قانون مالیات بر دارایی

قوانین مالیاتی، بخشنامه و آیین نامه های مالیات بر دارایی سال ۱۴۰۰ رو اگه دنبالش هستی خیلی راحت جستجو و مطالعه کن

قانون مالیات بر دارایی چیست؟

معمولا دولت‌ها برای تأمین بودجه‌های مختلف، بر اساس منابع مالیاتی، اقدام به دریافت مالیات از شهروندان می‌کنند. مالیات بر دارایی، نوعی مالیات مستقیم است که به دارایی و ثروت افراد تعلق می‌گیرد. از جمله مزایا دریافت مالیات مربوط به ثروت و دارایی این است که علاوه‌بر تأمین بودجه‌های دولت از قبیل آموزشی، دفاعی و درمانی، موجب می‌شود که اختلاف طبقاتی کاهش یافته و تعادل ثروت بین افراد گوناگون جامعه برقرار شود؛ همچنین اخذ این نوع مالیت باعث تنظیم بازارهای مالی مانند ملک و املاک نیز می‌گردد. بر اساس قانون مربوط به مالیات مستقیم، در سال ۱۳۶۶، پنج فصل برای مالیات بر دارایی در نظر گرفته شد که مهمترین آنها مالیات بر ارث و حق تمبر هستند. در ادامه توضیح کوتاهی در مورد این پنج فصل ارائه می‌شود.

قانون مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

تقسیم‌بندی قانون مالیات بر دارایی

مالیات سالانه املاک

مالیات سالانه املاک

مالیات سالانه املاک شامل مواد قانونی ۳ الی ۹ می‌شد که در سال ۱۳۸۰/۱۱/۲۷ حذف شدند. البته با وجود اینکه این مواد قانونی از قانون مربوط به مالیات مستقیم حذف شده‌اند اما به شکل دیگری در قانون بودجه اعمال می‌شوند. به‌عنوان مثال در سال‌های اخیر برای خانه‌ها و املاک لوکس مالیات تعیین شده و مالکان موظف به پرداخت آن هستند. بنابراین مودیان مالیاتی باید علاوه‌بر در نظر گرفتن قانون مالیات مستقیم، باید قوانین مثل قانون بودجه را نیز مدنظر قرار دهند.

مالیات مستغلات مسکونی خالی

مالیات مستغلات مسکونی خالی

مالیات مستغلات مسکونی خالی شامل مواد قانونی ۱۰ و ۱۱ می‌شد که در تاریخ ۱۳۸۰/۱۱/۲۷ حذف شدند. این مالیات از  قانون مالیات مستقیم حذف شده اما در باب سوم ماده ۵۴ به شکل دیگری در بحث مالیات بر درآمد املاک مطرح شده است. توجه داشته باشید که در سال‌های اخیر دولت برای تنظیم بازار مسکن، اقدام به دریافت مالیات مستغلات مسکونی خالی کرده است.  

مالیات بر اراضی بایر

مالیات بر اراضی بایر

مالیات بر اراضی بایر شامل مواد قانونی ۱۲ الی ۱۶ میبا‌‌شد که در تاریخ ۱۳۸۰/۱۱/۲۷ حذف شدند. البته بر اساس  ماده ۱۵ قانون ساماندهی از تولید و عرضه مسکن مصوب ۱۳۸۷/۰۲/۲۵، در محدوده شهرهایی که دولت تعیین می‌کند، مالکان اراضی بایر با کاربرد مسکونی، مشمول پرداخت مالیات سالانه می‌شوند. نرخ این مالیت معادل ۱۲ درصد بر مأخذ ارزش مالیاتی است.

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث شامل مواد قانونی ۱۷ الی ۴۳ است. مواد قانونی این مالیات در سال ۱۳۹۵ بعد از اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با تغییراتی مواجه شد. بر اساس قانون مالیات بر ارث، اگر فردی به صورت واقعی یا فرضی فوت کند، وراث موظف به پرداخت مالیات هستند. فوت فرضی به مواردی اطلاق می‌شود که وابستگان فرد مذکور، چندین سال از او اطلاعی نداشته باشند؛ در این صورت نیز وراث باید مالیاتی را که به اموال شخص تعلق می‌گیرد، پرداخت کنند. مالیات بر ارث شامل انواع مال و دارایی از قبیل اوراق، سهام، وسیله نقلیه، املاک و سپرده‌های بانکی می‌شود. در تعیین نرخ مالیات بر ارث عواملی نظیر ارزش ملک، نسبت خانوادگی وراث با متوفی و دارایی‌های به‌حامانده از فرد دخیل هستند.

حق تمبر

حق تمبر

حق تمبر شامل مواد قانونی ۴۴ الی ۵۱ می‌شود. این مالیات مربوط به اشخاص حقیقی است و بر اساس آن هر برگ چک، اسناد تجاری قابل انتقال، پروانه مشاغل، قراردادهای بین بانک‌ها و مشتریان و سهام شامل مالیات می‌شوند. به‌عنوان مثال افراد در صورت ثبت شرکت، موظفند طی دو ماه مبلغی معادل نیم در هزار سرمایه خود را به‌عنوان مالیات حق تمبر به دولت پرداخت کنند.

مجله مالیات مدیا

مشاوره مالیاتی قانون مالیات بر دارایی

برای دریافت مشاوره مالیاتی از متخصصین مالیات مدیا با بیش از ۳۵ سال سابقه در زمینه مالیات بر دارایی همین الان اقدام کنید.

بر اساس قانون مالیات‌ها، ۲۰۰ ریال برای حق تمبر اوراقی مانند سفته و برات و مبلغ سه در هزار برای اسناد تجاری قابل انتقال مانند بارنامه‌های دریایی و هوایی ۵۰۰۰ ریال حق تمبر دریافت می‌شود.

این مالیات به وسایل نقلیه، سپرده بانکی، انواع اوراق، سهام، املاک و اموال متوفی تعلق می‌گیرد

  1. وراث طبقه اول: پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد و اولاد اولاد
  2. وراث طبقه دوم: اجداد، برادر، خواهر و اولاد آنها
  3. وراث طبقه سوم: عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آنها

در صورت عدم پرداخت مالیات حق تمبر یا تاخیر در پرداخت ، دو برابر مبلغ اصل حق تمبر جریمه خواهد شد.

بر اساس قانون این مالیات به املاک و خانه‌های لوکس تعلق می‌گیرد.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره مالیاتی فرم زیر را تکمیل کنید.

جهت دریافت مشاوره مالیاتی فرم مربوطه
را تکمیل کنید
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است