ضوابط پرسنل و امتیاز تایید صلاحیت در کارگزاری ها

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در این متن در خصوص ضوابط پرسنل و امتیاز تایید صلاحیت در کارگزاری ها مطالبی به میان آمده است و مورد توجه قرار گرفته است. این موارد شامل ضوابط پرسنل و نحوه استخدام آن ها از بالاترین مقام، یعنی مدیرعامل تا پست های پایین تر، مانند کارشناسان را شامل شده است.

از سوی دیگر در خصوص نحوه امتیازدهی و احراز صلاحیت نیز نکاتی مطرح شده است. کارگزاری ها محفلی از دانش و تجربه بورسی هستند و در آن ها افرادی استخدام می شوند، که توانایی مشاوره و تحلیل داشته و از دانش خود به نحو احسن استفاده نمایند.

ضوابط پرسنل و امتیاز تایید صلاحیت

در هر کارگزاری اشخاص مختلفی فعالیت دارند و به تناسب اقدامات و حوزه فعالیت خود اقدام می نمایند و به ارائه خدمت مشغول می باشند. از کمترین سمت ها تا کارشناسان و ادامه این پرسنل تا هیات مدیره و مدیرعامل پیش خواهد رفت.

در هر کارگزاری فردی به عنوان مدیر عامل پس از تایید صلاحیت ها و احراز هویت به سازمان بورس اوراق بهادار معرفی شده و در صورت آن که تایید سازمان بورس و گذراندن مصاحبه با موفقیت طی شود، تاییدیه فرد به عنوان مدیرعامل کارگزاری به دستگاه های ذیربط ارسال میشود.

بالاترین مقام در هر کارگزاری مدیرعامل بوده که در هیات مدیره نقش موثری دارد. سایر پرسنل نیز بر اساس تاییدیه ها و گذران روند صلاحیت در کارگزاری مشغول می شوند. کار و فعالیت در کارگزاری پویایی ویژه ای دارد و افراد باید از تجربه و دانش ویژه ای برخوردار باشند.

کسانی که در کارگزاری فعال هستند، باید توانایی مشاوره و پیش بینی داشته باشند. در غیر این صورت نخواهند توانست در کار خود به موفقیت برسند. در ادامه این متن، در خصوص ضوابط پرسنل حاکم در کارگزاری ها، مطالبی بیان خواهد شد. با ما همراه باشید.

برای مطالعه مقالات بلاکچین، به مجله مالیات مدیا مراجعه فرمایید.

ضوابط پرسنل در کارگزاری ها چیست؟

در هر کارگزاری کمیته ای با نام کمیته تایید صلاحیت اشخاص وجود دارد، که بر اساس ضوابط پرسنل عمل می نماید. لذا پرسنل بر اساس مدارکی که ارائه می نمایند، احراز صلاحیت و احراز هویت می شوند. این موارد بسته به این که کارگزاری مورد نظر بر اساس ضوابط داخلی چه ملاک هایی در نظر گرفته اند، در خصوص پرسنل اعمال خواهند نمود.

هر چند بخشی از ضوابط به صورت عمومی و از سوی سازمان بورس نیز مورد توجه است، اما ضوابط پرسنل کارگزاری می تواند به صورت داخلی نیز تدوین شده و افراد موظف به اجرای آن هستند.

ضوابط پرسنل و امتیاز تایید صلاحیت

در هر صورت اشخاص برای تصدی هر پستی، در کارگزاری ها باید امتیازات لازم در خصوص پست خود را کسب نمایند. یکی از نکاتی که در خصوص تمام پرسنل در نظر گرفته می شود، آن است که داوطلب متقاضی هر پست، از مدیرعامل تا سایر اعضاء، باید فاقد محکومیت قطعی کیفری موثر در محاکم رسمی، چه داخل و یا خارج باشد.

دلیل آن است که برخی از اقدامات کارگزاری ها، بین المللی بوده و کوتاهی پرسنل سبب خواهد شد که در روابط بین المللی و کاری کارگزاری، خلل ایجاد نماید. تخلفات انضباطی موثر نیز از جمله مواردی است که در صورت وجود، مشکلاتی را برای گزینش فرد ایجاد می نماید.

برای مطالعه مقالات سرمایه گذاری، بر روی این لینک کلیک نمایید.

حداقل امتیاز تایید صلاحیت حرفه ای افراد در کارگزاری ها

با توجه به حوزه فعالیت کارگزاری میتوان بیان نمود که حداقل امتیاز ها میتواند متغیر باشد.

حداقل امتیاز تایید صلاحیت حرفه ای افراد در کارگزاری ها

به عنوان مثال می توان بیان کرد که در سمت مدیرعامل، اگر نهاد مالی مورد نظر، شرکت تامین سرمایه، موسسه رتبه بندی و موارد نظیر این باشد، بر اساس سوابق تجربی، سوابق تحصیلی و صلاحیت علمی، این حداقل امتیاز برابر ۱۴۰ خواهد بود. همین پست در شرکت های کارگزاری حداقل امتیاز ۱۱۰ نشان از کسب جواز پست است. در نتیجه امتیاز ها بر اساس جایگاه تقسیم بندی خواهند شد.

تحصیلات در جایگاه پستی چه تاثیری دارند؟

با توجه به این که کارگزاری ها نیازمند تحلیل، بررسی و پیش بینی قیمت و رخداد های مرتبط با آن هستند، رشته های مختلف با سطوح علمی متفاوت میتوانند در کارگزاری ها و تمامی شرکت ها و صندوق های وابسته به آن فعالیت نمایند.

از جمله انواع رشته های مختلفی که در این سطح می توانند مورد استفاده قرار گیرند، رشته های مرتبط مالی و اقتصادی، مانند مدیریت مالی، اقتصاد، حسابداری و مهندسی مالی می باشد و از سوی دیگر به منظور تحلیل و مدل بندی، رشته های ریاضی، آمار و مهندسی نیز مورد توجه هستند. از آنجایی که امور مالی همواره با قانون مرتبط است، رشته حقوق نیز مورد نیاز می باشد.

در هر حال، برخی رشته های دیگر مانند بانکداری، بیمه و مهندسی صنایع نیز می توانند در این خصوص کاربرد هایی داشته باشند. در نتیجه، مشخص می شود که رشته های متعددی می توانند در حوزه بورس فعال باشند و از کارشناسی تا دکتری نیز امتیاز تایید صلاحیت لازم برای حضور در کارگزاری و شرکت های تابعه آن ها را خواهند داشت.

تحصیلات در جایگاه پستی چه تاثیری دارند؟

نکته مهم آن است که برای تصدی پست مدیرعاملی باید حداقل در یکی از رشته های بیان شده بالا دارای مدرک کارشناسی بوده و به همراه تجربه فعالیت در این حوزه، مدارک احراز صلاحیت و هویت تقدیم سازمان شود.

تمامی مدارک مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت های کارگزاری حتما باید به تایید سازمان بورس اوراق بهادار یا همان سبا برسد.

مدیرعامل باید فقط این سمت را داشته باشد و پذیرش شغلی غیر از آن ممنوع است. همچنین فعالیت مدیریتی اعضای هیات مدیره در چند کارگزاری ممنوع است. این موارد در ماده ۱۲۶ قانون تجارت به طور صریح بیان شده است.

برای مطالعه مقاله تاریخچه بورس در ایران و جهان، اینجا را کلیک نمایید.

نحوه استخدام پرسنل کارگزاری ها

عموما شرایط استخدامی کارگزاری ها بر اساس مقررات داخلی است. احراز هویت و ارائه مدارک بخشی از فرآیند استخدام است. اما نکته مهم آن است که استخدام افراد در هر کارگزاری باید به سازمان بورس اعلام گردد. در زمان اعلام به سازمان بورس باید اطلاعات هویتی فرد نیز ارسال شود.

نحوه استخدام پرسنل کارگزاری ها

این موارد به عنوان قانون سازمان بورس تلقی شده و عدم توجه کارگزاری به این موارد نوعی تخلف خواهد بود. هر استخدام یا عدم همکاری افراد در کارگزاری و شرکت های وابسته و صندوق های منتسب به آن ها باید به اطلاع سازمان بورس برسد. تمام قواعد استخدامی و عدم همکاری با نظارت سازمان بورس اوراق بهادار مورد رصد قرار خواهد گرفت.

جهت هر گونه اطلاعات بیشتر به سایت مالیات مدیا مراجعه نموده و از مقالات و نکات فنی مندرج در این سایت بهره مند شوید. با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است