نهادهای ناظر کارگزاری بورس چه وظیفه ای دارند؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

این متن در خصوص نهادهای ناظر کارگزاری ها مطالبی بیان نموده که بخشی از آن به معرفی این نهادها و بخشی دیگر در خصوص وظایف آنها می باشد.

نهادهای نظارتی به عنوان بازوی قدرتمند سازمان بورس در شفاف سازی و رعایت قوانین و مقررات مرتب بورس، فعالیت می نمایند.

نهادهای ناظر کارگزاری بورس

یکی از راه های سرمایه گذاری، ، ورود به دنیای بورس است.

بورس فضایی است که در آن خریداران به عنوان سهامداران و شرکای یک شرکت به انداه سهم خود و فروشندگان به عنوان صاحبان شرکت با یکدیگر به تعامل و همکاری می پردازند تا بتوانند چرخه تولید را همواره در گردش نگه دارند.

اما برای ایجاد این تعامل بر اساس قوانین و مقررات کشور نیاز است تا واسطی وجود داشته باشد که این ارتباط را پیوند بزند. این رابط باید بر بازار سرمایه اشراف کامل داشته باشد. شناختن بازار کمک خواهد نمود تا بتواند به عنوان مشاوری امین و راهنمایی دقیق، سهامداران را در رسیدن به حداکثر سود مطلوب نزدیک نماید.

کارگزاران به عنوان رابط بین سازمان بورس و سهامداران و از سوی دیگر به عنوان مشاوران سهامداران و وکلای آنها برای انجام معاملات بورسی می باشند. کارگزاران به عنوان شخص حقوقی در کنار سهامداران و مشتریان، ارائه دهنده خدمات در خصوص معاملات بورس هستند.

نهادهای ناظر کارگزاری بورس

کارگزاری وظایف متعددی دارد و در قبال هر وظیفه، حق الزحمه خود را دریافت می نمایند. البته باید برای هر خدمتی که ارائه می دهند، مجوز انجام آن خدمت را داشته باشند.

با توجه به این که کارگزاری ها انواع خدمات در حوزه مالی را ارائه می دهند، نیازمند بهره مندی از افراد متخصص هستند. تخصص در کارگزاری از مدارک مرتبط تحصیلی، مدارک مرتبط با حوزه مالی و بورس و حتی تجربه کاری در زمینه خرید و فروش سهام است. دانش در کنار تجربه به عنوان ابزارهای مهم باعث خواهد شد تا یک کارگزاری به عنوان کارگزاری برتر شناخته شود.

اما نکته ای در این میان مطرح می شود و آن عبارت است از این که با توجه به گستردگی اقدامات کارگزاری ها، نهادهای ناظر کارگزاری چه نهادهایی هستند تا بر عملکرد صحیح آنها نظارت نمایند.

همچنین نهادهای ناظر کارگزاری چه وظایفی دارند؟ در ادامه در این خصوص بیشتر سخن خواهیم گفت.

وظایف نهادهای ناظر کارگزاری

سازمان بورس به عنوان اولین نهاد از نهادهای ناظر کارگزاری ها معرفی می شود.

علاوه بر نهادهایی که در زمینه انواع تخلف و اشتباهات دستگاهی بر کارگزاری ها اشراف دارند، سازمان بورس نیز به رصد اقدامات کارگزاری ها پرداخته و تخلفات و تخطی از قواعد و دستورات قانونی را ارزیابی می نماید.

برخی از شرکتهای بورسی و کانون های مربوطه نیز در خصوص نظارت بر اقدامات کارگزاری فعالیت دارند و بررسی های دوره ای خود را انجام خواهند داد. در بورس اوراق بهادار بخشی با نام مدیریت نظارت بر کارگزاران وجود دارد که هم به بازرسی و هم به اداره امور و مدیریت کارگزاری ها توجه شایان دارد.

وظایف نهادهای ناظر کارگزاری

هر یک از بورس های فعال در درون مجموعه خود نیز بخشهایی دارند که در این خصوص فعالیت می نمایند و اقدامات نظارتی را دنبال می کنند. مراکز متعدد نظارتی وجود دارند که هر کدام در این خصوص فعالیتهایی انجام می دهند.

با اداره بازرسی کارگزاران بیشتر آشنا شوید

تمام علاقه مندان بورس با سایتهای متنوعی در ارتباط هستند که همگی به اشکال مختلف اطلاعاتی در خصوص اقدامات انجام شده در بورس در اختیار مشتریان قرار می دهند.

مثلا سایت کدال، سایت مدیریت بورس، سایت سازمان بورس و بسیاری از سایتهای دیگر. این اطلاعات می تواند به عنوان راهنمایی برای افراد باشد که علاقه مند هستند در این بازار فعالیت نمایند.

علاوه بر آن باید گفت که در لحظه های خاص مانند خرید و فروش سهام، اطلاعات برخی از این سایتها می تواند مشتریان را به خرید یا فروش یک سهام هدایت نماید. در صورت نبود این اطلاعات، سهامداران نمی توانند اقدام به خرید یا فروش نمایند.

در سایت سازمان بورس به آدرس seo.ir اطلاعاتی در خصوص اداره بازرسی کارگزاران ارائه شده است.

با اداره بازرسی کارگزاران بیشتر آشنا شوید

بر اساس اطلاعات این سایت و با توجه به ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار کشور مصوب سال ۱۳۸۴، مهمترین هدف سازمان بورس، ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارا است و نظارت بر حسن اجرای قانون مذکور در راستای حمایت از حقوق سرمایه گذاران از جمله وظایف این سازمان است.

پس بدین واسطه اداره بازرسی کارگزاران موظف است تا بر شرکتهای کارگزاری به لحاظ تطبیق عملکرد آنها با مقررات، اقدامات نظارتی را بر اساس طرح های مصوب انجام دهد. حتی نظارت و بازرسی سایر ادارات وابسته به سازمان بورس نیز از طریق این اداره مورد بررسی قرار می گیرد.

از جمله وظایف دیگر این اداره، رفع اختلاف بین سرمایه گذار و کارگزی بورس و یا کارگزاران با یکدیگر است. یکی از اعضای رسیدگی به تخلفات از این اداره خواهد بود که در جلسات رسیدگی به شکایات حضور دارد.

به طور کلی باید گفت که در هر جلسه ای که سازمان بورس نیازمند بررسی تخلفات و نظارت بر عملکرد را مورد نظر قرار دهد، این اداره باید ناظری را معرفی نماید.

در خصوص اداره امور کارگزاران چه می دانید؟

اداره امور کارگزاران همانطور که از نامش پیداست تمام وظایف مرتبط با انواع مجوزهای کارگزاری را بر عهده دارد.

مثلا برخی از این مجوزها در خصوص درخواست تاسیس کارگزاری بورس است. هر کارگزاری می تواند فعالیت های مختلفی داشته و بر اساس آنها به مشتریان خود خدمات متعددی ارائه نماید.

اما برای انجام هر نوع فعالیتی باید حتما مجوز مربوطه را دریافت نمایند. مثلا برخی کارگزاری ها فقط مجوز انجام فعالیت در بورس اوراق بهادار را دارند.

برخی دیگر مجوز فعالیت در بورس کالا را دارند و برخی نیز مجوز فعالیت در انواع بورس ها را کسب نموده اند که البته این موضوع با توجه به ارزیابی ها و موفقیت های یک کارگزاری در ارائه خدمات به کارگزاری داده می شود.

حتی کارگزاری ها هم ناظر دارند

هر کارگزاری در درون خود نیز ناظری دارد که منعکس کننده فعالیت های کارگزاری و شفاف ساز عملکرد آن کارگزاری می باشد.

این ناظر همان حسابرس کارگزاری است. وظیفه حسابرس به عنوان واسطی میان هیئت مدیره و کارکنان و مدیران است و گزارش های واصله را جهت هرگونه اصلاح مورد بررسی قرار می دهد.

حتی کارگزاری ها هم ناظر دارند

در پایان باید اشاره نمود که هر چه سازمان بورس شفاف تر عمل نماید، برونداد مالی آن برای جامعه و نتایج حاصله برای شکوفایی تولید، بیشتر و مطلوب تر خواهد بود.

لذا سازمان بورس به عنوان بزگترین ناظر بر اجرای دقیق قوانین و مقررات از سوی کارگزاری ها عمل نموده و با توجه به انواع گزارشات ماهانه، فصلی، شش ماهه و سالانه، ارزیابی و رده بندی خود از کارگزاری ها را به طور مستمر اعلام می دارد.

منابع

سازمان بورس اوراق بهادار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است