدیل کنید رو با عنوان و توضیح کوتاه آپلود کنید. بعد از آپلود آیتم دیجیتال، باید انتخاب کنید که یک توکن یا یک مجموعه رو ضرب کنید.

بعد از اینکه کیف پول‌تون رو وصل کردین، صفحه‌ای برای شما باز می‌شه که برای ایجاد NFT از اون استفاده می‌کنید. اگه این صفحه به طور خودکار ظاهر نشد، روی گزینه Create در قسمت بالا و سمت راست کلیک کنید. بعد از کلیک روی گزینه create ، صفحه ایجاد آیتم جدید برای شما باز می‌شه. برای شروع، روی تصویری که مشاهده می‌کنید، کلیک کنید و حالا شما این امکان رو دارید تا فایل مورد نظر برای فروش رو به‌عنوان NFT آپلود کنید. البته باید توجه داشته باشید که محدودیت‌هایی برای اندازه و نوع فایل انتخاب شده وجود داره.

پس از اینکه فایل رو آپلود کردین باید یک اسم براش انتخاب کنید و هم‌چنین، می‌تونید از فیلد پیوند خارجی برای اضافه کردن یک URL استفاده کنید که مثلاً به وب‌سایت یا حساب توییتر شما دسترسی داره. با استفاده از فیلد Description هم می‌تونید خریداران رو با ماهیت NFT که برای فروش قرار دادین، بیشتر آشنا کنید. به عنوان مثال، اگه NFT رو برای فروش گذاشتین که می‌تونه نقش یک شخصیت بازی ویدیویی روایفا کنه، در این بخش می‌تونید اطلاعات لازم رو قرار بدین. یا اگه می‌خواین یک اثر هنری رو بفروشید، می‌تونید از پانل ویژگی‌ها برای اضافه کردن اطلاعات مربوط به اون اثر مثل سال تولید، مشخصات و غیره استفاده کنید. همه این کارها اختیاری هستن و به فروش بهتر و بیشتر شما کمک می‌کنن.

چه قابلیت‌هایی برای ساخت NFT در OpenSea وجود داره؟

علاوه‌بر مواردی که در بخش قبلی گفته شد، OpenSea به شما اجازه می‌ده تا متنی رو اضافه کنید که به عنوان محتوای بازگشایی عمل می‌کنه و فقط خریدار یا صاحب NFT می‌تونه اون رو ببینه. از این فیلد می‌تونید برای پیوند دعوت به یک Discord خصوصی، ارائه یک کد برای بازخرید چیزی در یک وب‌سایت خارجی یا حتی پیامی برای تشکر از خرید اون‌ها استفاده کنید. همچنین اگه NFT شما ماهیت NSFW داره، می‌تونید از جابجایی محتوای صریح و حساس استفاده کنید.

در ادامه، با منویی مواجه می‌شید که برای انتخاب بلاک چینی که NFT رو روی اون قرار می‌دین، مورد استفاده قرار می‌گیره. در این بخش می‌تونید شبکه اتریوم یا Polygon رو انتخاب کنید که هرکدوم؛ مزایا و معایبی دارن.  یکی از دلایلی که افراد Polygon  رو انتخاب می‌کنن اینه که در حال حاضر، نیازی به پرداخت هزینه‌ نداره.

بعد از اینکه بلاک چین مورد نظرتون رو انتخاب کردید، می‌تونید همه چیز رو دوباره بررسی کنید. سایت OpenSea  به شما این امکان رو می‌ده تا زمانی که NFT رو برای فروش قرار ندادین، اطلاعات رو ویرایش کنید. به این نکته توجه داشته باشید که بعد از ثبت نهایی، دیگه نمی‌تونید بلاک چین NFT رو تغییر بدین.

بعد از اینکه همه چیز رو بررسی کردید، می‌تونید روی دکمه ایجاد create  کلیک کنید. زمان آپلود شدن فایل شما ممکنه با توجه به گزینه‌هایی که انتخاب کردید و نوع فایلی که به‌عنوان NFT می‌فروشید، متغیر باشه پس باید صبور باشید. پس از اتمام این مرحله، صفحه‌ای رو مشاهده می‌کنید که می‌گه NFT شما ایجاد شده.

با این حال، NFT  شما هنوز برای فروش در OpenSea قرار نگرفته. برای انجام این کار، باید صفحه تبریک رو ببندید تا به صفحه NFT تون برید. همچنین، می‌تونید با کلیک بر روی عکس پروفایل‌تون به اون دسترسی پیدا کنید. در این بخش باید روی گزینه sell یا همون فروش کلیک کنید تا NFT شما برای فروش گذاشته بشه.

چه قابلیت‌هایی برای ساخت NFT در Rarible وجود داره؟

اولین سوالی که Rarible از شما می‌پرسه اینه که آیا می‌خواین یک NFT تک نسخه ایجاد کنید یا یک NFT چند نسخه؟ این موضوع رو هم در نظر داشته باشید که تنها در صورتی می‌تونید از اتریوم استفاده کنید که نسخه‌ای چندگانه ایجاد کنید و باید تعداد نسخه‌هایی رو که می‌خواین بفروشید رو مشخص کنید.

وقتی که وارد صفحه ایجاد NFT شدید، اولین کاری که باید انجام بدین، اینه‌که با استفاده از دکمه انتخاب فایل، فایل دیجیتالی رو که می‌خواین به عنوان NFT بفروشید، آپلود کنید. در ادامه باید برای محصول مورد نظرتون یک اسم انتخاب کنید و ممکنه که Rarible  از شما یک تصویر پیش‌نمایش جداگانه برای انواع خاصی از رسانه‌ها، مانند ویدیو یا موسیقی بخواد که  از این عکس برای معرفی ویدیو یا آلبوم هنری در قالب NFT در سایت، استفاده می‌شه.

در مرحله بعد، باید گزینه‌های مربوط به فروش رو تنظیم کنید. شما می‌تونید برای محصول دیجیتالی‌تون “قیمت ثابت” تعیین کنید و اگه کسی بخواد NFT شما بخره باید این قیمت رو پرداخت کنه.  هم‌چنین، سازندگان پیشنهاداتی رو برای خرید NFT شون به کاربران ارائه کنن که این پیشنهاد ممکنه پذیرفته شه یا از طرف کاربر رد بشه.

دقیقا مثل بازار واقعی، شما می‌تونید آثار دیجیتالی‌تون رو به حراج بذارید و اون‌ها رو با حداقل قیمت به فروش برسونید. یادتون باشه که  اگر NFT شما فروخته شد، ۲.۵ درصد قیمتش به سایت Rarible  تعلق پیدا می‌کنه. شما می‌تونید از پیام‌های خاص برای خریداران استفاده کنید و ازشون بابت خرید تشکر کنید یا مزایایی رو در اختیارشون قرار بدین.

آخرین گزینه، تنظیمات پیشرفته‌ست که به شما این امکان رو  می‌ده تا ویژگی‌های خاصی رو به NFT تون اضافه کنید که این مرحله کاملا اختیاریه. در نهایت باید با استفاده از کیف پول دیجیتال‌تون، چند تراکنش رو امضا کنید.

پس از تایید درخواست‌ها و چند لحظه انتظار، پیام ایجاد شدن NFT رو دریافت می‌کنید و برای مشاهده اون می‌تونید روی دکمه مشاهده NFT کلیک کنید و با کلیک روی گزینه «MY PROFILE» می‌تونید مجموعه‌تون رو ببینید.

قیمت‌گذاری و فروش NFT در اتریوم یا Polygon چطوریه؟

به طور کلی، برای فروش NFT هم شما با دو گزینه مواجه هستید که یکیش قیمت ثابت هست و دیگری، حراج! فروش با قیمت ثابت به این شکل هست که کاربران قیمت فروش NFT رو مشخص می‌کنن و هرکی تمایل داشته باشه می‌خره. حراج هم  یکی از روش‌های  هیجان‌انگیز برای فروش آثار NFT محسوب می‌شه. جالبه بدونید که دو نوع حراج در بازارهای مختلف NFT وجود داره. نوع اول حراج انگلیسی نام داره که در واقع، حراجی با قیمت فزاینده محسوب می‌شه و همیشه بالاترین پیشنهاد برنده‌ست. نوع دوم، حراج هلندی نام داره که بهش حراج کاهشی هم گفته می‌شه. در این حراج، قیمت محصول انقدر کاهش پیدا می‌کنه تا یک مشتری پیدا بشه و NFT رو خریداری کنه.

برای NFT هایی که در اتریوم یا Polygon فهرست شدن، می‌تونید یک لیست با قیمت ثابت ایجاد کنید و حتی در اتریوم، این قابلیت رو دارید که یک حراج زمان بندی شده رو برای فروش NFT در نظر بگیرید. برای ایجاد یک لیست قیمت ثابت، شما به سادگی مبلغ مورد نظرتون رو وارد می‌کنید و تعیین می‌کنید که این قیمت برای چه مدتی اعتبار داشته باشه.

با توجه به اینکه NFT ها به محض آپلود شدن، برای خرید در دسترس خواهد بود، شما می‌تونید با استفاده از  «گزینه‌های بیشتر» اون‌ها  را فقط برای یک دسته از خریداران خاص در دسترس قرار بدین.

برای لیست کردن NFT تون برای فروش، روی دکمه “فهرست کامل” کلیک کنید. باید چند تراکنش رو با استفاده از کیف پول‌تون تأیید یا امضا کنید که این کار رو می‌تونید از طریق افزونه مرورگر یا برنامه گوشی و غیره انجام بدین. در Polygon، انجام تراکنش‌ها به صورت رایگان هست.

برای آپلود و فروش اولین  NFT در اتریوم، باید یک تراکنش تاییدیه رو انجام بدین تا کیف پول شما فعال بشه. دقت داشته باشید که برای انجام این کار، باید در کیف پول‌تون اتریوم داشته باشید! پس از تایید و امضای همه تراکنش‌ها، NFT شما برای فروش در OpenSea فهرست می‌شه.

پیشنهاد رسانه مالیات مدیا : برای مشاهده ویدیو آموزش خرید ملک در متاورس بر روی این لینک کلیک کنید.

قوانین و اصول ساخت NFT و فروش توکن‌های غیر قابل تعویض

بعضی وقت‌ها ممکنه کاربران تصمیم بگیرن که چندین نسخه یکسان از آثارشون ایجاد کنند. در چنین شرایطی، باید تصمیم بگیرید که چند نسخه یکسان از یک NFT خاص رو می‌خواین در بلاک چین قرار بدین، چرا‌که این تعداد ثبت می‌شن و ثابت باقی می‌مونن و دیگه امکان تغییر وجود نداره.

فرآیند ضرب (Mint) یا ایجاد یک NFT، به فرآیند تبدیل یک آیتم دیجیتال به دارایی در بلاک چین اشاره داره. جالبه بدونید که بعد از انجام این فرآیند، آیتم دیجیتالی شما ایمن‌تر شده و امکان دستکاری اون خیلی سخت می‌شه. شما می‌تونید توکن غیرقابل تعویض رو خریداری و معامله کنید و حتی در صورت فروش مجدد یا جمع‌آوری مجدد اون، می‌تونید به صورت دیجیتالی ردیابی‌شون کنید.

برخی از فناوری‌های NFT این امکان رو ایجاد می‌کنن که در صورت تغییر مالک یک آیتم ارجاع شده ، کمیسیون‌های مستمر به سازنده اصلی پرداخت بشه. موقع ساخت NFT و ضرب کردن یک توکن، سازنده می‌تونه بند حق امتیاز رو مشخص کنه  تا فروش بعدی کالای دیجیتالی که داره، براش درآمد غیرفعال ایجاد کنه. اگه کار این افراد توسعه پیدا کنه و ارزشش بالاتر بره، می‌تونه سود مالی و پولی هم داشته باشن.

نتیجه‌گیری:

همونطور که می‌دونید اخبار متاورس به سرعت داره در همه جای جهان می‌پیچه و مردم دارن به تدریج وارد این دنیای دیجیتال سه‌بعدی می‌شن. یکی از بزرگ‌ترین قابلیت‌های ابر جهان مجازی اینه که می‌تونید کالاهای دیجیتال تحت عنوان NFT رو بسازید و با فروش اون‌ها کسب درآمد داشته باشید. توکن غیرمثلی یا همان NFT، نوعی دارایی دیجیتال محسوب می‌شه که بر بستر بلاکچین فعالیت می‌کنه و تفاوتش با بیت کوین و ارزهای دیجیتال اینه که منحصر به فرده، کم‌یابه و غیر قابل تقسیم هست! شما می‌تونید تصاویر، ویدئو، فایل صوتی و هرچیزی که فکرش رو بکنید رو به NFT تبدیل کنید و اون رو بفروشید. برای این کار، باید کیف پول دیجیتال داشته باشید و از طریق یکی از پلتفرم‌های موجود از جمله OpenSea، Rarible، SuperRare و غیره وارد بازار معاملات و خرید و فروش توکن‌های غیرقابل تعویض بشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، پیشنهاد می‌کنیم مقالات مفید و کاربردی مجله مالیات مدیا رو دنبال کنید که به طور تخصصی در زمینه دنیای متاورس، ارزهای دیجیتال، دارایی‌های دیجیتالی و غیره فعالیت می‌کنه و مطالب جدید و به‌روزی رو در اختیار شما قرار می‌ده.

سوالات متداول آموزش کامل ساخت NFT

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است