جزئیات میزان مالیات خودرو لوکس

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 6 دقیقه

حتما شما هم نام مالیات را بار ها شنیده اید. مالیات در واقع مبلغی است که دولت ها از شهروندان دریافت می کنند تا بتوانند امکانات مورد نیاز برای توسعه اهداف اجتماعی و اقتصادی کشور فراهم کنند. به بیانی دیگر، مالیات یک ابزار حکومتی برای تامین منابع مورد نیاز و توسعه همه جانبه بخش های مهم کشور می باشد. مردم یک جامعه با پرداخت بخشی از درآمد خود به عنوان مالیات، امکان اداره‌ی امور کشور، اجرای سیاست‌های مالی، اجرای برنامه های توسعه و عمرانی کشور تامین کالاهای اساسی و مورد نیاز، ارائه خدمات عمومی و ضروری، تضمین امنیت و غیره را برای دولت فراهم می کنند. از طرفی، با گسترش فعالیت های اقتصادی جامعه، وظیفه دولت هم برای تامین خدمات گوناگون عمومی و رفاهی و هم چنین گسترش تعهدات دولت در زمینه اجتماعی و اقتصادی، پررنگ تر می شود و این امر ضرورت دریافت مالیات را تایید می کند. دریافت مالیات در بیشتر جوامع امری رایج است و به مسئله ای حیاتی و مهم برای پیشرفت و گسترش کشور تبدیل شده است. مالیات خودرو یکی از زیر شاخه های قوانین مالیاتی است که در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم. به طور کلی، برای کسب اطلاع و آگاهی دقیق از قوانین و اصول پرداخت مالیات، بهتر است از مشاوره مالیاتی مالیات مدیا توسط برترین اساتید ایران کمک بگیرید.

مالیات خودرو یکی از مولفه های مهم قوانین مالیاتی

در کشور ما، خودرو به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده است در صورتی که در بیشتر نقاط دنیا به عنوان یک کالای مصرفی در نظر گرفته می شود. یعنی در ایران، با گذشت زمان ارزش خودرو به جای اینکه کاهش پیدا کند، با افزایش چشم گیری مواجه می شود. همانطور که گفته شد، مالیات خودرو یکی از مهم ترین فاکتور ها در قوانین مالیاتی می باشد و این موضوع شامل برخی افراد با مشخصات تعیین شده می شود. طبق جلسه ای که در پنجم اسفند ماه سال ۱۳۹۹ توسط مجلس شورای اسلامی برگزار شد، قوانین مالیات خودرو در سال ۱۴۰۰ تصویب شد که شرح این قانون به صورت زیر می باشد:
افرادی که مالک انواع خودرو های سواری هستند اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، در صورتی که ارزش خودرو یا مجموع ارزش خودروهای آن ها در پایان هر سال بالای یک میلیارد تومان باشد، موظف به پرداخت مالیات هستند. دقت کنید که قوانین مالیات خودروهای بالای یک میلیارد، شامل مالیات خودرو سواری و مالیات خودرو وانت می شود. به عنوان مثال اگر فردی دارای دو خودرو به ارزش های ۶۰۰ میلیون و ۵۰۰ میلیون باشد، مشمول پرداخت مالیات می شود زیرا مجموع قیمت این ماشین ها بالای یک میلیارد است. بنابر این خودروهایی تا سقف یک میلیارد تومان از پرداخت مالیات معاف هستند. اما افرادی که مشمول پرداخت مالیات خودروهای لوکس هستند، تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۰ فرصت دارند مالیات مربوطه را بپردازند در غیر این صورت اجازه خرید و فروش و اجاره دادن خودرو یا خودرو هایشان را نخواهند داشت. برای این کار می توانید از طریق سامانه مالیات خودرو اقدام نمایید. با دریافت مشاوره مالیاتی مالیات مدیا توسط برترین اساتید ایران می توانید از جزییات پرداخت مالیات آگاه شوید و از جرایم نقدی و غیر نقدی احتمالی در امان باشید.

مالیات خودرو یکی از مولفه های مهم قوانین مالیاتی

محاسبه آنلاین مالیات خودرو از نگاه مشاوره مالیاتی

ماشین هایی با ارزش بالغ بر یک میلیارد تومان، وارداتی هستند که واردات آن ها از سال ۱۳۹۵ ممنوع اعلام شده است. به گقته نعمت‌الله کاشانی ‌نسب، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه ‌داران و فروشندگان خودرو در تهران، با وضع قوانین مالیاتی و اجرای دقیق آن، تقاضا برای خرید خودرو های وارداتی به طور چشم گیری افت خواهد کرد که این امر منجر به توسعه بازار خرید و فروش خودرو های داخلی در کشور می شود و افزایش پیشرفت اقتصادی دولت را به دنبال دارد. قیمت خودروهای داخلی به یک میلیارد تومان نمی رسد مگر اینکه صاحب چند ماشین ایرانی باشید که مجموع ارزش های آن ها بالای یک میلیارد تومان شود که در این صورت مشمول پرداخت مالیات خودرو خواهید بود. حال این سوال پیش می آید که محاسبه مالیات خودرو به چه صورت انجام می شود؟
طبق یک قانون کلی، خودروهای لوکس بالای یک میلیارد تومان به شرح زیر مشمول پرداخت مالیات به صورت سالانه هستند:

  • مالیات خودروهایی با ارزش ریالی، تا قیمت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، نسبت به مازاد یک میلیارد تومان؛ یک درصد
  • مالیات خودروهایی با ارزش ریالی، تا قیمت سه میلیارد تومان به نسبت میزان مازاد ۱.۵ میلیارد تومان؛ دو درصد
  • مالیات خودروهایی با ارزش ریالی، تا قیمت ۴.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد سه میلیارد تومان؛ سه درصد
  • مالیات خودروهایی با ارزش بالغ بر ۴.۵ میلیارد تومان (چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان) به نسبت مازاد بر ۴.۵ میلیارد تومان؛ چهار درصد

محاسبه آنلاین مالیات خودرو از نگاه مشاوره مالیاتی

جدول مالیات خودرو ۱۴۰۰

به گفته پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ارزش گذاری هر کالایی در کشور، تحت تاثیر عرضه و تقاضای آن می باشد و قیمت بسیاری از کالا ها طی دو سال گذشته صعودی بوده و افزایش یافته است. بنابر این قیمت گذاری مالیات برای خودروهای لوکس با توجه به میزان عرضه و تقاضا و هم چنین قیمت ارز انجام می شود. سازمان امور مالیاتی موظف است صاحبان خودروهای لوکس را شناسایی کرده و قیمت هر یک از این خودروها را متناسب با ارزش سال تولید یا واردات آن‌ها اعلام نماید. با توجه به قیمت تقریبی خودروهای لوکس در ایران، جدول مالیات خودرو ۱۴۰۰ به صورت زیر می باشد:

نام خودرو قیمت خودرو به تومان مبلغ سالانه مالیات خودرو به تومان
آزرا ۲.۴۵ میلیارد ۱۹ میلیون
النترا ۱.۱۲ میلیارد یک میلیون و ۲۰۰ هزار
النترا مونتاژ سال ۹۷ ۱ تا ۱.۲ میلیارد ۲ میلیون
سانتافه (ix45 ) ۱.۹ میلیارد ۸ میلیون
سانتافه مدل ۲۰۱۸ ۲ تا ۲.۴ میلیارد ۱۰ تا ۱۸ میلیون
سوناتا ۱.۶ تا ۱.۶۵ میلیارد ۲ تا ۳ میلیون
توسان ۱.۹۳ میلیارد ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار
مینی کانتری من  s ۳.۲ تا ۳.۳ میلیارد ۶ تا ۹ میلیون
مینی کوپر ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون ۱۱ میلیون
رنو کولیوس ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون ۱۱ میلیون
تلیسمان ۱.۶۳ میلیارد ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار
سانگ یانگ (نیوکوراندو) ۱.۲ میلیارد ۲ میلیون
سانگ یانگ (رکستون) ۲.۳ تا ۲.۳۵ میلیارد ۱۶ تا ۱۷ میلیون
سراتو (اتوماتیک) ۱.۱۵ میلیارد ۱.۵ میلیون
سورنتو ۲.۸ تا ۳.۴۵ میلیارد ۲۶ میلیون
اوپتیما ۱.۵۶ تا ۱.۷۱ میلیارد ۱۲ میلیون تا ۱۴.۲ میلیون
اسپورتیج ۱.۸۳ تا ۲ میلیارد ۶.۶ میلیون تا ۱۰ میلیون
لکسوس NX ۳۰۰ ۳.۷ میلیارد ۲۱ میلیون
لکسوس RX ۶.۶ میلیارد ۱۰۴ میلیون
میتسوبیشی ASX ۱.۴۴ میلیارد ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار
میتسوبیشی (اوتلندر ۵) ۱.۷۸ میلیارد ۵ میلیون  و ۶۰۰ هزار
میتسوبیشی (اوتلندر PHEV ) ۲.۳ میلیارد ۱۶ میلیون
SWM ( GOLF) ۱.۱ میلیارد یک میلیون
BMW ۱۲۰ i   ۱.۹ میلیارد ۸ میلیون
BMW ۱۲۵ i ۲.۲ میلیارد ۱۴ میلیون
BMW ۲۱۸ i ۱.۷ میلیارد ۴ میلیون
BMW ۲۳۰ i ۲.۲۵ میلیارد ۱۵ میلیون
BMW ۳۳۰ i ۳ میلیارد ۳۰ میلیون
BMW ۵۳۰ i ۴.۷ تا ۴.۹ میلیارد ۵۱ تا ۵۷ میلیون
BMW ۷۳۰ i ۷.۴ تا ۸.۲ میلیارد ۱۳۶ تا ۱۶۸ میلیون
BMW ۲۸۰ X۴ ۵ میلیارد ۴۰ میلیون
بنز E۲۰۰ ۶.۶ تا ۷ میلیارد ۱۰۴ تا ۱۲۰ میلیون
بنز E ۲۵۰ ۵ میلیارد ۴۰ میلیون
بورگوارو BX۵ ۱.۲۵ میلیارد ۲.۵ میلیون
تویوتا CHR ۱.۸ تا ۲.۱۲ میلیارد ۶ میلیون تا ۱۲.۴ میلیون
هیبریدی CHR ۱.۷ تا ۲ میلیارد ۴ تا ۱۰ میلیون
پریوس ۱.۰۵ میلیارد ۵۰۰ هزار
تویوتا راونور ۲ تا ۲.۲۵ میلیارد ۱۰ تا ۱۵ میلیون
چری تیگو (مونتاژ داخلی) ۱.۱ میلیارد یک میلیون
DS ۳ ۱.۳۵ میلیارد ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار
DS ۶ ۱.۸ میلیارد ۶ میلیون
DS ۷ ۳.۲۵ میلیارد ۷.۵ میلیون

با مشاهده لیست هزینه ها در جدول مالیت خودرو فوق، متوجه قیمت حدودی مالیات انواع خودروهای لوکس خواهید که البته تاکید می کنیم این قیمت ها حدودی هستند.
هدف از دریافت مالیت خودرو
یکی از مهم‌ترین اهداف دریافت مالیات، افزایش درآمد دولت برای پرداخت هزینه‌های عمومی می باشد. اما سیاست های مالیاتی اهداف گوناگونی را دنبال می کنند که از جمله ان ها می توان به:

  • توسعه اقتصادی
  • اشتغال کامل
  • ثبات قیمت
  • کنترل نوسانات سیکلی
  • هدف های غیر انتفاعی

اشاره کرد در این میان توسعه اقتصادی از مهم ترین اهداف قوانین مالیاتی می باشد. بدون شک توسعه اقتصادی برای هر کشوری امری ضروری و مهم می باشد، چرا که رشد و گسترش کشور را به دنبال خواهد داشت. برای جلوگیری از کاهش بودجه مورد نیاز، دولت موظف است کمبود سرمایه را به نوعی جبران کند که یکی از راهکار ها، دریافت مالیات از مردم با توجه به دارایی های آن ها می باشد. در این میان، دریافت مالیات خودروهای لوکس نیز علاوه بر تامین سرمایه برای دولت، با هدف تنظیم و سازماندهی بازار خرید و فروش خودرو انجام می شود. به طور کلی هدف از دریافت مالیات خودرو، افزایش درآمدهای دولت جهت تامین نیاز های اجتماعی و اقتصادی کشور، باز توزیع ثروت و جلوگیری از فعالیت‌های احتکاری در بازار خودرو می باشد.

نتیجه گیری

چنانچه در رابطه با جزئیات میزان مالیات خودرو و دیگر مباحث مالیاتی سؤالی داشتید به شما پیشنهاد می کنیم که حتما با مشاورین و متخصصین مجله مالیات مدیا در تماس باشید و همچنین برای مشاوره مالیاتی و مشاهده قوانین مالیاتی به صورت گرافیکی به اینستاگرام ما مراجعه کنید.

جهت ارتباط سریع با مشاورین ما، فرم زیر را تکمیل و ارسال کنید تا در اسرع وقت کارشناسان ما خدمت شما تماس حاصل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است