مالیات بر جمع درآمد ناشی از منابع مختلف

دسته‌ها
مالیات

مالیات بر جمع درآمد ناشی از منابع مختلف از قوانین مالیات های مستقیم

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مالیات بر درآمد، مالیاتی است که به وسیله دولت بر درآمد مالی افراد تعلق می گیرد و همه اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی در حیطه قوانین خدمات حسابداری را در بر میگیرد. طبق قانون مالیات بر درآمد، افراد مشمول مالیات و کسب و کار ها هر سال باید درآمد ها را در اظهارنامه مالیاتی اعلام کنند تا مشمول بودن آنان در پرداخت مالیات مشخص شود. مالیات بر درآمد در حقیقت یک منبع مالی اساسی برای دولت است که دولت برای مهیا کردن منابع مالی خود و خدمت به جامعه آن را از ملت اخذ می کند. مالیات بر جمع درآمد ناشی از منابع مختلف یکی دیگر از قوانین مالیات های مستقیم است که در این مقاله با آن آشنا می شویم.

چنانچه در ارتباط با هر یک از مسائل مالیاتی و مالیات بر جمع درآمد ناشی از منابع مختلف نیاز به راهنمایی داشتید یا این که سؤالات و ابهاماتی در رابطه با تمام موضوعات ارائه شده برایتان پیش آمده است،‌ به شما پیشنهاد می کنیم که حتما به سایت مشاوره مالیاتی مالیات مدیا مراجعه کنید و با کارشناسان مربوط در ارتباط باشید. مجموعه مالیات مدیا چندین سال است که در خدمت مردم است و بهترین و با سابقه ترین اساتید مالیاتی در این رسانه مشغول خدمت به مردم و انجام فعالیت هستند.

آشنایی با مالیات بر جمع درآمد ناشی از منابع مختلف

ماده ۱۲۹

در تاریخ ۱۳۸۰.۱۱.۲۷ حذف شده است.

ماده ۱۳۰

تمامی بدهی های قبلی که موضوع ماده های ۳ تا ۱۶ و تبصره ۳ ماده ۵۹، ماده ۱۲۹ قانون مالیات های مستقیم که در تاریخ ۱۳۶۶.۱۲.۰۳ تصویب شده اند و اصلاحات پس از آن که آن ها را مطالبه و وصول کرد، نخواهد بود.

ماده 130

تبصره

وزارت امور اقتصاد و دارایی قادر است که تمامی بدهی های مالیاتی که سال حصول درآمد مرتبط با آن نسبت به مورد قبلی از سال ۱۳۸۱ موجود باشد را تا میزان ده میلیون ریال متعلق به هر مشمول در جا هایی که خودشان اقتضا کنند، تماما و جزئا مورد بخشش قرار می گیرد.

برای مطالعه مقالات بورس، اینجا را کلیک فرمایید.

ماده ۱۳۱

میزان مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به جز گزینه هایی که بر اساس شرایط این قانون نرخ تفکیک شده ای دارند که در ذیل گفته می شود :

  1. تا حد پانصد میلیون ریال درآمد فرد مشمول مالیات هر ساله به میزان ۱۵ %.
  2. بر حسب مازاد پانصد میلیون ریال در حد یک میلیارد ریال درآمد مؤدی ملیات به صورت هر ساله به میزان ۲۰ %.
  3. بر حسب مازاد یک میلیارد ریال درآمد مؤدی مالیات به صورت هر ساله به میزان ۲۵ %.

تبصره

به اندازه هر ده درصدی که درآمد ابرازی افزوده شود، مؤدیان مالیات در این ماده بر حسب درآمد ابرازی سال گذشته آن ها، به میزان یک واحد درصد و تا حد پنج واحد درصد از میزان هایی که ذکر شد، کم می شود. برخوردار شدن از این تخفیف مشروط بر تسویه کردن بدهی مالیاتی سال گذشته و ارائه اظهارنامه مالیاتی مرتبط با مدت زمان اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی است.

خلاصه موضوع شماره تاریخ
ابلاغ نظر بیشتر آرا شورای عالی مالیات در خصوص مقررات تبصره ۷ ماده ۱۰۵ ۲۰۰/۹۶/۱۵۸ ۱۳۹۶.۱۲.۰۷

ابلاغ نظر بیشتر آرا شورای عالی مالیات در صورتجلسه شماره ۳۶-۲۰۱ در تاریخ ۱۳۹۶.۱۰.۰۳ در رابطه با ضوابط تبصره ۷ ماده ۱۰۵ و تبصره ماده ۱۳۱.

برای مطالعه مقالات بلاکچین، به وبلاگ مالیات مدیا مراجعه فرمایید.

در رابطه با اشخاص حقوقی

در مواردی که مشخص کردن مالیات اشخاص حقوقی تخفیف مشروح تبصره های ۶ و ۷ است و ماده ۱۰۵ قانون بالا همراه قابل اعمال کردن باشد، بر اساس سبک تبصره ۷ میزان های ذکر شده باید اول تخفیف میزان تبصره ۶ و بعد از آن تحفیف میزان تبصره ۷ تعلق بگیرد.

زمانی که مشخص کردن مالیات اشخاص حقوقی باید تخفیف مشروح تبصره ۷ ماده ۱۰۵ و معافیت مالیاتی موضوع ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم تعلق می گیرد، در ابتدا تخفیف موضوع تبصره ۷ ماده ۱۹۵ و بعد از آن معافیت مشروح در ماده ۱۳۲ قانون ذکر شده تعلق می گیرد.

در رابطه با اشخاص حقوقی

زمانی که اشخاص حقوقی در زمان سال مالی پیشین به میزانی کمتر از یک سال مالیاتی مشغول باشند و یا سال مالی خود را عوض کرده باشند، طبق تبصره ۷ ماده ۱۰۵ قانون مالیات های مستقیم با در نظر نگرفتن مدت شاغل بودن در رابطه با این دسته از مشمولین نیز جاری است.

بر اساس ضوابط ماده ۲۸۱ قانون مالیات های مستقیم موضوع تبصره ۷ ماده ۱۰۵ قانونی که ذکر شد درباره اشخاص حقوقی که سال مالیشان از ۹۵.۰۱.۰۱ و پس از آن آغاز می شود، اعمال می شود.

برای مطالعه مقاله با مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی بیشتر آشنا شوید، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

در رابطه با اشخاص حقیقی

تخفیف میزان تبصره ماده ۱۳۱ همین قانون، تمامی درآمد های مربوط به اشخاص حقیقی در مأخذ گوناگون مالیاتی که درآمد ابرازی مودی مالیات با درآمد حاصل شده از اجاره املاک، مشاغل و انفاقی است، ولی در محاسبه های مرتبط با مشخص کردن تخفیف باید درآمد ابرازی مودی مالیات هر مأخذ و هر شغل جداگانه مورد نظر است.

در رابطه با اشخاص حقیقی

چنانچه در رابطه با مفاد هر کدام از ماده ها و تبصره های مربوط به مالیات بر جمع درآمد ناشی از منابع مختلف سؤالاتی داشتید و یا نیاز به مشاوره مالیاتی درباره مالیات بر جمع درآمد ناشی از منابع مختلف دارید، بهتر است با مالیات مدیا در تماس باشید و تمامی مشکلات و سؤالات خود را با ما مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *