مالیات گمرک چقدر می باشد؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مالیات یک هزینه اجتماعی است که افراد مختلف جامعه به منظور بهره برداری از منابع و امکاناتی که دولت در اختیار آنها گذاشته است، موظف به پرداخت آن هستند. به طور کلی، مالیات دارای دو نوع مستقیم و غیر مستقیم است. مالیات مستقیم شامل مالیات بر دارایی و درآمد است که با توجه به میزان ثروت و درآمد شهروندان محاسبه می شود و افراد موظف به پرداخت آن هستند. مالیات های غیر مستقیم، در خصوص مصرف برخی از کالاها و خدمات در نظر گرفته می شود که مالیات گمرک نیز شامل آن خواهد شد. از آن جایی که مالیات گمرک دارای مباحث و نکات زیادی است که توجه به آنها گاها ضروری به نظر می رسد، در این مقاله  تمام نکات مربوط به آن مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین در خصوص اینکه مالیات گمرک چیست و دارای چه تعرفه هایی
می باشد، متخصصین مالیات مدیا آماده ارائه هرگونه مشاوره های مالیاتی و راهنمایی در این زمینه هستند. 

اینفوگرافیک مالیات بر گمرک چه قدر میباشد؟

مالیات گمرک چیست؟ 

منظور از مالیات گمرک، عوارضی است که بر اساس سیاست های دولت و به جهت حمایت از تولیدات داخلی، در خصوص کالاهای وارداتی لحاظ می شود. در واقع می توان گفت که فرآیند ترخیص کالا و سایر تشریفات اداری مربوط به آن، هزینه هایی را به همراه دارد که شامل هزینه بارگیری و تخلیه کالاها، انبارداری، هزینه کارشناسی و مالیات گمرک است. بنابراین هزینه هایی که در گمرک دریافت می شود، هزینه خدماتی است که توسط سازمان هایی از قبیل سازمان بنادر، انبارهای عمومی گمرک، سازمان ملی استاندارد و … ارائه می شوند و پرداخت آن ها الزامی است. 

نرخ مالیات بر واردات چقدر است؟ 

طبق قانون، صادر کننده و وارد کننده کالا موظف به پرداخت مالیات بر واردات یا مالیات گمرک هستند. بر اساس شرایط مالیات بر واردات و همچنین  توافقات جدیدی که میان سازمان امور مالیاتی و گمرک انجام شده است، مقرر گردید که سازمان گمرک معادل ۴ درصد از ارزش کالاهای وارد شده به کشور را به عنوان مالیات گمرک از وارد کننده دریافت کرده و به اداره دارایی واریز کند. 

انواع تعرفه های گمرکی 

منظور از تعرفه، مالیات و عوارضی است که دولت به دلایلی از قبیل حمایتی، مالی و یا ترکیبی از آن ها اخذ می کند. تعرفه گمرکی بر اساس معیار های مختلف به چند دسته تقسیم می شوند که آشنایی با تمام نکات مربوط به آن مستلزم دریافت مشاوره مالیاتی در این زمینه است که برای این منظور می توانید راهنمایی های لازم را از اساتید مالیات مدیا دریافت کنید. 

پیشنهاد مالیات‌مدیا: برای مشاهده ویدیوی مربوط به مالیات بر واردات اینجا کلیک کنید.

تعرفه گمرکی از نظر هدف آن‌ها 

  • تعرفه مالی که به منظور تامین مخارج دولت در نظر گرفته می شود. 
  • تعرفه حمایتی که هدف از آن ایجاد فضای رقابتی میان کالاهای داخلی و کالاهای وارداتی است. 
  • تعرفه ارشادی که به منظور هدایت تقاضا و ایجاد تغییر در انتخاب مصرف کننده است. 

تعرفه گمرکی از نظر مقام وضع کننده آن ها 

  • تعرفه مستقل که به صورت یکطرفه و توسط کشور ذینفع در نظر گرفته می شود. 
  • تعرفه قراردادی که در مدت معین و محدود و برای قراردادهای دو یا چند جانبه تنظیم می شود. 

انواع تعرفه گمرکی از نظر نحوه محاسبه آن ها 

  • تعرفه ارزشی، عوارضی است که هنگام ترخیص کالا از گمرک، بر اساس ارزش آن کالا باید پرداخت شود. 
  • تعرفه مقداری که در آن عوارضی که باید در گمرک پرداخت شود به مقدار کالا بستگی دارد. 
  • تعرفه مختلط که تلفیقی از دو روش ارزشی و مقداری است. 

انواع تعرفه گمرکی از نظر ماهیت آن 

  • تعرفه عمومی که در خصوص همه کالاها یکسان است و نرخ کشور مبدا در آن تاثیری ندارد. 
  • تعرفه ترجیحی برای تمام کالاها یکسان می باشد و میزان آن نیز برای برخی از کشور های مبدا یکسان است. 

تعرفه های گمرکی به چه منظور وضع می شوند؟ 

تعرفه واردات و صادرات، ابتدای هر سال توسط هیئت دولت تصویب و اعلام می شود. به طور کلی هدف اصلی از وضع تعرفه برای کالاهای وارداتی و مالیات گمرک، حمایت از تولید داخلی است. بنابراین هنگامی که کالاهای داخلی توان رقابت با وارداتی ها را نداشته باشند، تعرفه واردات موجب افزایش قدرت آن ها در رقابت با کالاهای وارداتی می شود. یکی دیگر از اهداف وضع تعرفه گمرکی، جلوگیری از واردات انبوهی از کالاهایی است که مصرف آن ها ممکن خطراتی در زمینه بهداشت و محیط زیست به همراه داشته باشد. 

نحوه محاسبه مالیات گمرک

مالیات گمرک شامل حق ورودی کالا، بیمه و حق هلال احمر است که به شرح زیر محاسبه می شوند: 

  • حق ورودی کالا: حق ورودی برای هر کالایی مشخص است و  محاسبه آن به این صورت است که درصد ارزش سیف کالا و نرخ ورودی آن مساوی حقوق ورودی قابل پرداخت به گمرک است. 
  • بیمه گمرک: کالاهای وارداتی که در گمرک ترخیص می شوند در همان لحظه بیمه می شوند و برای محاسبه مبلغ بیمه باید ۰.۵ درصد ارزش ریالی آن را به عنوان مبلغ بیمه در نظر گرفت. 
  • حق هلال احمر: برای محاسبه حق هلال احمر در گذشته ۰.۵ درصد و در حال حاضر یک درصد حقوق ورودی کالا در نظر گرفته می شود. 

لزوم اخذ مشاوره مالیاتی در خصوص مالیات گمرک

اطلاع از قوانین مربوط به مالیات گمرک و تعرفه های گمرکی برای تمامی صادرکنندگان و واردکنندگان لازم و ضروری است. به همین منظور اخذ مشاوره مالیاتی و کسب اطلاعات در این زمینه برای چنین اشخاصی یک امری ضروری محسوب می شود. لزوم اخذ مشاوره مالیاتی در خصوص مالیات گمرک، به این دلیل است که اگر اشخاصی که در این زمینه فعالیت می کنند، بدون توجه به قوانین مالیات گمرک و آشنایی با مالیات بر واردات، اقداماتی در این زمینه انجام دهند، ممکن است متحمل ضرر و زیان های بسیار زیادی شوند. زیرا در حوزه مالیات قوانین و دستورالعمل های متعددی وجود دارد که توجه به آن ها دارای اهمیت بسیاری است. به عنوان مثال کلیه مودیان حقیقی یا حقوقی که مشمول قانون مالیات های مستقیم هستند، باید کارنامه مالی خود را بر اساس محتوای اعلام شده از جانب سازمان امور مالیاتی و در مدت زمان مقرر، تسلیم واحد مالیاتی مربوطه نمایند تا از جرایم عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف شوند. تعرفه واردات و صادرات، ابتدای هر سال توسط هیئت دولت تصویب و اعلام می شود. به طور کلی هدف اصلی از وضع تعرفه برای کالاهای وارداتی و مالیات گمرک، حمایت از تولید داخلی است. بنابراین هنگامی که کالاهای داخلی توان رقابت با وارداتی ها را نداشته باشند، تعرفه واردات موجب افزایش قدرت آن ها در رقابت با کالاهای وارداتی می شود. اظهارنامه مالیاتی گمرک سندی است که در آن تمامی اطلاعات مربوط به محموله وارد شده و یا خارج شده از کشور، در آن درج می شود. بنابراین باید گفت تا زمانی که اظهارنامه مالیاتی کالا اعلام نشود، پذیرش و یا ترخیص آن امکان پذیر نیست و با ارائه آن تا زمانی که مغایرتی میان اظهارنامه و لیست کالاها وجود نداشته باشد،  مجوز لازم برای خروج آن از گمرک صادر می شود. 

سوالات متداول مالیات گمرک

نتیجه گیری 
همانطور که در این مقاله بررسی شد، دولت از طریق مالیات می تواند بخشی از منابع مورد نیاز برای هزینه های خود را در اختیار داشته باشد، بنابراین توجه ویژه ای در این بخش دارد. مالیات بر واردات و یا مالیات گمرک یک نوع مالیات غیر مستقیم است که پرداخت آن برای وارد کنندگان کالا ضروری است و در این خصوص قوانین و تعرفه های متعددی از جانب دولت وضع شده است. در این مقاله بخشی از نکات مربوط به مالیات گمرک و اظهارنامه مالیاتی گمرک را ذکر کردیم. بنابراین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره مالیاتی، با متخصصین مالیات مدیا در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است