معماران زاها حدید شهر مجازی Liberland را در متاورس طراحی می کنند

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

شهر مجازی متاورس فرصت‌های بی‌شماری رو برای صنعت‌های گوناگون فراهم کرده و این روزها، معماری هم وارد این ابر جهان سه‌بعدی شده و جامعه معماران، روز‌به‌روز بیشتر جذب این فضای مجازی هیجان‌انگیز می‌شن. متاورس در حال حاضر، داغ‌ترین و جدیدترین رویداد در دنیای فناوری محسوب می‌شه و قراره در آینده‌ای نه‌چندان دور، جایگزین اینترنت فعلی باشه. پس نباید ازش غافل باشیم!

یکی از جدیدترین اخبار معماری در متاورس، به ساخت یک شهر مجازی در این ابر جهان دیجیتالی، توسط یک گروه معماری به نام Zaha Hadid Architects مربوط می‌شه! حالا اگه می‌خواین بدونین این شهر مجازی چه ویژگی‌هایی داره؟ و چه فعالیت‌های در شهر Liberland Metaverse امکان‌پذیره؟ تا انتهای این مقاله با تیم مالیات مدیا همراه باشید.

اینفوگرافیک معماران زاها حدید شهر مجازی Liberland را در متاورس طراحی می کنند

متاورس چه نقشی در معماری داره؟

به طور کلی باید بگیم که متاورس می‌تونه سبک زندگی ما رو به کل تغییر بده و شکل جدیدی به فعالیت‌های روزانه ما می‌ده. به عنوان مثال، موسیقی در متاورس داره به طور قابل توجهی رشد و توسعه پیدا می‌کنه و خیلی از هنرمندان، در این فضای مجازی برای هزاران کاربر کنسرت برگزار می‌کنن و یا جدیدترین آثارشون رو در قالب NFT می‌فروشن.

 

 

معماری هم از اون دسته صنعت‌هایی هست که وارد این فضای دیجیتال سه‌بعدی شده و روز‌به‌روز داره گسترش پیدا می‌کنه. این فضا می‌تونه فرصت‌های مناسبی رو برای شبیه‌سازی فضاهای داخلی و خارجی یک بنا در اختیار معماران قرار بده و حتی علاوه‌بر‌این، معماری یکی از عناصر ضروری و مورد نیاز در دنیای متاورس محسوب می‌شه چون طراحان و معماران می‌تونن فضاهای مختلفی رو با عملکردهای متفاوت ایجاد کنن و محیط‌های متنوعی رو برای حرکت، معاشرت و زندگی مجازی کاربران خلق کنن.

با شهر مجازی Liberland Metaverse آشنا بشید!

یک استودیو معماری بریتانیایی به نام Zaha Hadid Architects ، یک شهر مجازی رو در ابر جهان متاورس ایجاد کرده که کاربران می‌تونن در این شهر، زمین‌هایی رو با ارز دیجیتال خریداری کنن و با استفاده از آواتار هاشون وارد ساختمان‌های دیجیتالی شهر بشن.

شهر مجازی Liberland Metaverse ، مبتنی بر جمهوری آزاد لیبرلند طراحی شده که یک کشور کوچک بین کرواسی و صربستان  هست و توسط سیاستمدار چک یعنی Vít Jedlička ، در تاریخ ۱۳ آوریل سال ۲۰۱۵ تاسیس شده.

پاتریک شوماخر، مدیر استودیو معماران زاها حدید، توضیح داد:

هدف از طراحی این شهر مجازی اینه که لیبرلند به‌عنوان یک کشور کوچک آزادی‌خواه به توسعه پیدا کنه، اما باید بگیم که Liberland Metaverse  به تنهایی به‌عنوان یک قلمرو واقعیت مجازی مستقل عمل خواهد کرد.

او به Dezeen گفت:

یکی از اهداف ما اینه که بستری مناسب برای شبکه‌سازی و همکاری در صنعت در حال توسعه وب ۳.۰ برای توسعه‌دهندگان متاورس و کل اکوسیستم کریپتو ایجاد کنیم.

Liberland Metaverse چه ویژگی‌هایی داره؟

کاربران از طریق Metaverse که یک پلتفرم برای ایجاد محیط‌های سه‌بعدی هست، می‌تونن به Liberland Metaverse دسترسی داشته باشن. پس از ورود به این شهر مجازی، شما می‌تونید از ساختمان های طراحی شده توسط معماران زاها حدید از جمله سالن شهر، میدان و مرکز نمایشگاه زاها حدید دیدن کنید. به کمک آواتارها می‌تونید در فضاهای مختلف این شهر حرکت و گشت و گذار کنید.

شوماخر، بخش‌های مختلف این فضا دیجیتالی رو  با استفاده از پارامترهای یک نرم افزار کامپیوتری طراحی کرده. معماران استودیو زاها حدید، تمام ساختمان‌ها رو به سبک معروف خودشون با فرم های منحنی، سینوسی و گوشه های گرد طراحی کردن. با این حال، بسیاری از ساختمان‌ها دارای طرح‌های عجیبی هستن که ساختن اون‌ها با قانون جاذبه و گرانش در دنیای واقعی امکان‌پذیر نیست.

تالار شهر که قلب مرکزی شهر محسوب می‌شه، یک راهروی پلکانی داره که اطراف ساختمان پیچیده شده. در فضای داخلی این بنا ،از  نیمکت‌هایی که به شکل نعل اسبی طراحی شدن، استفاده شده و پرچم لیبرلند روی دیوار نصب شده. طبق گزارش‌ها، بخشی از این محوطه که توسط آب احاطه شده، به عنوان یک هاب شبکه‌ای برای پروژه‌های رمزنگاری، شرکت‌های ارز دیجیتال و رویدادهای کریپتو مورد استفاده قرار می‌گیره.

همچنین، جالبه بدونید که مردم می‌تونن در این شهر مجازی زمین بخرن و صاحب ملک در متاورس بشن. حتی می‌تونن کسب و کارشون رو در این دنیای دیجیتالی راه اندازی کنن و در صورت انجام این کار، در لیبرلند فیزیکی هم می‌تونن سهم داشته باشن! حتی آواتارها می‌تونن برای کار کردن روی پروژه‌های رمزنگاری با همدیگه ملاقات کنن.

مزایای متاورس برای طراحی معماران

همونطور که قبلا اشاره کردیم، شوماخر، مدیر انجمن معماران زاها حدید، این شهر مجازی رو با استفاده از پارامتریسم طراحی کرده که نوعی نرم افزار کامپیوتری برای تولید فرم‌های معماری محسوب می‌شه. از نظر پاتریک شوماخر، متاورس به عنوان یک کاتالیزور برای طراحی پارامتریک عمل می‌کنه، چرا‌که هیچ محدودیتی در برنامه‌ریزی شهری در فضاهای مجازی وجود نداره.

به گفته مدیر استودیو Zaha Hadid Architects:

از مزیت‌های کلیدی محیط‌های مجازی می‌تونیم به دسترسی جهانی و انعطاف‌پذیری تطبیقی ​​و پارامتریک بودن اون‌ها اشاره کنیم و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، بنابراین توسعه ابر جهان metaverse، می‌تونه مبحث پارامتریسم رو تقویت ‌کنه.

در واقع باید بگیم که Liberland Metaverse  می‌تونه الگویی برای اجرای طرح‌ها به صورت فیزیکی در این کشور کوچک باشه.  برای ارائه پروژه معماری و طرح‌های اولیه در دنیای واقعی، از انیمیشن و رندر عکس استفاده می‌کنیم،  متاورس هم شکلی از طراحی واقع گرایانه محسوب می‌شه و درکش برای مخاطب خیلی راحت تره.

به کمک Liberland Metaverse می‌تونید کشور لیبرلند رو بیشتر بشناسید

قبل از هر چیزی، خوبه که بدونید جمهوری لیبرلند یک کشور غیر رسمیه که توسط سازمان‌های بین المللی مانند سازمان ملل به رسمیت شناخته نشده. لیبرلند در زمینی بین کرواسی و صربستان قرار داره که تا ۱۳ آوریل ۲۰۱۵، زمانی که Jedlička اون رو به عنوان یک کشور معرفی کرد، خالی از سکنه بود. اما حالا این کشور دارای جامعه، پرچم، نشان ملی، سرود ملی و ارز دیجیتالی به نام لیبرلند هست.

ساخت Liberland Metaverse  در رشد توسعه این کشور کوچک خیلی می‌تونه موثر باشه. این فضای دیجیتالی به ما کمک می‌کنه تا شناخت و درک بهتر و دقیق‌تری از این کشور داشته باشیم و با این ظرفیت‌های شناختی و شهودی در جهت‌گیری، مسیریابی و خواندن فضاها و درک موقعیت‌های اجتماعی و مسائل زیباشناختی ظریف، به ما کمک می‌کنن.

به گفته شوماخر:

به کمک این واقع گرایی در دنیای دیجیتال، امکان تحقق فضاهای متاورس طراحی شده در لیبرلند فیزیکی هم به میزان دلخواه فراهم می‌شه.

معماران امیدوارند که این شهر اقتصاد صنعت رمزنگاری رو تقویت کنه.

چه تعاملی بین جهان فیزیکی و شهر مجازی متاورس برقراره؟

با وجود اینکه متخصصان ادعا می‌کنن که متاورس آینده اینترنت خواهد بود، اما روی این موضوع هم تاکید می‌کنن که همیشه یک هم‌زیستی و یک تعامل قوی بین فضاهای فیزیکی و فضاهای مجازی وجود خواهند داشت و هدف اصلی، ادغام این دو جهان خواهد بود.

در توضیحاتش می‌گه:

تا زمانی که بدن فیزیکی داریم، به محیط فیزیکی نیاز داریم محیط‌های مجازی هم به اندازه محیط‌های فیزیکی واقعی هستند و رویدادهای اجتماعی در این دنیای دیجیتالی هم جریان داره.”  در واقع باید بگیم که محیط‌های مجازی و فیزیکی به طور ایده‌آلی با هم در ارتباط هستن و بر اساس هم طراحی شدن.

نتیجه‌گیری:

این روزها، دنیای مجازی متاورس خیلی خبرساز شده و طبق پبش‌بینی‌های انجام شده، این ابرجهان دیجیتالی سه‌بعدی قراره جایگزین اینترنت باشه. متاورس، خیلی از صنعت‌ها رو تحت تاثیر قرار داده و معماری هم وارد این فضای مجازی شده و داره روز‌به‌روز گسترش پیدا می‌کنه. استودیوهای معماری در سراسر جهان، به طور چشم‌گیری برای ساخت ساختمان‌های مجازی به متاورس روی آوردن. اخیرا استودیوی معماری دانمارکی BIG یک دفتر مجازی برای شرکت رسانه ای Vice Media Group در metaverse ایجاد کرده.  استودیوی معماری و طراحی داخلی Roar هم یک زمین در متاورس رو برای یک نمایشگاه دیجیتال خریداری کرده. در حال حاضر هم اخبار ساخت شهر مجازی Liberland Metaverse داغ شده که کاربران می‌تونن از ساختمان های طراحی شده توسط معماران زاها حدید از جمله سالن شهر، میدان و مرکز نمایشگاه زاها حدید دیدن کنن و به کمک آواتارها  در فضاهای مختلف این شهر حرکت کنن. مردم می‌تونن در این شهر مجازی زمین بخرن و صاحب ملک در متاورس بشن. حتی می‌تونن کسب و کارشون رو در این دنیای دیجیتالی راه اندازی کنن و در صورت انجام این کار، در لیبرلند فیزیکی هم می‌تونن سهم داشته باشن! حتی آواتارها می‌تونن برای کار کردن روی پروژه‌های رمزنگاری با همدیگه ملاقات کنن. اگه به دنبال اطلاعات بیشتر از دنیای متاورس هستید، پیشنهاد می‌کنیم که مقالات به‌روز و معتبر مجله مالیات مدیا رو دنبال کنید.

سوالات متداول معماران زاها حدید شهر مجازی Liberland را در متاورس طراحی می کنند

 

منبع

dezeen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است