استخراج بیت کوین چگونه انجام میگیرد؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

هنگامی که در مورد استخراج بیت کوین میشنوید، اولین چیزی که به ذهن شما خطور میکند این است که با حفاری زمین، سکه هایی از اعماق آن استخراج شود. اما بیت کوین فیزیکی نیست، پس چرا ما از عبارت استخراج استفاده میکنیم؟

استخراج طلا را از معادن طلا در نظر بگیرید، همانطور که خاستگاه طلا در اعماق زمین است، خاستگاه یا منبع بیت کوین در طرح پروتکل وجود دارد.

پروتکل استخراج بیت کوین

پروتکل استخراج بیت ‌کوین پیش بینی میکند که حداکثر ۲۱ میلیون بیت کوین وجود داشته باشد. کاری که استخراج کنندگان بیت کوین انجام می‌ دهند، بیرون آوردن آن ها به زور است، بعد از زمانی که استخراج کنندگان، استخراج تمام این سکه‌ ها را به پایان رساندند، سکه‌ های بیشتری وجود نخواهد داشت مگر اینکه پروتکل بیت کوین تغییر کند تا امکان عرضه بیشتر فراهم شود. به ماینر ها (استخراج کننده ‌ها) برای ایجاد بلوک معاملات معتبر و گنجاندن آن ها در بلاکچین، حقوق پرداخت میشود.

برای درک نحوه کار استخراج بیت کوین، بیایید کمی به توضیح برخی مفاهیم بپردازیم و در مورد گره ها صحبت کنیم. گره یک کامپیوتر قدرتمند است که نرم افزار بیت کوین را اجرا میکند و وظیفه‌ اعتبار بخشی به تراکنش ‌ها و بلاک ‌ها را برعهده دارد. از آنجا که شبکه بیت کوین غیر متمرکز است، این گره ها مسئول تأیید معاملات معلق هستند.

هر کسی میتواند یک گره را اجرا کند. تنها کافی است نرم افزار رایگان بیت کوین را دانلود کنید. اشکال این است که اجرای گره‌ ها انرژی و فضا زیادی را برای ذخیره سازی مصرف میکند و شبکه در زمان نوشتن صد ها گیگابایت داده را میگیرد.

پروتکل استخراج بیت کوین

گره ها تراکنش های بیت کوین را در سراسر شبکه پخش میکنند. یک گره اطلاعات را به چند گره ارسال می‌ کند که آن ها نیز اطلاعات را به گره‌ های دیگری که برایشان شناخته شده است انتقال میدهند. به این ترتیب، معامله معلق مانده تقریبا به سرعت در کل شبکه قرار میگیرد.

بعضی از گره ها، گره‌ های استخراج هستند که معمولاً از آن ها به عنوان miner یاد می شود. این گره‌ ها (‌نود ‌ها) تراکنش ‌های ممتاز و عالی را به صورت بلوکی در آورده و به بلاک چین اضافه میکنند. اما آن ‌ها چطور این کار را انجام میدهند؟

با حل یک معما ریاضی پیچیده که بخشی از برنامه بیت کوین است و جواب را در بلوک در بر میگیرد.

معمایی که نیاز به حل دارد به این صورت است که باید عددی یافته شود که اگر با داده ‌های موجود در بلوک ترکیب شود و از یک تابع هش عبور کند (که داده های ورودی را از هر اندازه به داده ‌های خروجی با طول ثابت تبدیل میکند) نتیجه‌ ای را در یک رنج مشخص ایجاد میکند.

این عدد nonce نامیده می شود که مخفف عددی است که یک بار استفاده شده است (number used once)

در زنجیره بلوکی، nonce یک عدد صحیح بین ۰ و ۴.۲۹۴.۹۶۷.۲۹۶ است.

برای مطالعه مقالات سرمایه گذاری، به مجله مالیات مدیا مراجعه فرمایید.

ملزومات استخراج بیت کوین

از ملزومات استخراج بیت کوین میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- یک کامپیوتر یا لپ‌ تاپ با قدرت پردازش بالا

کامپیوتر های قدرتمند با پردازنده ‌های قدرتمند که هم مخصوص بازی و هم کار های گرافیکی هستند.

1- یک کامپیوتر یا لپ‌ تاپ با قدرت پردازش بالا

۲- توانایی روشن نگه ‌داشتن سیستم به مدت طولانی

هر چقدر بیشتر کامپیوترتان برای فرآیند استخراج بیت کوین روشن باشد، درآمد بیشتری کسب خواهید کرد.

استخراج بیت کوین چگونه انجام میگیرد؟

۳- اینترنت (بدون قطعی و با پایداری بالا)

فقط این اتصال باید پایدار باشد تا فرآیند استخراج قطع و وصل نشود.

برای مطالعه مقاله چگونه می‌ توان بیت کوین خریداری کرد، اینجا را کلیک نمایید.

استخراج بیت کوین و واحد اندازه‌ گیری آن (هش)

گره ‌ها چگونه این شماره را پیدا میکنند؟ با حدس زدن تصادفی عملکرد هش.
تابع هش پیش‌ بینی میزان خروجی را غیرممکن میکند. بنابراین، ماینر ها (استخراج کنندگان) این شماره مرموز را حدس میزنند و تابع هش را روی ترکیبی از آن شماره حدس زده شده و داده‌ های موجود در بلوک اعمال میکنند.
هش حاصل، با تعداد مشخصی صفر شروع میشود. هیچ راهی برای دانستن اینکه کدام عدد کار می‌ کند وجود ندارد، زیرا دو عدد صحیح متوالی نتایج بسیار متفاوتی را ارائه میدهند. علاوه بر این، ممکن است چندین عدد ناشناخته وجود داشته باشد که نتیجه مطلوب را ایجاد میکنند یا ممکن است اصلا عددی وجود نداشته باشد. در این حالت، استخراج کننده ‌ها به تلاش خود ادامه میدهند اما با پیکربندی بلوکی متفاوت.

استخراج بیت کوین و واحد اندازه‌ گیری آن (هش)

دشواری محاسبه (تعداد صفر مورد نیاز در ابتدای رشته هش) به طور مکرر تنظیم میشود، بنابراین پردازش یک بلاک به طور متوسط ​​حدود ۱۰ دقیقه طول میکشد.

چرا ۱۰ دقیقه؟ این همان زمانی است که توسعه دهندگان بیت کوین فکر میکنند برای رسیدن به یک جریان پایدار و کاهنده، سکه‌ نهایی جدید تا رسیدن به حداکثر ۲۱ میلیون سکه ضروری است (مدت زمانی که تا سال ۲۱۴۰ انتظار میرود).

اولین ماینری که هش حاصله را در محدوده مورد نظر به دست می ‌آورد، پیروزی خود را به بقیه شبکه اعلام میکند. باقی استخراج کنندگان بلافاصله کار در آن بلوک را متوقف کرده و شروع به تلاش برای کشف شماره رمز مورد بعدی میکنند. به عنوان پاداش کار، استخراج کننده ‌ای که رمز را کشف کند کمی بیت کوین جدید دریافت می کند.

در زمان نوشتن این مقاله، پاداش ۶.۲۵ بیت کوین در هر بلاک است که ارزش آن در ژوئن ۲۰۲۰ حدود ۵۶۰۰۰ دلار است.

با این حال، این معامله آنچنان که به نظر میرسد مستلزم سرعت نیست. گره های استخراج زیادی برای پاداش یاد شده رقابت می‌کنند به طوری که هرچه قدرت محاسباتی بهتری داشته باشید بیشتر میتوانید شماره‌ ها را کشف کنید و در نتیجه خوش شانس ‌تر هستید.

همچنین، هزینه ‌های گره استخراج بودن (برای استخراج بیت کوین) به دو دلیل بسیار زیاد و قابل توجه است :

  1. به دلیل سخت افزار قدرتمند مورد نیاز.
  2. به دلیل مصرف زیاد برق توسط این پردازنده‌ ها.

و تعداد بیت کوین هایی که به عنوان پاداش برای حل معما اعطا میشوند کاهش مییابد. اکنون مبلغ استخراج بیت کوین، ۶.۲۵ بیت کوین در هر بلاک است، اما این مقدار تقریبا هر چهار سال یک بار نصف میشود (مورد بعدی در سال ۲۰۲۴ انتظار می رود). ارزش بیت کوین نسبت به هزینه برق و سخت افزار می تواند طی چند سال آینده افزایش یابد تا بخشی از این کاهش جبران شود، اما این مورد قطعی نیست.

 

منابع :

How Bitcoin Mining Works

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است