موسسات رتبه بندی، هلدینگ و مشاوره چه وظایفی بر عهده دارند؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در این متن به معرفی اجمالی در خصوص موسسات رتبه بندی، شرکت های هلدینگ و موسسات مشاوره می پردازیم و برخی از کارکردهای آن ها و عملکرد این موسسات و شرکت ها را تبیین خواهیم نمود.

شرکت های مالی در زمینه مشاوره بر اساس مجوز هایی که دارند، اقدام می نمایند. اما شرکت هایی هستند که به صورت تخصصی اقدام به این کار کرده و برخی شرکت های دیگر میزان تحقق خواسته ها را ارزیابی و رتبه بندی می کنند. ما در ادامه به توضیح این موارد پرداخته شده است.

موسسات رتبه بندی، هلدینگ و مشاوره

در بورس، موسسات و شرکت های متعددی فعالیت می کنند. تمامی این شرکت ها بر اساس قانون و مجوزهایی که از سوی سازمان بورس دریافت نموده اند، به ارائه خدمات می پردازند. اما بررسی این که آیا بر اساس قانون و مقررات، خدماتی که ارائه می دهند تا چه اندازه متناسب با وظایف آنها است و تا چه اندازه سهامداران و مشتریان از دریافت خدمات راضی هستند، بخشی مهمی است که موسسات ارزیاب آنها را بررسی می نمایند.

در این میان برخی از موسسات نیز مختص مشاوره دادن در حوزه بورس هستند. هر چند که بسیاری از کارگزاری ها و شرکت های بورسی نیز به اقدام مبادرت ورزیده اند، اما موسساتی هستند که به صورت تخصصی مشاوره می دهند.

موسسات رتبه بندی هلدینگ و مشاوره

در نهایت نیز برخی از شرکت های بزرگ و موسسات قدرتمند وجود دارند که با دریافت سرمایه مشتریان اقدام به تجارت در سطحی وسیع می نمایند. این نوع از تجارت با کسب منفعت بیشتر و استفاده از توانایی شرکتهای دیگر اتفاق خواهد افتاد. در نتیجه با این مقدمه کوتاه، با موسسات رتبه بندی، شرکت هلدینگ و موسسات مشاوره در ادامه بیشتر آشنا می شویم.

موسسات رتبه بندی چه موسساتی هستند؟

بررسی عملکرد شرکت ها در قبال تعهدات مالی موضوعی است که مربوط به موسسات رتبه بندی می شود. هر سازمان یا نهادی که اوراق بهادار را منتشر می کند، به دنبال جذب مشتری برای سهامی است که ارائه می دهد. اما با نشر اوراق بهادار، طرف مقابل به مشتریان متعهد می شود تا منافع آنها تامین شود و سود به آنها تعلق گیرد.

بنا بر این میزان تعهدی که سازمان ها و نهاد ها به مشتریان خود ارائه نموده اند توسط موسسات رتبه بندی ارزیابی شده و امتیازی به آن ها تعلق می گیرد. بر اساس همین رتبه بندی مشتریان می توانند به معامله برگه اوراق بپردازند یا از آن سر باز زنند. همین موضوع به معنای افزایش شفافیت است. با افزایش شفافیت می توان میزان ریسک را کاهش داد.

موسسات رتبه بندی چه موسساتی هستند؟

در نتیجه اهمیت این موسسات به خوبی مشخص خواهد شد. دو موضوع مهم در سرمایه گذاری، ریسک و بازده است. اهمیت ریسک به مراتب بیشتر است. از سوی دیگر ریسک انواع مختلفی نیز دارد. توجه به این موارد می تواند در تشکیل پرتفوی با بازدهی بیشتر موثر باشد. در نتیجه برای این که سهامداران نتیجه بهتری در بازار بورس دریافت کنند باید موسسات رتبه بندی اطلاعاتی برای انتخاب بهتر آنها در اختیارشان قرار دهد.

با استفاده از اطلاعات موسسات رتبه بندی مشخص می شود که آیا یک موسسه یا شرکت در بازپرداخت سود و یا تعهد خود توانایی دارد یا خیر؟

بر همین اساس تصمیم گیری انتخاب به بالاتری میزان خود محقق خواهد شد. از سوی دیگر بر اساس اطلاعات رتبه بندی ارائه شده، امکان دریافت تسهیلات بانکی برای شرکت ها فراهم می شود.

حتی بانک ها و موسسات مالی به شرکتهایی تسهیلات یا ارائه خدمت می دهند که اطمینان داشته باشند که بازپرداخت آن از سوی شرکت وجود دارد.

با شرکت هلدینگ آشنا شویم

گاهی اوقات سرمایه گذاری در سطحی وسیع تر انجام می شود. شرکت هایی هستند که سهام شرکت های دیگر را در اختیار دارند. البته این سهام از سهام های برتر این شرکت ها تشکیل شده است. این شرکت ها با دارا بودن سهام ارزنده چند شرکت دیگر به عنوان یک شرکت مادر تخصصی در نظر گرفته شده و حق رای در تصمیمات هیات مدیره آن شرکت ها را خواهند داشت.

در هلدینگ کالایی تولید نمی شود. همچنین خدمتی ارائه نمی شود بلکه از طریق شرکت های زیر مجموعه آن ها کالا و خدمات ارائه می شود. با اعتماد به هلدینگ ها می توان به کاهش ریسک بیشتری دست یافت. زیرا سبدی که از این طریق برای مشتریان حاصل می شود، یک سبد از سهام ارزشمند چند شرکت است.

با شرکت هلدینگ آشنا شویم

پس در شرکت هلدینگ با مجموعه ای از شرکت ها مواجه خواهیم بود. شرکت های هلدینگ قدرت بالایی داشته و با دریافت سهم بزرگی از شرکت ها، مدیریت بر آنها را با اعمال نفوذ بر هیئت مدیره به دست خواهند گرفت. در شرکت های هلدینگ کسب منافع بالا مورد نظر است.

برای مطالعه مقاله بلاکچین، به مجله مالیات مدیا مراجعه کنید.

موسسات مشاوره سرمایه گذاری کدامند؟

از آنجایی که با ورود به بورس با حجم زیادی از اطلاعات رو به رو خواهیم شد، لذا افراد زیادی هستند که در یک سر در گمی خاصی قرار می گیرند و عدم دانش و تجربه نیز مزید بر علت خواهد شد تا نتوانند آن گونه که علاقه مند هستند به کسب سود برسند. اما سازمان بورس با توجه به آن که امکان رخداد این موضوع وجود دارد، شرکت ها و موسساتی را جهت مشاوره به افراد راه اندازی نموده که به صورت تخصصی در این زمینه فعال هستند.

بسیاری از شرکت ها و موسسات مالی در زمینه مشاوره فعالیت دارند اما موسسات مشاوره به صورت تخصصی و ویژه به این فعالیت مبادرت می ورزند. به عنوان مثال کارگزاری ها نیز به مشتریان خود مشاوره هایی را می دهند اما در کنار این موضوع با توجه به مجوز هایی که دارند، فعالیت های دیگری را نیز انجام می دهند.

در موسسات و شرکت های مشاوره از تخصص و تبحر افراد خبره و کارشناسان ورزیده مالی استفاده می شود. یکی از تفاوت های شرکت ها و موسسات مشاوره به مانند سبدگردان ها آن است که در این شرکت ها از ضمانت میزان سود خبری نیست بلکه کار عمده این شرکت ها فقط در زمینه ارائه مشاوره و اطلاعات دقیق است.

موسسات مشاوره سرمایه گذاری کدامند

مشتریان این موسسات می توانند افراد حقیقی یا حقوقی مانند شرکت های دیگر باشند. استفاده از شرکت های مشاوره باعث خواهد شد تا در زمان و هزینه صرفه جویی شود. این موضوع از آنجا سبب می شود که افراد نمی توانند خود به کسب انواع اطلاعات به روز در بازار بورس دست یابند که از طریق این شرکت ها میسر خواهد شد.

مشاوره را می توان به عنوان یکی از ابزار های دقیق مالی در حوزه بورس دانست که بدون آن امکان حضور و حتی باقی ماندن در بورس غیر ممکن خواهد شد.

 

منابع

۱- bourse companies

2- bourse

3- سازمان بورس و اوراق بهادار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است