قانون مالیات بر درآمد

قوانین مالیاتی، بخشنامه و آیین نامه های مالیات بر درآمد سال ۱۴۰۰ رو اگه دنبالش هستی خیلی راحت جستجو و مطالعه کن

قانون مالیات بر درآمد چیست؟

مالیات بر درآمد به مالیاتی که اطلاق می‌شود که دولت بر اساس درآمد اشخاص حقیقی و شرکت‌ها، از آنها اخذ می‌کند. نرخ این مالیات برای اشخاص به صورت جدولی و تصاعدی بوده و عموما برابر درصدی از درآمد شخص است؛ اما مقدار مالیات بر درآمد شرکت‌ها ثابت می‌باشد و بر اساس ماده قانون ۱۰۵ قانون مالیات‌ها مستقیم برابر با ۲۵ درصد است. این مالیات شامل مواد قانونی ۵۲ الی ۱۳۱ می‌شود.

قانون مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

تقسیم‌بندی قانون مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد املاک

مالیات بر درآمد املاک

مالیات بر درآمد املاک شامل مواد قانونی ۵۲ الی ۸۰ می‌شود. بر اساس قوانین سازمان امور مالیاتی، اشخاص حقیقی و حقوقی که صاحب ملک هستند و به واسطه ملک خود درآمد دارند موظف به پرداخت مالیات می‌باشند. با توجه به این قانون، موجران املاک مسکونی، تجاری و اداری مشمول پرداخت مالیات بر درآمد املاک هستند و در صورت عدم پرداخت آن مشمول جریمه می‌شوند. این مالیات به انواع مالیات بر نقل و انتقال ملک، مالیات بر درآمد اجاره و مالیات بر درآمد مستغلات خالی تقسیم می‌شود.

مالیات بر درآمد کشاورزی

مالیات بر درآمد کشاورزی

مالیات بر درآمد کشاورزی شامل ماده ۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم است. بر اساس این قانون درآمد حاصل از کلیه فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، پرورش ماهی، زنبور عسل، طیور، ماهیگیری، احیای مراتع و جنگل‌ها و باغات و نخیلات از پرداخت مالیات معاف بوده و افرادی که به طور مستقیم مبادرت به انجام این فعالیت‌های می‌کنند، موظف به پرداخت مالیات نیستند اما افرادی که محصولات کشاورزی را از تولید کننده خریداری می‌کنند و به صورت جزئی یا کلی به فروش می‌رسانند، باید مالیات پرداخت کنند.

مالیات بر درآمد حقوق

مالیات بر درآمد حقوق

مالیت بر درآمد حقوق شامل مواد قانونی ۸۲ الی ۹۲ است و بر اساس آن کلیه افراد حقیقی و حقوقی که در داخل کشور از طریق فعالیت‌های اقتصادی و خدماتی، درآمد کسب می‌کنند، موظف به پرداخت مالیات هستند. بر اساس قانون همه افرادی که مشغول به کار هستند و حقوق دریافت می‌کنند و بیمه تأمین اجتماعی دارند، باید مالیات بر درآمد حقوق را پرداخت نمایند.

مالیات بر درآمد مشاغل

مالیات بر درآمد مشاغل

مالیات بر درآمد مشاغل شامل مواد قانونی ۹۳ الی ۱۰۴ می‌شود و بر اساس آن هرگونه درآمدی که اشخاص حقیقی از طریق اشتغال به مشاغل یا به عناوین دیگر در ایران کسب کند، پس از کسر معافیت‌های مقرر، شامل پرداخت مالیات می‌شود. اشخاص حقیقی که مشمول پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل هستند عبارتند از هر شخص حقیقی ایرانی مقیم ایران و شخص حقیقی ایرانی مقیم خارج. اشخاص حقیقی مقیم ایران موظفند نسبت به درآمدی که در ایران یا خارج از ایران کسب می‌کنند، مالیات پرداخت نمایند. اشخاص حقیقی ایرانی مقیم خارج نیز نسبت به درآمدهایی که در ایران کسب می‌کنند، موظف به پرداخت مالیات هستند.

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

این مالیات شامل مواد قانونی ۱۰۵ الی ۱۱۸ است و بر اساس آن درآمد شرکت‌ها و درآمد حاصل از فعالیت‌های انتفاعی اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران کسب می‌شود، پس از کسر معافیت‌های مقرر و وضع زیان‌های ناشی از منابع غیر معاف، مشمول پرداخت مالیات ۲۵ درصد هستند.  

مالیات درآمد اتفاقی

مالیات درآمد اتفاقی

مالیات درآمد اتفاقی شامل مواد قانونی ۱۱۹ الی ۱۲۸ است و با توجه به آن درآمد نقدی یا غیرنقدی که اشخاص حقیقی یا حقوقی از طریق معاملات محاباتی یا به عنوان جایزه یا هدایا بلاعوض کسب می‌کنند، مشمول پرداخت این مالیا به نرخ مقرر در ماده ۱۳۱ هستند. بر اساس قانون کمک‌های نقدی و غیرنقدی بلاعوض به سازمان‌های خیریه، وزارتخانه‌ها، شرکت‌های دولتی، کمک‌های مالی به خسارت‌دیدگان جنگ، بلایای طبیعی و جوایزی که دولت برای تشویق به صادرات و تولید اختصاص می‌دهد، مشمول پرداخت مالیات درآمد اتفاقی نمی‌شوند.

مالیات بر جمع درآمد ناشی از منابع مختلف

مالیات بر جمع درآمد ناشی از منابع مختلف

 این مالیات شامل مواد قانونی ۱۲۹ الی ۱۳۱ است که ماده قانون ۱۲۹ در تاریخ ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ حذف شد. بر اساس این قانون، بدهی‌های گذشته موضوع مواد ۳ تا ۱۶ و تبصره ۳ ماده قانون ۵۹، ماده قانون ۱۲۹ قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحیه‌های بعدی آن مطالبه نمی‌شود. همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌تواند بدهی مالیات‌هایی را که سال کسب آن قبل از سال ۱۳۸۱ است، تا سقف ده میلیون ریال برای هر مؤدی مورد بخشش قرار دهد.

مجله مالیات مدیا

مشاوره مالیاتی مالیات بر درآمد

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره مالیاتی در خصوص مالیات‌ بر درآمد از متخصصین و کارشناسان مالیات مدیا با بیش از ۳۵ سال سابقه در این زمینه کمک بگیرید.

بر اساس قانون اشخاص حقیقی و شرکت‌ها باید با توجه به درآمد خود به دولت مالیات پرداخت کنند. نرخ این مالیات برای اشخاص حقوقی به صورت جدولی است اما برای شرکت‌ها معادل ۲۵ درصد می‌باشد.

بر اساس قانون مالیات بر درآمد ملک، کلیه افراد حقیقی و حقوقی که دارای ملک هستند و به واسطه آن درآمد کسب می‌کنند، موظف به پرداخت مالیات هستند.

شخص حقیقی ایرانی مقیم ایران و شخص حقیقی ایرانی مقیم خارج باید برای درآمد ناشی از اشتغال به مشاغل یا عناوین دیگر که در ایران کسب می‌کنند، مالیات پرداخت نمایند.

کلیه فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی، زنبور عسل، طیور، ماهیگیری، احیای مراتع و جنگل‌ها و باغات و نخیلات از پرداخت مالیات بر درآمد کشاورزی معاف هستند

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی باید ۲۵ درصد از جمع درآمد ناشی از فعالیت‌های انتفاعی را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

برای دریافت مشاوره مالیاتی، لطفا فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان مالیات مدیا در کمترین زمان با شما تماس بگیرند.

جهت دریافت مشاوره مالیاتی فرم مربوطه
را تکمیل کنید
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است